A Mol a versenypiaci tényezők miatt csökkentett árat, miután Tállai szólt nekik


Mol

Így reagált a vállalat a világhírű mezőkövesdi benzinolcsósodásra.

"A Mol piaci vállalatként a fogyasztói visszajelzéseket is beleértve folyamatosan figyelemmel kíséri a versenypiaci tényezőket, elemzi és szükség esetén módosítja az árakat. Az árazás ugyanakkor tisztán kereskedelmi kérdés"

- így reagált a magyar olajipari vállalat csütörtökön az MTI-nek eljuttatott közleményében a hét egyik legnagyobb visszhangot aratott sztorijára, miszerint a mezőkövesdi lakosok sokallták az üzemanyag árát, ezért Tállai András NAV-elnök odaszólt a Molnak, akik erre a benzint 11, a gázolajat pedig 5 forinttal vették olcsóbbra a városban.

A kommentár után a vállalat azzal folytatta, hogy a Mol, ahogyan eddig, úgy most sem kommentál konkrét árakat vagy a saját árazási gyakorlatát.

Orbán Viktor ellenben így dicsérte meg Tállai magánakcióját:

"Gratulálok! Akkor mindenki intézze el!"

- utalva arra, hogy ha valamely politikus szülőhelyén a mezőkövesdiekhez hasonlóan berzenkedni kezdenek az emberek a benzinár miatt, akkor adott képviselő a NAV-elnökről példát véve tárcsázza nyugodtan a Mol számát.

A miniszterelnök mellett Gulyás Gergely Fidesz-frakcióvezető is csak elismeréssel szólt a Tállai-i húzásról. Gulyás keddi sajtótájékoztatóján kijelentette: Tállai András a lehető leghelyesebben járt el, a Fidesz-frakció - csatlakozva a miniszterelnökhöz - egy emberként gratulál neki. A politikus szerint míg a budapesti benzinárak a Mol-kutakon literenként 353-355 forint között alakultak, addig Mezőkövesden 374 forint volt. "Mit csináljon egy egyéni választókerületi képviselő, ha ilyet tapasztal? Nem az a kötelessége a saját választóival szemben, hogy ezt szóvá tegye?" - tette fel a nagy kérdést Gulyás Gergely.

Frissítés: Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára cikkünk megjelenését követően fűzött kommentárt a Mol közleményéhez. Grád az MTI-nek hangsúlyozta, hogy a kútárak közötti különbségek az eltérő költségelemekkel (szállítási költség szintek, kút beruházás ráfordításai), de alapvetően a hazai olajpiac szabadversenyen alapuló működésével magyarázhatók. Ezért fordulhat elő, hogy kutanként jelentős, akár 40-50 forintos árkülönbség is lehet. Az üzemanyagoknál, ugyanúgy, ahogyan a legtöbb fogyasztási cikknél is különböző árak vannak, attól függően, hogy hol vásárol az ügyfél - hangsúlyozta.

Emlékeztetett rá, hogy az üzemanyagok végfelhasználói árának két alap eleme van, az előállítási és forgalmazás költségek, illetve a terméket terhelő adók. A végfelhasználói ár és az ezzel szemben lévő költségek piaci kockázata a forgalmazókat terheli.

Az üzemanyagokat ma Magyarországon háromféle adó, illetve adójellegű költség terheli: a jövedéki adó, az általános forgalmi adó, valamint az ezeknél jóval kisebb részt jelentő készletezési hozzájárulás. A végfelhasználói árakra vetítve az adótartam összességében meghaladja az 50 százalékot.

Hangsúlyozta, hogy az üzemanyag-forgalmazóknak az adótartam nagyságára nincs ráhatásuk azok mértékét jogszabályok írják elő, az előállítás és forgalmazás költségét pedig jelentős mértékben befolyásolják az olaj világpiaci és a termék jegyzések európai változásai, valamint a forint/euró és a forint/dollár árfolyama.

A MÁSZ a magyarországi olajpiac legjelentősebb szereplőit tömöríti. A hét kúthálózat üzemeltetéssel is foglalkozó tagvállalat 1050 üzemanyagtöltő állomást  működtet, ami a 2000 kútnak több mint 50  százaléka. Ezek benzin és gázolaj értékesítései az éves országos kiskereskedelmi forgalom közel 70 százalékát adják.

mfor.hu


Olvasta már?



hirdetés
hirdetés
elrejt
 
.