2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Korábban 470, majd 550 milliárd forintra becsülték a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának fejlesztését, de úgy tűnik, drágulásban itt sincs megállás.

Komoly ütemben vizesvébésedik a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának fejlesztése. A projekt költségeit eredetieg 470 milliárd forintra becsülték, majd egy megkérdőjelezhető húzásnak köszönhetően felnyomták 550 milliárdra. Most azt írja a Világgazdaság, az építkezést lebonyolító, részben állami Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. vezetője, Pafféri Zoltán egy konferencián azt mondta, hogy kamatokkal együtt 750 milliárdba kerül majd az egész.

A gigaberuházás kapcsán a Figyelő korábban a kamatterhek nélkül számolva megállapította, hogy érdemi forgalombővülés esetén is leghamarabb 2400 év múlva térülhet meg Magyarországnak, szóval tényleg nagyítóval kell keresni benne az értelmet.

Mindenesetre most kiderült, hogy a projekt finanszírozási terve már készül, és Pfafféri azt is elmondta a Vg-nek, hogy szerinte a legkedvezőbb konstrukció kínai hitel lenne az erről kötött megállapodás alapján. A tendert még idén kiírják, ez egy, a tervezés és az engedélyezés két, a kivitelezés három évig tarthat.

A jelenlegi egy vágányból kettő lenne, és a pályasebességet 160 kilométerre emelnék, amivel a Budapest-Belgrád vonatút az elképzelések szerint a mostani nyolc órásról három órásra rövidülne. A pálya az átépítés alatt is üzemelne, valószínűleg először a második vágányt fektetik le a módosított nyomvonalon, és csak ezután látnak hozzá az eredeti vágányhoz, hogy ne akadályozzák a forgalmat.

A Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését Kína hitelezi, és rezeg a léc, az unió vizsgálja a projektet, hogy megfelel-e a szabályoknak. Pafféri mindenesetre azt mondta, az ügyben nincs kötelezettségszegési eljárás Magyarország ellen.

Egyes hírek szerint a kínaiak azon gondolkodnak, mégsem a görögországországi Pireusz kikötője lenne a kiindulópontja a számukra fontos vasúti tranzitvonalnak, hanem olasz kikötők. Így aztán nem is annyira fontos már nekik a Belgrádot és Budapestet is érintő vonal.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!