Rosabeth Moss Kanter szerint a gyorsan változó világban:
- olyan szervezetet kell kialakítani, amely csökkenti a konfliktusokat és növeli a szinergia lehetőségét,
-
- kooperációra kell törekedni a szolgáltatókkal és az ügyfelekkel és elő kell segíteni a kreatív légkör kialakulását.
J. Katzenbach és D. Smith szerint a hatékony szervezetben:
- a felső vezetés figyelmének középpontjában a teljesítmény és az ezt létrehozó teamek vannak,
-
- a vállalati kultúrában mélyen gyökerezik a kihívást jelentő feladatok kiváló teljesítésére való törekvés,
-
- a mindennapokat áthatja, hogy az ügyfél az első, ami jelentős profitot hoz a vállalat számára és állandó fejlődési lehetőséget a dolgozóknak.
Richard Pascale a hatékony szervezet számára ilyesfajta "új paradigmát" ajánl:
- "lágyabb" vezetési stílust (a közös értékekre helyezve a hangsúlyt), hierarchia helyett hálózatot,
-
- formális beosztás alapján való irányítás helyett a felhatalmazott dolgozók tevékenységének serkentését ("facilitálását"),
-
- a függőleges kapcsolatoknál hangsúlyosabb legyen a vízszintes együttmuködés,
-
- a vezetés inkább a folyamatokra, az "egészre" összpontosítson, mint a speciális eszközök, módozatok előírására,
-
- a "katonai modellt" váltsa fel az "elkötelezettség modellje".
Tom Peters arra mutat rá, hogy bár sok szervezet "papíron" decentralizálódott, valójában ezt majdnem mindig "újracentralizálás" követi. Javaslata:
- bontsuk le a szervezetet minél kisebb egységekre,
-
- mindenki érezze az üzleti szemlélet (bevétel-kiadás) fontosságát,
-
- egyre közelebb kell kerülni az ügyfélhez,
-
- minél laposabb legyen a szervezet,
-
- az emberek felhatalmazása (empowerment) kulcskérdés,
-
- meg kell lovagolni a változást, élére kell állni az újításoknak.
Sokféle tanácsot adnak a "guruk", de van ebben sok közös vonás is: laposabb szervezet, kisebb egységek, nagyobb flexibilitás stb. A következő fejezetekben ezeket a kérdéseket tárgyaljuk részletesebben.