5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre többen ismerik, de elsősorban még mindig a vállalatok használják Magyarországon az internetes telefonszolgáltatásokat. Sokan csak egyszeri alkalomra regisztrálnak a rendszerben, később azonban nem élnek a lehetőséggel. Az igazi konkurens még mindig a Skype. Mfor.hu háttér.

Beszól a számítógép - (Mfor.hu-montázs)

A magyar internettelefon-szolgáltatóknak 120-150 ezer regisztrált felhasználója van, de ebből csupán 20-25 százalék a rendszeresen visszajáró ügyfél, azaz aki havonta akár többször is használja előfizetését, mondta az mfor.hu-nak Kun István, az IP Telefonszolgáltatók Érdekvédelmi Szövetségének ügyvezető elnöke.

Hozzátette: azért ekkora az eltérés, mert vannak olyan regisztrált tagok, akik csak egy-egy alkalomra jelentkeztek be valamilyen rendszerbe - rövidebb időre külföldre utazó rokonukat akarták felhívni egyszer-kétszer, vagy csupán ki szerették volna próbálni, van-e élet a Skype-on túl.

A Skype az igazi ellenfél

A hazai nettelefon-cégeknek ugyanis még mindig elsősorban a világszerte erős közösséget maga mögött tudó szolgáltatással kell versenyezniük, nem pedig egymással. Kun István szerint olyannyira igaz ez, hogy még a hagyományos telefonszolgáltatókkal vívott küzdelem is háttérbe szorul a Skype-használók átcsábítására tett kísérletek mellett. Már persze, ha van kit átcsábítani.

A magyar cégek tapasztalata ugyanis az, hogy az egyéni előfizetők nem nagyon érdeklődnek termékeik iránt, a vállalati ügyfelek viszont egyre inkább. Ezt Schindler Péter, az osztrák érdekeltségű Macrogate Kft. igazgatója is megerősítette: idei piacra lépésük óta leginkább vállalatok érdeklődtek szolgáltatásaik iránt.

A cég promóciós kampányt is kezdett tavasszal, amelynek részeként a MediaMarkt áruházlánc üzleteiben is elő lehetett fizetni a szolgáltatásra. Egy internetre köthető, ugyanakkor bekapcsolt számítógép nélkül is használható telefonkészülék vásárlásakor pedig húszezer forintos ajándék feltöltőkártyát is kapott az új ügyfél.

A cégek viszik a prímet

Az akció ennek ellenére csak részben váltotta be a hozzá fűzött reményeket - mondta a cégvezető. Szerinte ugyanis a lehetséges egyéni előfizetők még mindig nincsenek tisztában az internetes telefonálásban rejlő lehetőségekkel. A vállalati előfizetők ugyanakkor sokkal érzékenyebbek a költségekre, így a magyar cégek is egyre sűrűbben térnek át a VoIP-ra.

Példaként a Richtert lehet említeni, amely a közelmúltban több mint négyszáz készülékből álló internettelefon (IP-telefon) hálózatot épített ki új, ötszáz fős kutatás-fejlesztési központjában. A rendszerrel videotelefonálni is lehet. A cég vezetői azért döntöttek a VoIP-hálózat telepítése mellett, mert - mint mondták - jövőbiztos megoldást kerestek a vállalat számára.

Schindler Péter véleménye szerint a céges előfizetések terjedése hamarosan elérheti azt a szintet, ahol már egyfajta "kisugárzó hatás" is érvényesülhet. Azaz ha valaki IP-telefont használ a munkahelyén, előbb-utóbb rájön, hogy otthon is hasznos lehet egy hasonló szolgáltatás.

A cégvezető úgy látja: a többletszolgáltatások, mint például a rendkívül olcsó vagy akár ingyenes konferenciahívás, az alacsony percdíjak, az előfizetési díj hiánya vagy éppen a videotelefonálás lassan a hétköznapok részei lesznek. A szélessávú mobilinternet terjedése ráadásul lökést is adhat ennek a piacnak, hiszen a mobiltelefonok jó része már most képes arra, hogy internetes hívásokat bonyolítson le.

Csábító lehetőségek

A piacon lévő szolgáltatók hasonlóképpen gondolkodnak, hiszen számos újdonsággal próbálják magukhoz édesgetni a leendő felhasználókat. Az ajándék perceken kívül az index és az Open networks közös fejlesztésű Indafonja például arra épít, hogy a már meglévő felhasználók egyelőre nem a számítógép nélkül is használható IP telefonkészülékeket részesítik előnyben, hanem a monitor előtt ülve, headsettel telefonálnak. A szolgáltatás ezért külön program telepítése nélkül, a böngészőből használható.

Más szolgáltatók az alacsony percdíjakkal próbálnak fogyasztókat megnyerni maguknak. A Megafone például egyes "kiemelt körzetekbe" már 3,90 forintos percdíjat is kínál, ami kevesebb az egységes árú Skype-tarifáknál.

Kun István szerint a nemzetközi konkurencia és az ismeretek hiánya mellett még mindig meg kell küzdeni a nettelefoncégeket sújtó előítéletekkel. Sokan ugyanis még mindig azt gondolják, hogy a VoIP valamiféle megbízhatatlan hókuszpókusz, ahol nem biztos, hogy azt kapja a pénzéért az ember, amire befizetett.

Az ITÉSZ elnöke szerint az igaz, hogy ez a piac nemzetközi szinten is még erőteljesen formálódófélben van, tehát a fogyasztóknak tudatosan és megfontoltan kell eldönteniük, kinél vásárolnak szolgáltatásokat.

Összeolvadás jöhet

A jövő egyébként szerinte is a szolgáltatások, adott esetben a szolgáltatók összekapcsolódásában van. Ezt látják a nagy hagyományos cégek is, ezért vásárolta fel korábban az Invitel a Neophone-t, és emiatt jelent meg a T-Com és a T-Online a Klip-szolgáltatással.

Ráadásul - bár pontos adatokat az elnök sem ismer - a nagy távközlési cégek VoIP szolgáltatásai a maguk piacán már most vezető helyzetben vannak - annak ellenére, hogy cégen belül is versenyt támasztanak a hagyományos szolgáltatásokkal szemben.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Telefonos céget vett a Google
Hat éven belül megfojthatja a nettelefon a vezetékest
Egyre többet költenek a cégek IP-telefóniára

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!