3p

A piac telítődése és az árak csökkenése ellenére tavaly növekedett a mobil szolgáltatásokra fordított összeg a kelet-közép-európai régióban, és ez a trend a belátható jövőben is tovább folytatódik.

A térség 11 piacát lefedő IDC-felmérés szerint az elmúlt évben 13,5 százalékkal magasabb értékben, 15,12 milliárd dollárért vásároltak mobil szolgáltatásokat a régióban, az idén pedig további 9,5 százalékos növekedés várható.

"Kelet-Közép-Európa növekvő mobilpiacai mozgalmas időket élnek, mivel a telítődés egyre élesebbé teszi a versenyt" - mutatott rá Kresimir Alic, az IDC távközlésre szakosodott kutatási elemzője. "A szolgáltatók mindent bevetnek, hogy előfizetés vásárlására ösztönözzék kártyás ügyfeleiket, és új adatátviteli és 3G szolgáltatások bevezetésével próbálnak további bevételforrásokhoz jutni. A technológia jellegénél most már sokkal fontosabb az, mire képes egy-egy új megoldás. Mindenütt gyors ütemben vezetik be a nagy sebességű vezeték nélküli internetet, amely az ügyfélszerzés mellett a portfolió színvonalának fejlesztését is szolgálja."

Az előfizetések száma szerint Lengyelország vezetett tavaly a régióban - eredménye a második helyezett Romániának több mint kétszerese. E téren a telített cseh piac állt a harmadik helyen. Együtt ez a három ország teszi ki az aktív mobil előfizetések több mint 61 százalékát. Az ügyfelek által mobil szolgáltatásokra költött összeget tekintve is Lengyelország foglalta el az első helyet. Utána Csehország és Magyarország következett a sorban. Összesen ez a három ország adja a regionális piaci érték 58,6 százalékát.

Az egy felhasználóra jutó átlagos árbevételt (ARPU) vizsgálva teljesen más kép rajzolódik ki a térségben. 2005-ben Lettország állt az élen - itt több mint 25 százalékkal több árbevétel termelődött egy főre vetítve, mint a második helyezett Magyarországon, a harmadik helyezett Észtországhoz képest pedig több mint 33 százalékos volt a különbség. Arányait tekintve Bulgáriában, Lengyelországban és Romániában volt a legalacsonyabb az ARPU érték. Az IDC szerint a keveset telefonáló mobilfelhasználók számának emelkedésével mindenütt csökkenni fog az egy főre jutó átlagos árbevétel.

Magyarországon 2005-ben 9,226,000 aktív előfizetést regisztráltak ami 6.3 százalékos éves növekedésnek felel meg ezzel elérve a 92 százalékos mobil penetrációt. A 2009-ig tartó előrejelzési periódus végéig 2.7 százalékos éves átlagos növekedéssel számol az IDC, amikorra 9,925,000 aktív előfizetés lesz a piacon elérve ezzel a közel 100 százalékos mobil penetrációt. Magyarországon a mobilkommunikációs szolgáltatásokra való költés elérte a 2,4 milliárd dollárt 2005-ben, amivel hazánk Lengyelország mögött a második helyet foglalja el a régióban.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!