A média sokat árthat és segíthet
Az is óriási gondot okozhat, ha a vállalat nehéz helyzetéről mendemondák kezdenek el keringeni vagy ha az alkalmazottak a médiából értesülnek a problémákról. Ennek a következménye lehet a bizalmatlanság, a félelem és a teljesítménycsökkenés.
Mindent és őszintén
A cég vezetője különböző vállalati taktikákat alkalmazhat. Ezek lehetnek a döntési kritériumok, az információk szelektív felhasználása, külső szakértők alkalmazása vagy a koalícióra lépés. (Például amikor a vállalati vezető végső kétségbeesésében szövetkezik az érdekvédelmi szakszervezetekkel.)
Az információk szelektív felhasználásának jellemző példái közül a valós információk közlése a legcélravezetőbb. Dénes Gábor a hírek visszatartására példaként említette a Paksi Atomerőmű négyes blokkjában történt üzemi balesetet. Szerinte nagy hiba volt az is, amikor később olyan mennyiségű információdömpinget zúdított a társaság a médiafogyasztókra, ami áttekinthetetlen volt. További stratégiai módszer az információ "csomagtervként" való tálalása. Az optimális információmennyiséget illetően, amelyet a dolgozókkal meg kell osztani, a jelszó a "mindent és őszintén".
Ami a külső kommunikációt illeti, a hitelező pénzintézeteknek és a hatóságnak be kell mutatni egy jól összeállított reorganizációs tervet, stratégiát és küldetést, alátámasztva gazdasági adatokkal. Személyesen kell meggyőzni őket, mint ahogy a beszállítókat és a vevőket is.
A főtitkár kiemelkedően fontos területnek tartja a médiát. A vezetőnek őszintén kell beszélnie a vállalat helyzetéről, de nem szabad médiasztárrá válnia. Ugyanakkor ha nem szól egy szót se, azzal találgatásokra ad okot, mendemondák kezdenek keringeni, ami még inkább fokozza a zűrzavart. A média tehát nagyon sokat tud segíteni a válságból való kilábalásban.
Kovács Zita
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Cégek csődhelyzetben: hogyan kezeljük a sajtót?
Bulizó bankárok, vadászgató cégvezérek
Menedzserpalánták: készülődés a céges életre