3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év első két hónapjában folytatódott a forgalom dinamikus emelkedése a magyarországi szállodákban, az ötcsillagos hotelek teljesítményjavulása kiemelkedő volt - állapítja meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) a nemzetközi és hazai szállodaipar január-februári teljesítményéről készített elemzésében.

A kedden közzétett elemzésben az MSZÉSZ kiemeli, hogy az idei év első két hónapjában országos szinten az 5-csillagos hotelek teljesítménye javult a leginkább. Az ebben a kategóriában elért 51,1 százalékos átlagos foglaltság 5,8 százalékponttal, a 31 524 forintos bruttó átlagos szobaár 12,7 százalékkal magasabb, mint a tavalyi év azonos időszakában. A 16 098 forintos egy kiadható szobára jutó bruttó szobaár-bevétel (REVPAR) 27 százalékkal szárnyalta túl a 2013-ast.

Az elemzés kiemeli azt is, hogy a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 40,6 százaléka - ezen belül a belföldi vendégéjszakák 11,8, a külföldi vendégéjszakák 65,2 százaléka - a budapesti hotelekben realizálódott. Az összes szállodai árbevétel 41,1 százaléka, valamint a szobaárbevétel 45,3 százaléka szintén a budapesti szállodákban keletkezett.

Budapesten 2014 első két hónapjában a szállodák bruttó szobaárbevétele 7,974 milliárd forint volt, 17,9 százalékkal magasabb a tavalyi bázisidőszakinál, a fővárosi szállodák összes bruttó forgalma pedig 14,265 milliárd forintot ért el, ami 20,6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. Az előbbi adat 9,5 százalékkal, az utóbbi 19,3 százalékkal magasabb, mint 2008 azonos időszakában.

2014 első két hónapjában Budapest a riportban szereplő 30 város között szobafoglaltságban 43,7 százalékkal a 27. lett, megelőzve Pozsonyt, Prágát és Vilniust. Nettó átlag szobaárban 58,2 euróval a 29. helyen, nettó REVPAR-mutatóban 25,4 euróval a 28. helyen áll.

A hazai szállodák átlagos kihasználtsága 37,6 százalék volt az év első két hónapjában, a bázisnál 2,6 százalékponttal magasabb. A növekedés az elemzés szerint az erős kereslet eredménye, amiben meghatározó szerepe volt a kedvező időjárásnak, a téli időszakban a szolgáltatók, szállodák által kezdeményezett sokféle kedvezményes akciónak, a SZÉP-kártya terjedésének és az erősödő belföldi fogyasztásnak. A belföldi kereslet növekedése január után februárban is meghaladta a külföldit.

Országosan a szállodák bruttó átlag szobaára 14 719 forint volt január-februárban, 7,5 százalékkal több, mint 2013 azonos hónapjaiban, a bruttó REVPAR-mutató pedig 5528 forint volt, 15,2 százalékkal haladta meg a bázist. A magyarországi szállodák bruttó szoba árbevétele 17,62 milliárd forint volt, 16,1 százalékkal magasabb a bázisidőszakinál, a szállodák összes bruttó forgalma 34,72 milliárd forintot ért el, ez 26,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az előbbi 32,6 százalékkal, az utóbbi 38,8 százalékkal nagyobb a 2008. évinél.

A hazai szállodák idén január-februárban a kelet-közép-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között a REVPAR-mutatót tekintve 24,5 euróval az 5. helyen végeztek. Ennek oka az elemzés szerint elsősorban a nagyon alacsony, 54,9 eurós átlagos szobaár.

Az elemzésben megjegyzik, hogy a szobaárak, a REVPAR és a forgalom növekedésében jelentős szerepe volt annak is, hogy a 2014. január–februári 306,23 forint/euró átlagárfolyam 4,4 százalékkal gyengébb volt a 2013 első két havinál.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!