4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2014 volt az első olyan év a válság óta az EU autópiacán, amely mind a 12 hónapban növekedést tudott produkálni.

12,55 millió személyautót adtak el tavaly az Európai Unióban, amely 5,7 százalékos, 671 ezer darabos növekedést jelent. A legerősebb hónap minden tekintetben a március volt, akkor értékesítették ugyanis a legtöbb kocsit és a harmadik hónap hozta a legmasszívabb növekedést is az előző év hasonló időszakához képest, 10,6 százalékosat. A legkevesebb kocsi augusztusban kelt el, de a növekedés szempontjából a november bizonyult a leggyengébbnek.

(Forrás: ACEA)

Nemzetek szintjén továbbra is a német piac a legmeghatározóbb, az összes kocsi 24,2 százaléka ott talált gazdára tavaly. Őt követi a brit (19,7), a francia (14,3), az olasz (10,8) és jócskán lemaradva a spanyol (6,8) piac. Ez azt jelenti, hogy a négy legerősebb gazdaság a teljes eladások 69 százalékát lefedi.

Magyarország piaci súlya 0,54 százalékos, mögöttünk a bolgároké 0,16, a horvátoké 0,27, megelőz minket azonban a román piac 0,56, a szlovák 0,58, a cseh 1,53, és a lengyel is 2,61 százalékos részesedéssel.

Növekedés szempontjából ugyanakkor Magyarország előkelő helyen szerepel a maga 20,2 százalékával, ennél a régióban csak Horvátország (22,3) és Románia (21,6) tudott masszívabb eredményt produkálni. A „nagyok” közül csak a brit piac tudott az átlagnál nagyobb mértékben növekedni, 9,3 százalékkal. Az olaszok 4,2 százalékkal vettek több autót, a németek 2,9-cel, míg a francia piac lényegében stagnált 0,3 százalékkal.

Kattintásra galéria nyílik!

A márkák versenyében, már ami a piaci pozíciókat illeti, a legizgalmasabb kérdés az volt, hogy a Renault le tudja-e taszítani az éledező Opelt a dobogóról. Végül nem sikerült, de a francia gyártó vészesen megközelítette a "villámosokat": mindössze 5918 autó választotta el őket. Ha azonban azt nézzük, hogy a Renault 9,4, az Opel pedig 7,7 százalékkal nőtt 2013-hoz képest, akkor minden esély megvan arra, hogy idén más legyen a kép. Onnantól kezdve pedig a Ford pozíciója lesz veszélyben, amely 64 500 kocsival előzte meg a Renault, növekedése „csak” 5,8 százalékos volt. A VW az egész versengést nevetve nézheti az első helyről, pozíciója ugyanis megingathatatlan a kontinensen.

Növekedésben az abszolút győztes a Jeep lett 70,6 százalékkkal, amely persze nagy mértékben volt köszönhető az alacsony bázisnak. De ha abból indulunk ki, hogy az amerikai terepjárókért csak decemberben majdnem háromszoros kereslet mutatkozott, némi képet kaphatunk a cég 2015-ös lehetséges teljesítményéről. Jó évet zárt még a Mitsubishi és a Lexus is, bár utóbbi egyelőre fasorban sincs a három német prémiumgyártóval az eladási mennyiségek tekintetében.

Talán nem meglepő a Dacia szereplése a legjobbak között, köszönhetően a Dusternek, a Mazdát pedig a 3-as és a CX5 húzta. A Skoda a VW legsikeresebb márkája lett, húzómodellje az Octavia pedig Magyarországon is messze nyerte a típusok versenyét. Az Audi, a BMW és a Mercedes közel azonos mértékben nőtt és piaci részesedésük is 5, illetve 5,6 százalék között mozgott.

A sikersztorik után jöjjön a szégyenpad: a Smart 15,3 százalékkal kevesebb kocsit tudott eladni, ahogy az Alfák iránt is komolyan megcsappant a kereslet. Ugyancsak nem volt jó éve a Hondának és a Chrysler modellpalettáját átvevő Lanciának sem. A Mini, amely korábban nem igazán kellett a vásárlóknak, az év végére összeszedte magát és sikerült pluszban zárnia az évet.

Láthatóan megjött az európai autópiac lendülete, és az idei év a tovább erősödő pozícióharcról fog szólni. Az új slágert a kis SUV-ok jelentik, amelynek első zászlóshajói a Reanult Captur, a Peugeot 2008 és az Opel Mokka voltak, de mostanra többen felfedezték, hogy nem maradhatnak ki ebből a szegmensből sem.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!