4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyarországi közönségfilmek már most tele vannak rejtett reklámokkal, a televíziók digitális átállása után pedig még inkább a termékelhelyezésre helyeződhet a hangsúly. Ma még nagy a káosz hazánkban e hirdetési forma körül, de egy uniós irányelv nyomán, az új médiatörvény keretében már készül a szabályozása. Mfor.hu háttér.

Egy csokoládémárka és a szerelem a filmvásznon

Szakértők régóta arra figyelmeztetnek, hogy a digitális forradalom következtében a hagyományos reklámoknak a szerepe komolyan csökkenni fog. Talán ennek köszönhetően egyre nagyobb szerepet kap a product placement (termékelhelyezés), vagyis a márkák megjelenése a filmalkotásokban. Hazánkban egyelőre nincs még túl nagy marketingértéke ennek a reklámozási formának, a közeljövőben azonban ez megváltozhat.

Bár Magyarországon már régóta találkozhatunk ilyen hirdetésekkel, a hazai törvények nem szabályozzák a termékelhelyezést. A jelenlegi reklámtörvény ugyanakkor tiltja a burkolt reklámot. Az, hogy ezek a mozifilmekben mégis megjelenhetnek, talán annak köszönhető, hogy eddig egyetlen eljárás sem indult ilyen ügyben – közölte az mfor.hu kérdésére Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára.

Tavaly év végén megszületett az audiovizuális szolgáltatásokat szabályozó uniós irányelv, amely enged bizonyos mozgásteret az EU-s tagállamokban e tekintetben. Annyi azonban bizonyos, hogy két éven belül hazánkban is meg kell születnie a törvénynek, amely számos könnyítést tartalmazhat a reklámok megjelenését illetően filmekben, műsorokban.

Az új médiatörvényt előkészítő Audiovizuális Média Kormánybiztosság – amely a Miniszterelnöki Hivatalhoz tartozik - már ki is dolgozta a tervezetet, amit ősszel társadalmi vitára bocsátott.

Kinek jó a termékelhelyezés?

A termékelhelyezés szabályozása ugyanakkor várhatóan sok fejfájást fog okozni a törvényalkotóknak. A hirdetésnek ez a fajtája ma még rettentő sok problémát szül Sas István reklámszakértő szerint. Nem lehet eldönteni, kinek jó, ki fizessen érte: a reklámozó vagy a filmalkotó.

Régebben a filmesek felkértek egy céget, például egy légitársaságot, hogy engedélyezzék a hozzájuk tartozó helyszínen a forgatást, a szolgáltatásért pedig kifizették az ellenértéket. Manapság már fordított a helyzet, és a vállalatok fizetnek azért, hogy belekerüljenek egy-egy reményeik szerint nagy nézettséget hozó filmbe.

A szakember úgy véli: nem fog jót tenni a műalkotásoknak, ha elterjed ez a reklámtípus. Ugyanakkor nem kétséges, hogy ez bekövetkezik, és ha nem önszántukból használják ezeket, illetve szervesen bele fognak illeni a filmekbe, akkor talán nem lesz annyira zavaró, mint például a hagyományos televíziós reklámok, ráadásul jelentős plusz forrásokat jelenthet az alkotásoknak.

Mint látható, a filmszponzoráció igazából kölcsönös előnyökön alapszik, amivel egyetért Szűts Ágnes, a merci csokit forgalmazó Storck Hungária Kft. marketingvezetője is. A cég a product placement eszközét két év óta használja. A merci-reklám legutóbb a Valentin-napra időzített Kilenc és fél randi című romantikus filmben jelent meg.

Nem szabad erőltetni

A Storck azért élt ezzel az eszközzel, mert fontosnak tartja, hogy olyan nézőket is elérjen, akikre egyébként a reklámblokkok nincsenek érdemi hatással. Ráadásul a közönség sokkal befogadóbb állapotban ül a nézőtéren, mint otthon, a tévé előtt, így ha a reklámozni kívánt termék témájában, hangulatában jól kapcsolódik a filmhez, akkor hatásos lehet az együttműködés.

Szűts Ágnes szerint ideális esetben a termék felismerhető, használata azonban mégsem erőltetett. Úgy véli, e tekintetben jó párosítás egy romantikus film és a csokoládémárka összekapcsolása.

Hozzátette, hogy felmérések szerint a mozikban futó reklámok kimagasló hatékonysággal bírnak. Ugyanakkor hangsúlyozta: a product placement valós célja a márka népszerűsítése úgy, hogy azt a vásárló ne reklámként élje meg.

Anti product placement

Sas István szerint a termékelhelyezés úgy lesz egyre meghatározóbb, ahogy a hagyományos reklámok szerepe háttérbe szorul. Ennek nyomán a hangsúly egyéb hirdetési formákra helyeződik át, a most televíziós blokkokban szereplő reklámok pedig benyomulnak a filmekbe.

Ugyanakkor tapasztalható egy úgymond anti product placement is: azáltal, hogy mindent piaci értékűvé tesznek, a közönség már eleve gyanakvással él a nem reklámozásra használt, életre utaló márkákat illetően is - fűzte hozzá. Régebben nem volt gond, ha egy filmdarabban megjelent például egy sörös- vagy üdítősüveg, ma viszont már külön embereket szerződtetnek az ezeken látható márkajelzések eltüntetésére.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!