4p

Karrier szempontjából a lengyelek sokkal tudatosabban felhasználói a közösségi oldalaknak, mint a magyarok. Mi egyelőre a személyes kapcsolattartásra használjuk ezeket az oldalakat.

Az internet nem csak a kapcsolattartási, hanem a munkakeresési szokásokat is átalakította az elmúlt években, a trend változása pedig folyamatos. A magyar munkavállalók 75 százaléka regisztrált már a közösségi portálokon, az álláskeresés során pedig 15 százalékuk elsődlegesen az itt rejlő lehetőségek kiaknázásával keres munkát.

Bár a közösségimédia-használat még elsősorban magáncélú, a portálokon található információk egyre jobban befolyásolják az álláskeresést. A megkérdezettek közel 60 százaléka például nem jelentkezne egy olyan cég álláshirdetésére, amelyről kedvezőtlen híreket olvasott a közösségi oldalakon – derül ki a Randstadt legfrissebb nemzetközi felméréséből, mely elsősorban a munkavállalói attitűdöket vizsgálja. A 2011 február végén felvett kérdéssor a 18-65 éves, heti legalább 24 órában fizetett dolgozók körét vizsgálta.

A közösségi média új arca

Eleinte a felhasználók általánosan személyes kapcsolattartásra használták a közösségi portálokat, a regisztrált tagok számának növekedésével azonban újabb, még kiaknázatlan lehetőséget jelennek meg – a munkaadók és munkavállalók számára egyaránt. Tekintve, hogy a Facebook magyar felhasználóinak száma március közepén túllépte a 3 milliót, és folyamatosan növekszik, a cégeknek nem csak a marketing, de a toborzás terén is érdemes erre fókuszálniuk.

Bár a cégek alkalmazottainak kapcsolati tőkéje eddig is jelentős szerepet töltött be a toborzás során, a közösségi média segítségével azonban már egy nagyobb adatbázisból lehet válogatni. Így az adatlapok és az oldalon fellelhető ismerősökön keresztül költséghatékony módon sokkal több információhoz juthatnak hozzá a munkaadók. Ahogy az a felmérésből is kiderült, a munkavállalók a közösségi médián keresztül történő álláskeresés formáját viszont még nem fedezték fel maguknak. Ezt támasztja alá az is, hogy a kifejezetten a szakmai kapcsolatépítésre specializálódott LinkedIn csak 130 ezer magyar felhasználót tart számon.

Ezen a téren sokkal előrébb állnak a lengyelek, akik Közép-Európában a leghatékonyabban aknázzák ki a Facebook, a Twitter vagy a LinkedIn lehetőségeit. A Randstadt  felmérése szerint a lengyelek 36 százalék bízik például abban, hogy pusztán a közösségi média segítségével is találna állást.

Hasznos tanácsok a jövőre nézve

A fentiek tudatában már nem csak a munkaviszonnyal rendelkezőknek, de az álláskeresőknek is célszerű lesz még jobban odafigyelni a közösségi portálokon való megjelenésre. A profilokból szerzett adatok ugyanis nagy segítséget jelenthetnek a teljes kép kialakításához, ráadásul a világhálón tanúsított magatartás a személyes állásinterjú sikerét is nagyban befolyásolhatja.

Meghatározó a profilképnek beállított fénykép, hiszen ez lesz az első, ami az adatlapon szembetűnik. Emellett azonban a többi feltöltött fotót sem árt leellenőrizni: jobb az olyanokat letörölni, amelyek bármilyen szempontból negatív fényben tüntetnek fel – ide tartoznak a mások által feltöltött képek is.

Ugyan nem lehet teljes biztonsággal kitalálni, hogy mely adatok, képek és közzétett állapotok szúrhatnak szemet a cégek HR-eseinek, a szélsőséges megnyilvánulásokat mindenképpen érdemes mellőzni, de az előző munkaadót és munkakört érintő negatív kijelentések sem jelentenek jó pontot.

Az olvasott oldalak, videók és linkek megosztása is rosszul sülhet el, ebben az esetben a legfontosabb az egyensúly megtalálása a szakmai és a magánjellegű megosztások között. Ez utóbbiak körébe tartozhatnak a szabadidővel, érdeklődési körrel kapcsolatos tartalmak, amelyeket a legtöbb HR-es magánügynek tekint, így ettől próbálnak elvonatkoztatni a felvételi eljárás során. Előnyként értékelik azonban, ha nem csak könnyed, humoros tartalmak, hanem komolyabbak is szerepelnek az érdeklődési kört magában foglaló részben.

Mindezek ellenére, ha nem tudjuk megfelelően kézben tartani és kontrollálni az adatlapunkat, valamint az üzenőfalunkon megjelenő információkat, érdemes az adatvédelmi beállításokon belül beállítani, hogy csak az alapadatokat és profilfotót láthassák az ismeretlenek.

(A IV. Mfor HR Konferencia kiemelten foglalkozik a HR és a social média témakörével - szerk.)

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!