3p

A legújabb amerikai kutatások szerint van a tévénézőknek egy olyan - bár igencsak fiatal - csoportja, amelyik nem kapcsol át másik csatornára a reklámblokkok alatt. Az internetes vizsgálatok szerint pedig mintegy harminc millió kiskorú rendszeresen szörfözik a világhálón.

A reklámszakemberek és marketingesek nem kímélik a felelős döntéseket még nem hozható, viszont igencsak befolyásolható korban lévő gyermekeket. A potenciális kis fogyasztók hirdetésekkel bombázását úgy tűnik nem lehet elég korán elkezdeni. A zsenge korban lévők kiforratlan értékrendjének esetleges eltorzításáért azonban nem csak a reklámok a ludasak, legnagyobb felelőssége a szülőknek és a nevelőknek van.

A Mediamark Research 2005-ös felmérése szerint a 6 és 11 év közötti amerikai gyermekek 58 százaléka - szüleivel ellentétben - végignézi a televízióban adott reklámokat. Az 5.400 megkérdezett kiskorú közel fele-fele arányban mondta ezt, bár a fiúk azért némileg fogékonyabbak voltak a hirdetésekre, mint a lányok.

Míg a felnőttek leginkább a tv hirdetések iránt viseltetnek ellenszenvvel, a fiatalok körében épp ez a reklámtípus a legkedveltebb. A gyerekeknek szóló reklámokban - sokszor a kicsik kedvenc sztárjaival - hirdetett élelmiszerek azonban olyan mértékű kalóriát tartalmaznak (azaz olyan magas a zsír-, a cukor- és a sótartalmuk), hogy az már veszélyes az egészségre.

Egy másik - az eMarketer által még szeptemberben publikált - idei internetes kutatás szerint az egészen fiatal, 3 és 11 év közötti gyerekek, több mint harmada (39 százalék), a 12-17 éves, azaz serdülőkorban lévőknek pedig majdnem háromnegyede (73 százaléka) rendszeresen használja az internetet. Ez azt jelenti, hogy az USÁ-ban 18,8 millió tinédzser és másik 14,1 millió egészen kicsi gyerek szörfözik a világhálón. Ez az összes (felnőtteket is magában foglaló) internetet használók 19 százalékát teszi ki. Érthető hát a hirdetők fokozott érdeklődése a korcsoport iránt.

Mikor egy kutatás alkalmával szakemberek találomra letöltöttek öt-hat gyermekek által használt weboldalt, és ráklikkeltek néhány linkre, az általuk használt számítógép 359 különböző reklámszoftvert töltött le, és pop-up reklámok özönét zúdította a gépre. Míg más típusú internetes oldalak sem voltak pop-up hirdetések híján, egy utazási portálon való barangolás után csak 64, míg a sport témájú oldalakról mindössze 17 reklám-támadás indult el a PC ellen. A fiatalkorúak által kedvelt oldalak minden kétséget kizáróan vezettek a hirdetések számát illetően.

A Mediamark azt tervezi, hogy rendszeresíteni fogja a reklámok gyermekekre tett hatásának vizsgálatát és a jövőben megkérdezi ezzel kapcsolatban a szülőket és a gyermekek felügyeletével megbízott felnőtteket is. Azt szeretnék ugyanis kideríteni, hogy a felnőttek és szülők viselkedése, illetve kapcsolatuk a gyermekekkel hogyan befolyásolja azok későbbi médiafogyasztását illetve vásárlási szokásait. Az egészen friss felmérés iránt egyébként élénken érdeklődtek a reklámügynökségek, sőt több gyermekcsatorna is, köztük a Cartoon Network.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!