4p

Az első félévben a TV2 műsoraiban tűnt fel a legtöbb szponzorüzenet. A TV2 időjárás jelentése volt a legnépszerűbb a támogatók körében.

Továbbra is egy százalék körüli a szponzoráció időarányos részesedése a televíziós műsoridőben, ami eltörpül a hagyományos hirdetésekhez képest, ennek nagyobb részét a TV2 tette közzé – állapítja meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának e heti ülésén elfogadott legfrissebb hatósági tanulmány.

A 2015 első félévét felölelő analízis stabil szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi (RTL Klub, TV2) televíziók voltak. A közszolgálatiak közül az m1 ugyancsak főszereplő volt a korábbi összesítésekben, azonban a közmédia csatorna - portfólió átrendezése miatt 2015 első negyedévben az m1, a második negyedévtől kezdődően pedig a Duna TV műsorkínálatát figyelték. A vizsgálati minta kiegészült továbbá - nézettség és penetráció alapján - az ATV, m2, Story4, Viasat6 és a Viva televíziókkal, melyek szponzorációs tevékenységét egy-egy hónap erejéig követték figyelemmel.


A vizsgált televíziók több mint egymillió műsorpercéből, több mint ezer cég, közel 90 ezer támogatói üzenetét láthatták a nézők 437 műsorban, mintegy hat és félezer perc időtartamban. A legtöbb műsoridőt vásárló támogató a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. pénzintézet volt, amelyet a Huf-Bau építőipari cég és a Magyar Telekom követ. A legtöbb támogatói kontaktust a TV2 időjárás-jelentése vonzotta, a második helyen végző RTL Klubos Reflektor szolgáltató magazin és a bronzérmes Kalandor című műsorszáma előtt.

Az ugyancsak TV2-s Több mint testőr című műsorszám régebb óta a hirdetők figyelmének középpontjában áll, nem meglepő tehát, hogy a vizsgált ciklusban ezt a produkciót támogatta a legtöbb (96) cég. Utána az RTL Klub 8:08 című reggeli műsorszegmense következik 85 céggel, majd a TV2 Mokka 74 szponzorral. A televíziók emellett főként saját gyártású sorozatokhoz és infotainment típusú műsorokhoz kapcsoltak támogatói üzeneteket, a leggyakrabban a délelőtti idősávban, illetve a hét közepén.

A TV2 vezető szerepét támasztja alá a műsoridőre vetített támogatói üzenetek időtartamának aránya is, mely az RTL Klub esetében 0,95 százalékot, a TV2-nél pedig 1,29 százalékot ért el. Jóval alacsonyabb volt a szponzorok által kitöltött idő aránya a közmédia esetében, hiszen az m1-nél 0,18 százalékot, míg a Duna Televízió esetében 0,16 százalékot mértek. Az egy-egy hónap erejéig szemlézett médiaszolgáltatók közül a Viva 1,27 százalékos teljesítménye kimagaslott a mezőnyből, hiszen áprilisi műsorkínálatában tizenegyféle műsorcímhez 1009 darab támogatói kontaktus kapcsolódott.


A vizsgált időszakban valamennyi televíziónál a klasszikus, azaz a támogatott műsorszám előtt, után vagy azzal azonos időben megjelenő támogatói üzenetek (71 020 darab, 80,5 százalék) uralták a képernyőt. Díj-és nyereménytárgy biztosításáról 13 610 üzenet informált, emellett húszféle, főként edukációs illetve ismeretterjesztő tartalmú, átlagosan 60 mp-s miniprogramot azonosítottak a felmérés készítői.

Ahhoz, hogy a támogatói kommunikációba csomagolt kereskedelmi üzenet megragadjon a nézők emlékezetében, figyelemfelkeltőnek, ingerekben gazdagnak kell lennie. Ennek a szakmai követelménynek csak módjával feleltek meg azok az 1-4 másodpercet kitevő üzenetek, amelyekben csupán a támogató cég logója villant fel egy-egy inzert társaságában. A kutatás készítői azt valószínűsítik, hogy talán az olcsóságuk miatt, az álló inzertekre épített (59 714 eset) támogatói üzenetek voltak túlsúlyban a mozgó, figyelemfelkeltő megoldásokkal (28 481 eset) szemben az év első hat hónapjában.

A legtöbbször feltűnő támogató cég a Fundamenta Zrt. volt, hiszen a pénzintézet a TV2 Időjárás-jelentése és az RTL Klub Reflektor c. műsora mellett is felbukkant, illetve összesen hatféle szpottal népszerűsítette tevékenységét illetve a termékeit.

A legtöbb műsoridőt vásárló támogatók összevetésében is a Fundamenta Zrt. végzett az élen, hiszen a cég emblematikus vörös róka figurája féléves szinten 5 óra 10 percet "birtokolt". A pénzintézetet sorrendben a HUF-BAU Kft. (2 óra 44 perc), a Magyar Telekom NyRT. (2 óra 36 perc), a Pannon Pharma (2 óra 20 perc), a 6x6 Taxi (1 óra 49 perc) és a Porsche Hungária Kft. (1 óra 45 perc) követte a sorban.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!