4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szeptember 18-án kirobbant VW-botrány tovább gyűrűzött, a második héten pedig már elkezdtek eszmélni a kormányok, a márkakereskedők és persze a befektetők is, hogy ilyen-olyan jogcímen pénzt tudjanak kicsikarni a megtépázott hírnevű vállalatból.

Azt már a botrány kirobbanása után sejteni lehetett, hogy a világ legnagyobb autógyára nem fogja olcsón megúszni, hogy csalással csökkentette dízelmotorjaink kibocsátási értékeit. Még akkor sem, ha egyébként mindenki tudja, vagy legalábbis sejti, hogy a mérési eredmények és a valóság között akkora szakadék tátong, mint a Grand Canyon.

Nem csoda, ha mindenki példát akar statuálni a céggel, vagy legalábbis kihúzni még egy kis pénzt a VW kasszájából. A kormányok zöld elkötelezettségüket mutatják meg a forgalmazás betiltásával, miközben visszakérik a korábban adott támogatásokat. Mások pereket fontolgatnak a cég ellen.

Ez a VW kínálata. Kattintásra galéria nyílik!

A héten Svájc volt az első, amely felfüggesztette az érintett autók forgalmazását. A tilalom nem vonatkozott a már üzembe helyezett járművekre, csak a még vevőre váró új, illetve üzembe nem helyezett autókra. Ez nyilvánvalóan nem tetszett a svájci kereskedőknek, akik nyakán körülbelül ezer kocsi maradna. Az őket tömörítő szervezet szerint méltánytalan, hogy a gyártó hibájáért a kereskedők fizessenek ezért mérlegeli, hogy "kártérítési igényt nyújt be a felelősökkel szemben".

Közben léptek az olaszok is, hétfőtől ők is felfüggesztették az érintett kocsik értékesítését. Az olasz autókereskedők arról panaszkodtak, hogy üzleteik a botrány kirobbanása óta üresek, itt azonban perről még nem volt szó.

A spanyol kormány közben azt nyilatkozta, hogy visszakéri a VW-csoporttól azt az autónként 1000 eurós (313 ezer forint) összeget, amellyel az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek vásárlását támogatta. Spanyolország 2012-ben a PIVE-terv bevezetésével ösztönözte az autóeladásokat, amelyek jelentősen csökkentek a gazdasági válság hatására. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták. Ennek jogosságát ugyanakkor a VW vitatta, ők ugyanis a nitrogénoxid-kibocsátásra vonatkozó adatokat manipulálták, a szén-dioxid-kibocsátási értékeket nem. Márpedig ez utóbbi volt az alapja a spanyol kormány autóvásárlási támogatásának.

Akár jogos az igény, akár nem a spanyolok ötlete a franciáknak is megtetszett és közölték, hogy az elmúlt években – az új információk fényében jogtalanul - kifizetett környezetvédelmi bónuszokat össze fogják adni és benyújtják a számlát a cégnek.

A román kormány amellett, hogy szintén felfüggesztette egyes járművek törzskönyvezését, nem a céget, hanem a márkakereskedőket venné célba. a román fogyasztóvédelem igazgatója azt mondta: 100 ezer lejig (7 millió forintig) terjedő bírságra számíthatnak azok a romániai márkakereskedők, amelyek a megtévesztő szoftvert tartalmazó járműveket eladták Romániában. "A gyártó német cég: őket nem tudjuk Romániában tisztességtelen kereskedelmi tevékenységért megbüntetni".

Pénteken egy német magánbefektető kártérítési igénnyel fordult a bírósághoz hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség címén. A panaszos április és július között elsőbbségi részvényeket vásárolt, és most az ügyletek megsemmisítését kívánja, mert ügyvédei szerint ügyfelüket 20 ezer euró veszteség érte. Ez pedig még csak a kezdet, mert az Egyesült Államokban még komolyabb perek elé nézhet a cég.

Szintén a héten szólalt meg a VW és az Audi korábbi minőségbiztosítási igazgatója, aki szerint előfordulhat, hogy bizonyos motorok teljesítménye csökkenni fog majd a beavatkozást követően, vagy gyakrabban kell szervizelni. Talán nem kell sok fantázia ahhoz, hogy mit fognak szólni az ügyfelek, mikor egy gyengébb autót hoznak majd el a szervizből.

A héten előzetes vizsgálat indult az Audi, illetve maga Martin Winterkorn a Volkswagen volt vezérigazgatója ellen is. Utóbbi esetében azonban kiderült, hogy nem elég megalapozott a gyanú.

Az Audi A4 komoly vesztese lehet a botránynak. Kattintásra galéria nyílik!

A cég papírjainak értéke közben tovább esett a frankfurti tőzsdén. Míg szeptember 25-én (múlt hét pénteken) 107,3 eurón zárt a részvények értéke, tegnap 92,36 eurón a Xetra kereskedési rendszerben. Szeptember 18-án 162,4 euró volt a cég részvényeinek értéke, így a veszteség 43 százalékos.

mfor.hu/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!