3p

Az EP kampány során napvilágot láttak minőségi és kevésbé minőségi kampányparódiák, azaz gerilla-reklámok is. Sokakat az ellentábor által készített kisfilmek nevetésre, bosszankodásra, extrém esetben szavazatuk megváltoztatására sarkallnak.

A baloldali rapperek műve

A választási kampányok ugyanannyira beindítják a filmkészítők fantáziáját, mint egy sokat emlegetett reklám: paródiák, alternatív változatok jelennek meg a témakörben, melyek sok esetben ugyanúgy a kampány részei, mint a hivatalos szpotok. A reklámosok világában ezt a folyamatot "buzznak" hívják: ekkor önálló életre kel egy márka, egy reklám vagy egy szlogen. Ehhez nyilván az kell, hogy sokan ismerjék az adott reklámot, és érzelmi reakciókat váltson ki.

A politikai reklámokra fokozottan igaz az ismertség, de főleg az érzelmi reakció, mint feltétel. Így nem véletlen, hogy egy-egy kampány alatt paródiafilmek tucatjai jelennek meg az interneten. Ezek egy része nagy karriert fut be, más részük csak az adott rajongói tábor email-listáin fordul meg.

Most kevésbé aktívak a baloldali rapperek

A mostani EP-választás sem kivétel ez alól, bár a mostani felhozatal inkább siralmas, mint humoros. A baloldal profi rapperei ezúttal nem készültek újabb Orbán-rap ópusszal - az eddigi választásokkkal ellentétben -, de tekintve, hogy a fő mondanivaló mindig ugyanaz, a régi filmek most is aktuálisak. A kivitelezés profi, az ötlet humoros, az alapfelvetés Orbán Viktor vélt nagyhatalmi ambícióira épít. A baloldal ezúttal egy Mátrix paródiával igyekszik szavazásra késztetni az embereket, a hivatalos, konzervatív szpotjai mellett.

Kitekerték az MSZP kampányfilmjét

A jobboldal azonban most is aktivizálta kreatív "humor heroldjait", és egy jól sikerült hangalámondással tekerték ki az MSZP kampányfilmjét.

A szinkronizálós ötlet olcsó, gyorsan megvalósítható, csak néhány jó poén kell hozzá, és máris derűre készteti az ellentábort, vagy éppen mélyen elgondolkoztat néhány bizonytalan szavazót. 

Kis párt, kis pénz, kis humor

Egymás ellenfeleinek kifigurázásában egyik kispárt sem remekelt a mostani kampányban. A Jobbik csöppet sem humoros kijelentésekkel torzítja az SZDSZ plakátjait, mire a másik oldal gyenge próbálkozással válaszol. Az megfigyelhető, hogy a Jobbik szimpatizánsoknak sokkal több idejük és energiájuk jut ellenfelük pocskondiázására: az SZDSZ-t és a kisebbségeket támadó, egyszerű minőségű kisfilmekből Dunát lehet rekeszteni, míg Jobbik kritikát alig találni a videómegosztó oldalakon.

A kisebb pártok esetében látszik, hogy élet-halál harc a kampány, nincs helye humornak, inkább csak ellenségeskedésnek. Megnyugtató, ha legalább a két nagy pártba szorul még egy kis humorérzék a sértegetések mellé.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!