Egy lépéssel közelebb kerültünk egy újabb megkérdőjelezhető értelmű, de pusztulatosan drága beruházás első kapavágásához. A Magyar Államvasutak Zrt. az uniós beszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint megkötötte a szerződést, így megindulhat a Budapest-Ferencváros-Kelebia vasútvonal áthelyezésének megtervezése.
Ugye ez az a munka, amit az olimpiai pályázat miatt gondoltak ki, és akkor sem hajlandóak elengedni, ha egy csapat felforgató fiatal vezetésével a budapesti lakosok egy része meggyilkolta az ötkarikás játékok álmát. A dokumentumban is még mindig úgy fogalmaznak, hogy a tervezésnek "Budapest hosszú távú városfejlesztési-, valamint az Olimpiai Pályázat fejlesztési terveivel" kell összhangban lennie, bár ez valószínűleg azért lehet, mert az ajánlattételi felhívás idején ez még helytálló feltétel volt.
Az elképzelések szerint a Duna-parton állt volna az olimpiai falu, és azért kellett volna beljebb pakolni a Határ út és a Lágymányosi híd között a Soroksári út mentén haladó vasútvonalat, hogy ezt kikerülje. Aztán a pályázattól való visszalépés után a kormány azt találta ki, hogy akkor olimpiai falu helyett legyen itt egy diákváros, és legyen továbbra is napirendi pont a sínáthelyezés. A projektet a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésébe illesztették bele, melyet meg is dob majd 80 milliárd forinttal - igaz, az alapból is iszonyú drága, és csak drágul: az első becslések szerinti 470 milliárdos költségvetés időközben 750 milliárdra kúszott fel.
A sormintába remekül illeszkedve a sínátpakolás megtervezése se lesz olcsó, a június 13-án megkötött szerződés szerint közel 1,2 milliárd forintot ér majd. A munkára egyetlen csapat pályázott, a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., az Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt. és az Utiber Közúti Beruházó Kft., nekik pontosan 1,19 milliárd forintért kell összehoziuk
- egy döntés előkészítő tanulmányt,
- egy megvalósíthatósági tanulmányt,
- egy környezetvédelmi engedélyezési tervdokumentációt, és meg kell szerezniük a környezetvédelmi engedélyt,
- egy komplex engedélyezési tervdokumentációt, és meg kell szerezniük a létesítési- és építési engedélyeket.
A Főmterv neve leginkább onnan lehet ismerős, hogy ők készítették még annak idején a Margit híd felújításának a terveit, újabban pedig a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének, meg 3-as metró felújításának koncepcióját hozták össze. Az Infraplan korábban pedig dolgozott is már a Főtervvel, velük és egy harmadik féllel együtt készítették el Budapest reptéri vonatának terveit.
mfor.hu