4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Noha a Daciákat még ma is sokan lesajnálóan emlegetik, a márka megmutatta, hogy agresszív árstratégiával számottevő piaci rést lehet kiszakítani. A Lada most hasonlóra készül.

Csütörtökön kezdődött 9 magyar autószalonban a Lada márka ismételt forgalmazása. A 70-es, 80-as évek legmenőbb keleti márkájú kocsijának a rendszerváltás után viszonylag gyorsan leáldozott, amiben éppen úgy szerepe volt a Togliattiban székelő AvtoVaz gyár fejre állásának, mint a hazai piaci igények változásának.

Az orosz vállalat egyik fő tulajdonosa a francia Renault, amely egyébként a Dacia vállalatot is felvásárolta korában. A franciák stratégiája egy ideig arról szólt, hogy a megszerzett román és orosz üzemekben a Renault olcsóbb piacokra szánt autóit szereltette össze, az utóbbi időben viszont váltottak. A Dacia modellekkel több éve előrukkoltak, és noha nem a megnyerő szépségükről ismertek ezek a járművek, a baráti árak megtették a hatásukat.

Ezeket a Ladákat kínálják majd


Az egykori román autóból az elmúlt években 3-4 ezer darabokat adtak el úgy, hogy a Dacia nem kifejezetten flottaautó volt. A hazai értékesítést a válság óta jelentős arányban a flottás eladásokon múlik, ám a márka rendre legalább 40 százalékos magánvásárlói arányt ért el az elmúlt évek egyes hónapjaiban.

Mindezeket figyelembe véve, illetve azt, hogy a Lada is alacsony árakkal kívánja elsősorban a vásárlókat meghódítani, egyáltalán nem tűnik a valóságtól elrugaszkodottnak az Avtovaz azon terve, mely szerint jövőre ezer autó eladásával kalkulálnak. Ráadásul szolgáltatások tekintetében is igen versenyképes a Lada ajánlata, hiszen 5 év gyári garancia van minden modellre 100 ezer kilométeres felső limittel. Az átrozsdásodás ellen pedig 6 év garanciát vállal a gyár és a magyar kereskedők.

A Suzuki is aggódhat, hiába erősebb a kínálata


Nem állítjuk, hogy a fél ország Ladát fog venni, de a kevesebb pénzzel rendelkező, új autóra vágyó embereknek racionális alternatíva lehetnek az orosz autógyár termékei. A kínálat gyakorlatilag két modell különböző változataiból áll: a Kalina (amelynek egyes darabjai Granta névre hallgatnak) és a 4x4 (leánykori nevén Niva) lesz elérhető. A Kalina nevet viseli a csapotthátú és a kombi, míg a lépcsős- és ferdehátú modell a Granta. A motorkínálat is szűkös lesz, hiszen egyelőre egy saját fejlesztésű, 1,6-os benzinmotorral lehet majd megvenni a Ladákat, ennek alapváltozata 86, a jobban felszerelt 16 szelepes pedig 96 lóerős. A kínálatban lesznek (kicsit fellengzős elnevezéssel) Lux-nak nevezett felszereltségi szintű járművek, ami alatt olyan, középkategóriás autókban gyakran „alapfelszereltséghez tartozó extrákat” kell érteni, mint az esőérzékelős ablaktörlő, az automata világításkapcsolás, a multimédiarendszer, a tolatóradar vagy az ülésfűtés. Más kérdés, hogy a teljes felszereltséggel bíró modellek ára is éppen csak átcsúszik a 3 millió forintos szinten, amely összegért viszont nulla kilométerrel csak egy lebutított autót lehet kapni. Ha a Lada Kalina nagyságú modellekben gondolkozunk, akkor ennél az árszintnél még elég szűk a választék, nekünk elsőre a Skoda (Fabia), a Citroen (C3, vagy C-Elysée), a Seat (Ibiza) és Suzuki (Swift) ugrott be. Vagy ha ennél nagyobb választékot szeretnénk, akkor jóval kisebb méretű kocsival kell, hogy megelégedjünk.

Ilyen modellekkel versenyez a Skoda a vásárlók kegyeiért


Az igazán érdekes helyzet többek szerint egyébként nem a kínálat felső, hanem az alsó részen lesz. A fapados Lada Granta ugyanis 1 999 000 forintról indul, ami alá megy a piacon legolcsóbb Dacia Loganoknak, amelyek 2 020 000 forintos árról indulnak. Így az a néhány ezer kispénzű (ha lehet így nevezni azt, aki 2 millió forintot kifizet egy autóért) aki új kocsira vágyik, ebből a két márkából fog valószínűleg választani.

Más kérdés, hogy a Renault ezzel saját márkáit versenyezteti, illetve a Lada belépésével kannibalizálja a Dacia által megszerzett piacot. Miközben nehezen tartjuk elképzelhetően, hogy ehhez képest teljesen más forgatókönyv valósuljon meg, a franciák esetleg a Ladák jobb megítélésében bízhatnak. Az orosz kocsik fogyasztására ugyan sok panasz volt régen, de a Daciánál sokkal többre tartották az emberek. Bár a 90-es évek eleje óta 20 év telt el, de ha most is így gondolkodnak sokan, akkor a Lada akár az olcsóbb Skodáktól, akár a Suzuki egyes modelljeitől is tud vevőket elcsábítani. Mindenestre néhány hónap múlva, az első negyedéves adatok alapján már le lehet szűrni tanulságokat a Lada indulását illetően.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!