3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szakértők az elmúlt időszakban árgus szemmel figyelték az amerikai Nike és a német Adidas egyre kiélezettebb versengését. A német vállalat szerdai lépése, vagyis a sportfelszerelés piac harmadik számú szereplőjének, a Reeboknak a felvásárlása még inkább polarizálja a piacot.

A felmérések szerint a fiatalok az Adidas márkához a jó minőséget és kényelmes viseletet társítják, míg a Reebok termékei lazák. Mindeközben a Nike esetében a minőség és a divat egyetlen márkához kötődik, így a tizenéves korosztály tagjai esetleg szimpatizálnak az Adidas vagy a Reebok egyes modelljeivel, de a divat miatt többnyire a Nikera szavaznak, miután a hasonló korú társaik többsége is a pipás márkajellel ellátott termékeket viseli.

A márkák kérdésében legfontosabb szakmai fórumnak tekintett Interbrand cég (amely évről, évre értékeli és rangsorolja a kereskedelmi márkákat) vezetője úgy véli, hogy a Reebok bekebelezése branding szempontból nemhogy segíti, de tovább nehezíti az Adidas helyzetét. Az elmúlt időszakban a német céghez, illetve a kampányaikban megjelenő sportolóknak köszönhetően kialakuló kép most egy pillanat alatt összekuszálódhat. Az elmúlt egy évben általuk bevezetett "A lehetetlen nem létezik" ("Impossible is Nothing") jelmondat ugyanis nem egyeztethető össze a Reebokhoz kötődő előadók arca, mint amilyen a botrányairól híres rapper 50 Cent, vagy a szintén színesbőrű, szabadszájú Missy Elliot. Ha pedig az Adidas által képviselt sportruházat-imázs és a Reebok által felvállalt "hip-clothing" nem fogható össze, akkor a fúziók során előszeretettel emlegetésre kerülő szinergiák lesznek nehezen értelmezhetőek.

Ezzel szemben a Nike brandje sokkal inkább fókuszált, amely a kiemelkedő sporteredményeken és a folyamatos innováción alapul. A Nikenak is megvannak a maga arcai, ám a szponzoráltak kiválasztása során a termékek szélesebb körű használatát tudják kommunikálni. Nem véletlen, hogy a céggel legjelentősebb reklámszerződésben lévők közül a szakértők csupán a kosárlabdázó LeBron James, az NBA legnagyobb tehetsége esetében beszélnek az Adidas esetében megfigyelhető "klasszikus" sportoló szponzorációról. Ezzel szemben a hétszeres Tour de France győztes országúti kerékpározó Lance Armstrong (aki rákbetegségéből felépülve érte el világraszóló sportsikereit) vagy a golfpályák egyeduralkodója Tiger Woods szerepeltetése olyan életérzést, emberi értékrendet sugall, amellyel szemben sem az Adidas, sem a Reebok nem találta meg a megfelelő ellenszert. Többek között nekik is köszönhető, hogy a Nike a sportruházat és a hétköznapi viseletet fogalmát a fogyasztók agyában társítani tudta, míg a konkurensek stratégiája egyfajta skizofréniáról árulkodik.

Stratégiai kérdés, hogy mit tesz az Adidas a Reebokkal. Az egyik lehetősége, hogy idővel megszünteti, amivel egy értékes brandet veszít úgy, hogy a márkához hű fogyasztók megtartására semmiféle garancia nincs. A másik lehetőség, hogy a két brandet életben tartja, és jól artikulált kommunikációval megkülönbözteti egymástól, de egyébként párhuzamosan működteti őket. Ennek az előnye, hogy a meglévő piaci részesedésük megtartás könnyebb lehet, ugyanakkor így nem csak a Nikeval, de egymással is versenyezni fog a német vállalat két márkája. A kockázatok ellenére a fent idézett Liddell úgy véli, hogy ha valóban szeretne az Adidas a Nike kihívója lenni, akkor ez lehet az egyetlen járható út számukra.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!