3p

Bár a magyar üzemanyagárak a visegrádi országok körében is alacsonynak számítanak, a fizetések szintje miatt jóval kevesebb jut nekünk, mint régiós társainknak.

Ismét emeli bruttó 6 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 5 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát május 25-én szerdán a Mol Nyrt. - számolt be róla hétfőn az mfor.hu. Az emeléssel a benzin átlagára 346-347 forintra, a gázolajé 340-341 forintra nő.

Legutóbb múlt pénteken változtak az árak, akkor a 95-ös benzin és a gázolaj átlagára is bruttó 9-9 forinttal emelkedett. A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

Hogy az alacsony üzemanyagárak milyen sokat jelentenek nemzetgazdasági szinten, azzal számtalanszor foglalkoztunk már. A személyes pénzügyek szempontjából jóval meghatározóbb azonban az, hogy mennyit is költünk egy hónapban arra, hogy teletankoljuk kocsinkat.

Megnéztük, hogy a visegrádi régióban, illetve az Európai Unióban a mi magyarországi átlagos fizetésünkhöz képest mennyi üzemanyagot lehet venni a többi ország állampolgárainak fizetéséhez és üzemanyagáraihoz képest. A fuel-prices-europe.info adatai szerint Magyarország jelenleg Lettországgal és Litvániával fej-fej mellett a negyedik legolcsóbb ország a 95-ös benzin átlagára szempontjából. Ez literenként 1,058 eurós benzinárat jelentett a május 24. adatok alapján.

A visegrádi országok között nálunk a második legalacsonyabb a 95-ös benzin átlagára, előttünk Lengyelország szerepel 0,9 euróval, a magyarországinál pedig a hét elején drágább volt az üzemanyag Csehországban (1,07 euró/liter) és Szlovákiában (1,11 euró/liter) is.

Az egyes uniós országok euróban számított literenkénti árával kiszámoltuk, mennyibe kerül ezeken a helyeken egy átlagosan 45 literes autót teletankolni. Ebben az összegben Magyarország a középmezőnyben van a maga 47,61 eurójával. Ez a visegrádi országok viszonylatában is csak a harmadik legmagasabb összeg Szlovákia és a Cseh Köztársaság után.

Az euróban számolt 2014-es nettó átlagbérre (gyermek nélküli egy keresős háztartás) vetítve, annak arányában azonban már a fizetésünk igen tetemes részét költjük el üzemanyagra, mintegy 9 százalékát. Ez az érték már nem csak a visegrádi régióban a legmagasabb, de

a negyedik legkiugróbb érték az egész unió területén Bulgária, Románia és Litvánia után.

Mivel az üzemanyagok árát alapvetően az olaj világpiaci ára, az adók, és az árrések határozzák meg, nagy eltérés nem lehet az egyes országok között. Pláne úgy, hogy a túl nagy differencia óriási üzemanyag-turizmust eredményezne a határokhoz közel.

A számítást a gazdag nyugat-európai országokkal elvégezve természetesen más nagyságrendet kapunk.

Dániában, az Egyesült Királyságban, Svédországban, Ausztriában és Luxemburgban ugyanis az ott lakók a nettó bérüknek csupán 2 százalékát költik az autójuk teletankolására.

Ezek az eltérések elsősorban nem az üzemanyagárak, hanem az átlagbérek súlyozó hatásai miatt mutatkoznak meg, amelyek akkor is fennállnak majd, ha az olaj ára tovább csökken, vagy ha éppen drágul.

Magyarországon elsősorban a bérek színvonalának kellene emelkednie ahhoz, hogy ebben a statisztikában jobban bizonyuljunk a jövőben.

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!