3p

Ha a törvényi háttér lehetővé tenné, rövid időn belül az égi futárokkal lenne teli a magyar légtér is.

A CNBC-n nemrégiben napvilágot hír szerint a Foodpanda Singapore élesben teszteli a drónos ételkiszállítás lehetőségét. Amennyiben a gyakorlati tesztelés sikeresnek bizonyul, már jövőre munkába állhatnak a drón-futárok. Az testvércégtől érkező hír hallatán a NetPincér is kísérletezésbe fogott, közölte a társaság.

Szórád Gábor, a cég ügyvezetője a cég közleményében kifejtette, hogy drónos kiszállítás lehetősége számos kérdést vet fel, azonban hosszú távon hisznek a kiszállítási folyamat 100 százalékos automatizálásában. Ennek egy fontos állomása lehet az emberi közreműködéssel, távirányítással végzett drónos házhozszállítás, később pedig a teljesen önvezérelt drón-futárok munkába állása.

Felére csökkenne a kiszállítási idő

"Az étel elkészítése általában 15 perc körüli időt vesz igénybe. Az étel házhoz érkezéséig eltelő további 30-45 perc a logisztikai folyamatok számlájára írható. Ezt lehetne drónok segítségével körülbelül a felére csökkenteni" – nyilatkozta az ügyvezető.

Nézze meg a világ első 3D nyomtatóval készült épületét!

"A XXI. század a ’most’-ról szól. Egyre kevésbé vagyunk hajlandóak várni, mindent azonnal akarunk. Az ételkiszállításnál a gyorsaság különösen fontos szempont, hiszen általában akkor rendelünk, mikor már éhesek vagyunk, nem pedig egy órával előtte."
 
Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy a mostani teszt még csak a folyamat legelső lépése, hiszen számos jogi és technikai kérdést kell még megoldani.

Fülöp Szilárd, a kísérlet technikai támogatását nyújtó győri FlyBySense ügyvezetője szerint a polgári életben legelterjedtebb dróntípusok alkalmatlanok ételkiszállításra. Elméleti teherbírásuk mindössze 0,2 kg, de minden gramm a biztonság rovására megy. A nagyobb, professzionális példányok azonban akár 5-6 kg terhet is biztonságosan célba juttatnak.

"A másik szűk keresztmetszet a drón irányítása. Szabad szemmel maximum 400 méter távolságig irányítható egy drón, A szerkezet kamerája által küldött kép segítségével a nagyobb, ipari felhasználású drónok 2-3 km távolságig vezérelhetők."

A szabályozás az igazi kihívás

Fülöp szerint az az igazi kihívást azonban nem a technológiai kérdések jelentik, hanem a nehézkes szabályozás.

"Elméletileg minden drón repüléshez külön engedélyt kell beszerezni, hiszen a jelenlegi szabályozás szerint kizárólag elkülönített légtérben lehet pilóta nélküli légi járművel repülni. Ez így nem túl életszerű."

A törvényalkotók is felismerték a helyzet tarthatatlanságát. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jelenleg is dolgozik a kérdést szabályozó rendeleten, mely valószínűleg jövő év elejétől lesz hatályos. A szakértő Fülöp Szilárd szerint a jövő egyértelműen a drónoké.

"El kell fogadnunk, hogy a drónok rövidesen a mindennapi életünk részévé válnak. Néhány év múlva éppolyan megszokott lesz a 100-150 méter magasságban tömegesen repülő drónok látványa, mint az autóké az utcán. Ráadásul ezek már emberi irányítás nélkül fognak repülni. Ha minden jól megy, 2017-ben bemutatják a tökéletesen önvezető autót. Miért gondoljuk, hogy éppen a drónoknak lesz szüksége emberi közreműködésre?" – teszi fel a költői kérdést Fülöp Szilárd.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!