6p

Néhány hete az összes marketinges munkatárs azon töri a fejét, az idén mivel lepje meg cége partnereit. Ugyan sokan még mindig ragaszkodnak a klisékhez, de mint minden területen, itt is jól megfigyelhetők a trendek, változások az előző évekhez képest. Egyre több cég fordítja például jótékony célra a karácsonyi ajándékokra szánt keretét. Mfor.hu háttér.

Sokan leragadnak (mfor.hu montázs)

A karácsonyi ajándékozás célja a kapcsolat szorosabbá fűzése, személyessé tétele, végső soron pedig az üzleti tevékenység elmélyítése. A lapunk által megkérdezett szakemberek és marketingesek szerint nem csak pénzkérdés az ajándékozás, sokan egy humoros, vagy ötletes kedvességet többre értékelnek, mint egy drága tárgyat. A legrosszabb ajándék a tucatajándék, mely se nem ötletes, se nem esztétikus, messziről sugallja a fantázia, és a témára fordított energia hiányát.

Kulcstartókkal, naptárakkal, és tollakkal ugyan Dunát lehet rekeszteni, ám akár egy ilyen küldemény is célba találhat, ha ezt ötletesen, szépen oldjuk meg. Ezekre a tárgyakra mindenhol szükség van, és aki megnyeri a "naptárversenyt", annak nevével akaratlanul is minden nap találkozni fog partnere. A hasznos tucatajándékok közül továbbra is a toll, és a kulcstartó viszi a pálmát, bár az általános stressz mértékének növekedésével arányosan elterjedtek a stresszoldó párnák, és gumilabdák logóval ellátott variációi is.

Egyre többször lepik meg céges partnerek egymást napjaink hasznos tartozékaival, a kisebb elektromos, számítástechnikai kiegészítőkkel, mint egy pendrive, vagy egy USB hub. Igaz ezek drágábbak, mint a tollak, és kulcstartók, de használatuk manapság ugyanannyira elterjedt.

Hogyan legyünk eredetiek?

A kisebb ügyfélkörrel rendelkező cégek, ahol közvetlenebb a kapcsolat a partnerek közt, nagy hangsúlyt fektetnek a személyes jellegű ajándékokra. Az egyedi ajándékozásra specializált vállalkozások szerint jól megfigyelhető egyfajta törekvés az átlagostól eltérő ajándékozás irányába. Keresettek az exkluzív könyv, és zenei kiadványok, CD-k, DVD-k, egyedi tartalommal, díszkötésben. A digitális nyomdák világában nem elérhetetlen, és egyre többen kezdeményezik a saját szerkesztésű, limitált kiadású albumokat, melyek sosem kerülnek a könyvesboltok polcaira, esztétikus, színvonalas, és garantáltan egyedi ajándéknak számítanak. Az ehhez hasonló speciális ajándékokra már a céglogó sem mindig kerül rá, hiszen a tárgy önmagában is emlékeztet az ajándékozóra, és nem érdemes egy esetleg oda nem illő jelölést rátenni.

A karácsonyi időszak külön kihívás a reklámügynökségeknek, ahol egész évben a kreativitáson van a hangsúly, és nehéz überelni az ötleteket. Itt több helyen is a kis, geges ajándékok tudnak átlépni az ingerküszöbön. A cél nem a "rongyrázás", nem is a személyeskedés, inkább csak egy mosoly elérése, akár ötletes, saját tervezésű csomagoló papírral, vagy akár egy bólogató kutyával.

A nagyok jótékonykodnak

A nagyvállalatok részéről - ahol többmilliós nagyságrendű az ajándékozásra szánt összeg - szintén megfigyelhető egyfajta racionalizálás. Elsősorban már nem a drága, presztízsajándékok hódítanak, mint inkább a finom, gesztusértékű, és leginkább hasznos tárgyak. Tihanyi Kinga, a Deloitte Zrt. marketing menedzsere elmondta, évekig ők is elárasztották drága ajándékokkal partnereiket, de mára rájöttek, hogy nem érdemes beállni a sorba, sokkal hasznosabb, és érdekesebb az ajándékra szánt összeget egy különleges kulturális eseményre szóló belépőre költeni. Ebben az esetben az eseményt is támogatják, és az ajándék is maradandó nyomot hagy a partnerben. Mindezt egy elegáns, ötcsillagos szállodában rendezett vacsora, és külön program keretén belül adják át, egy kisebb, gesztusértékű kísérő ajándékkal.

A bankszektor, távközlési vállalatok, és egyéb kiemelt cégek szintén a "kevesebb ajándék, több jótékonyság" gyakorlatot követik. Gerencsér Balázs, a Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) igazgatója elmondta, nagyon látványos a különbség a cégek ajándékozási szokásaiban az elmúlt évekhez képest. Sorra jelentkeznek a cégek tanácsért, hogy hova, kiknek utalhatják át a karácsonyi ajándékozásra szánt összeget. Ilyenkor együtt próbálják meg szűkíteni a kört a preferenciák, és a cég profiljához illő alapítványok mentén. A megnövekedett igényeket tapasztalva azonban a NIOK decembertől indítja útjára adományozási portálját (www.adhat.hu), ahol áttekinthetővé válnak az adakozási lehetőségek, és egy felületen lesz megtalálható minden ezzel kapcsolatos információ.

A Pannon GSM Távközlési Zrt. immár negyedik éve fordítja több tízmilliós, teljes karácsonyi ajándék-költségvetését - üzleti partnereik nevében is - egy-egy közösségi ügy vagy egészségügyi intézmény támogatására. "A visszajelzések szerint, ezzel sokkal több örömet szerzünk, mint tennénk azt a hagyományos ajándéktárgyakkal" - állítja Dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.

A jótékonysági akciókról egy karácsonyi üdvözlő lapon értesítik az ajándékozott felet, hogy ő is tisztában legyen azzal, hogy a rá szánt összeg hová került. Sok esetben már magát az üdvözlőlapot is elektronikus formában küldik el a természetvédelemre hivatkozva.

Kicsi vagy nagy logó?

A logózási stílus is átalakulóban van, régebben a nagy, látványos logók voltak divatban, messziről is kitűnjön az ajándékról, hogy kitől származik. Manapság inkább a visszafogottabb jelölést használják a cégek, a magasabb árfekvésű, exkluzív ajándékokra pedig szinte szükségtelen a nyomás.

Ha mégis, akkor vagy egy halvány, dombornyomást szokás alkalmazni, vagy a tárgy belső peremére helyezik azt el, esetleg a kísérő kártyán tüntetik fel az ajándékozó vállalat nevét.

Kinek, milyen bort adjunk?

A minőségi borok ajándékozása nem ment ki a divatból. A jó bor továbbra is a klasszikus elegáns ajándékok élvonalába tartozik, ha ismerjük az ajándékozott fél ízlését, akkor személyes ajándéknak is kiváló, de ha ismeretlennek adunk, akkor sem nyúlhatunk nagyon mellé egy igazán jó minőségű borral. A hölgyeknek elsősorban édes és félédes fehér borokat szokás adni, ezen belül is a Tokaji borok számítanak kiemelkedő minőségűnek. Uraknak pedig főként az ismert pincészetekben termelt száraz vörös borokat adják a legtöbben. Mint megtudtuk, a száraz fehér borok ajándékozása nem annyira elterjedt, inkább csak, ha kettős szettből áll a borcsomag, vagy hozzáértők veszik.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!