7p

2005 és 2010 között prémiumként a vezérigazgatóknak 97,2 millió, vezérigazgató-helyetteseknek 513,5 millió, az igazgatóknak pedig 972,4 millió forint került kifizetésre. Pedig a bónuszok mögött sok esetben nem volt többletteljesítmény. Mfor.hu-háttér.

Az Állami Számvevőszék múlt héten tette közzé a BKV Zrt. gazdálkodásának ellenőrzése után készült jelentést. A vizsgálat során több elmaradásra, gazdaságilag és jogilag helytelen lépésre is fény derült, ilyen például az, hogy a közbeszerzésre vonatkozó előírást megközelítőleg csak az új törvény életbelépése után egy évvel alkották meg, és a viteldíjak meghatározása sem az előírásnak megfelelően történt.

8 év, 72,8 milliárdos adósság

A BKV veszteséges gazdálkodásának hitelekből történő finanszírozása 2010. év végére 72,8 milliárd forint adósságot eredményezett. Az egyik legnagyobb hiba az lehetett, hogy az állam, amikor 2002-ben átvállalta a 36,7 milliárd forintos tartozást, valamint 2003-2004-ben a 2,1 milliárdos kamatot, nem kötette feltételekhez a szerepvállalását, így olyan belső mechanizmusok sem jöhettek létre, melyek megakadályozhatták volna az adósság keletkezését. Az egyes felügyelő bizottságok pedig éveken keresztül tudomást vettek a növekvő adósságról, de a közgyűlés figyelmét nem hívták fel erre a tényre, sőt a csökkentésre irányuló intézkedésekről sem döntöttek.

Az árbevétel nagyjából rendben volt

Az értékesítés nettó árbevételének 93 százalékát a jegy- és bérletbevételek teszik ki, ezeket azonban nem lehet közvetlenül üzleti területekhez kötni. A jegy- és bérletárak meghatározása egy 1999-ben elfogadott határozat szerint történik. Eszerint a viteldíjakat úgy kell meghatározni, hogy azok az aktuális infláció mértékéhez viszonyítva legalább 5 százalékos reáltarifa emelést biztosítsanak. Az ÁSZ jelentése szerint a viteldíjak a vizsgált időszakban az inflációt meghaladó mértékben nőttek.

(Forrás: ÁSZ)

2005 és 2010 között az értékesítés nettó árbevétele megközelítően a tervezettnek megfelelően alakult. A menetdíjból származó bevételek 2009-ig a tarifaemeléseknek és a szigorított jegyellenőrzésnek köszönhetően folyamatosan emelkedtek, 2010-ben viszont az eladások visszaesése miatt a 2008-as szint alá csökkent a bevétel.

A vállalat a pénzügyi egyensúly tartása érdekében több intézkedést is tett, melyek hoztak némi plusz bevételt. 2002 és 2005 között ilyenre ugyan nem volt példa, de 2006-tól a kintlevőségek behajtásába ügyvédi, valamint követeléskezelő irodákat is bevontak, 2007-től pedig egy stabilizációs és hatékonyságnövelő programot dolgoztak ki, melynek köszönhetően 5,8-8,6 milliárd többletet realizáltak, 2007-2008-ban pedig megközelítőleg 1000 fős leépítést hajtottak végre, mellyel a kiadásokat kívánták faragni. Ennek ellenére az említett stabilizációs programban lévő célkitűzések nem valósultak meg: az anyagjellegű ráfordítások folyamatosan emelkedtek 2007 és 2010 között.

Fedezetlen és indokolatlan kiadások

Ha az alaptevékenységből származó bevételeket és ráfordításokat nézzük, látható, hogy 2005-től kezdődően a személyszállítás bevétele nem fedezte az elszámolt ráfordításokat, melynek köszönhetően a cég üzemi eredménye 2010-et leszámítva végig negatív volt. A 2010-es nyereség, így évek óta az egyetlen pozitív mérleg szerinti eredmény is, csak a nem tervezett állami és önkormányzati támogatásnak volt köszönhető.

A BKV bér- és létszámgazdálkodása sem nevezhető problémamentesnek. A teljes munkaidős munkavállalók éves bruttó átlagkeresete 2005 és 2010 között átlagosan 16,9 - 22,2 százalékkal haladta meg a KSH ágazatra közzétett átlagkereseteit. A túlfizetések ebben az 5 évben 4,3 - 6,7 milliárd többletkiadást generáltak, ami aránytalan terhet jelentett a gazdálkodás során. A fizetések mellett azonban a végkielégítések és prémiumok is távol álltak az optimálistól. A vezetői szerződések tartalmaznak ugyan előírást az alap és az ösztönző prémiumok nagyságára (mindkettő az alapbér 150 százaléka lehet), ám a kifizetett összegek nem voltak arányban a teljesítménnyel, hiszen mögöttük tényleges többletteljesítmény nem volt. Ráadásul az erre vonatkozó előírásban olyan feladatokat is megneveztek prémiumalapnak, melyek munkaköri feladat volt. 2005 és 2010 között a vezérigazgatóknak 97,2 millió, a vezérigazgató-helyetteseknek 513,5 millió, az igazgatóknak pedig 972,4 millió forint került kifizetésre. A bónuszok mellett egyébként 12 havi, a bruttó kereset 2-3 százalékát elérő összegű önkéntes magánnyugdíj- és egészségpénztári tagdíj hozzájárulás, korlátlan szolgálati személygépkocsi és mobilhasználat, 12 havi végkielégítés, 100 nap felmondási idő, 4 havi titoktartási díj, utazási és gépkocsivásárlási kedvezmény is járt a BKV vezető pozíciójú munkavállalóinak.

2007-ben jelentős átszervezések voltak a vállalatnál, melynek köszönhetően hatalmas összegű végkielégítéseket fizettek ki. Ezekkel kapcsolatban a nyomozás jelenleg is folyik, így ezzel mi sem kívánunk hosszabban foglalkozni. A jelentés szerint az átszervezések miatt a 2007. évben a kifizetett végkielégítések összege 1,208 milliárd forint volt, amelyből az egyedi munkaszerződések alapján kifizetett végkielégítés összege közel 308 millió forint volt.

Probléma a közbeszerzésekkel és egyéb szerződésekkel is

A BKV 2005 és 2010 között összesen 538 közbeszerzési eljárást bonyolított le - derül ki az ÁSZ jelentéséből. Ennek eredményeként összesen 579 milliárd forint értékben kötöttek szerződéseket. Az eljárások jogszerűtlenségeit igazolja, hogy az időszakban 53 eljárást folytattak a Közbeszerzési Döntőbíróságnál, melyből 20 járt jogkövetkezményekkel, így 62 milliós büntetést szabtak ki a cégre.

A közbeszerzések egyike autóbusz, trolibusz és belszolgálati járművek lízingjére irányult. Ezzel kapcsolatban a cég pénzforgalmi osztályvezetője jelezte, hogy a lízingkonstrukció összességében rosszabb pénzügyi adottságokkal bír, mint a saját forrásból, vagy hitelből történő beszerzés - az ÁSZ számításai szerint ez 5-700 milliós többletköltséget eredményezett. A szerződést egyébként az Aláírási szabályzatban foglaltakkal ellentétben két vezető tisztségviselő írt alá az igazgató helyett. Hasonló szabályszegés történt némely hitelszerződés esetében is. A vizsgálat során egyébként fény derült arra is, hogy a 2002 és 2010 közötti időszakban az esetek 45 százalékában megalapozottság nélkül születtek döntések a hitelszerződések megkötésére vonatkozóan.

2009-ben a lecserélendő, használt gépkocsik értékesítése mellett döntött a cég, mely "159 darab plusz 30 százalék személygépjármű és 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó tehergépjárművet érintett". A BKV ott hibázott, hogy az értékesítés előtt nem becsültette fel a járművek értékét, hiába jelezték az Igazgatóság felé, hogy az eladási ár alacsonyabb a könyv szerinti értékeknél. "A BKV könyveiben az értékesített járművek bruttó értéke 584,8 millió Ft, a számviteli  törvény szerinti kivezetési értéke 234,7 millió forint volt. Az értékesítésből származó bevétel pedig 70,7 millió forint volt, ami 164,0 millió forinttal volt alacsonyabb, mint a BKV Zrt. könyveiben szerepeltetett nyilvántartási érték" - derül ki az ÁSZ jelentéséből.

Adósságspirálban a BKV

Összegzésként elmondható, hogy a veszteséges gazdálkodást, ahogy már látható is, a bevételeket tartósan meghaladó ráfordítások idézték elő. A bevételekkel nem fedezett indokolatlan költségek merültek fel, melyek megtérülése a működési és egyéb támogatásokkal sem volt biztosított. Így érthető módon a finanszírozást biztosító hitelfelvételek sem térültek meg, a növekvő hitelköltségek pedig újabb hitel igénylését generálták.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!