4p

Az internetes honlap nem számít állandó telephelynek az on-line kereskedelem megadóztatása szempontjából, az alapvető üzleti funkciót ellátó szerver ugyanakkor igen -- állapodtak meg az OECD tagországai

Az internetes honlap nem számít állandó telephelynek az on-line kereskedelem megadóztatása szempontjából, az alapvető üzleti funkciót ellátó szerver ugyanakkor igen -- állapodtak meg a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországai. Szakértők üdvözlik a fogalmi pontosítást, de további lépéseket tartanak szükségesnek.

Az állandó telephely fogalmának tisztázása révén az érintett országok könnyebben tudják az elektronikus kereskedelemre vonatkoztatni a meglévő kétoldalú adóztatási egyezményeket -- írja a Financial Times. Jacques Sasseville, a párizsi székhelyű szervezet illetékese lapunknak hozzátette: fontos előrelépésnek tartja a fogalmi pontosítást, ám a fő kérdés szerinte az, vajon az on-line kereskedelem térnyerése nem teszi-e szükségessé az adóztatáshoz való hozzáállás gyökeres átalakítását.

A magyarországi elektronikus kereskedelem értéke az idén várhatóan megtízszereződik, azaz 80 millió dollárra emelkedik -- állítja legfrissebb felmérésében az International Data Corporation (IDC).

Önmagában az a tény, hogy végre rendeződhet az elektronikus kereskedelem adóztatása körül kialakult káosz, csak üdvözölhető -- kommentálta azOECD-alkut lapunknak Beck György, az egyik hazai elektronikus piacteret, a Marketline.hu-t alapító Compaq Computer Magyarország Kft. vezérigazgatója. Hasonlóan pozitívan értékelte a megállapodást a brit üzleti napilap szerint Christine Sanderson, a PwC tanácsadó cég szigetországbeli elektronikus kereskedelmi részlegének vezetője. Szerinte az alku biztató kezdet, ám további megbeszélésekre lesz szükség annak érdekében, hogy a többi vitatott kérdést rendezzék.

Beck György ugyanakkor hozzátette: a hagyományosnál sokkal hatékonyabbnak bizonyuló elektronikus értékesítési területnek inkább adókedvezményekre lenne szüksége a szélesebb körű elterjedtséghez. Manapság azonban e téren nem az enyhítés, hanem a szigorítás figyelhető meg.

Az OECD költségvetési ügyekkel foglalkozó bizottságának keretei között született megállapodás értelmében egyetlen ország sem tarthat igényt egy másutt bejegyzett internetes cég nyereségének megadóztatására csak azért, mert a fogyasztók otthonról adták le megrendelésüket a vállalat honlapjára. Ez abban az esetben is így van, ha a portált egy, az adott országban működő harmadik fél (internetes szolgáltató cég) működteti - írja sajtóközleményében az OECD. A jelentős és az üzleti tevékenység szempontjából alapvetőnek számító funkciókat ellátó szerver ugyanakkor állandó telephelynek minősül.

Mindezt az OECD eredetileg 1963-ban kiadott adóztatási kódexéhez (Model Tax Convention, MTC) fűzött kommentárok módosítása rögzíti. A konvenciót mind a szervezet tagországai, mind pedig más államok irányadónak tekintik a közvetett adóztatásra vonatkozó kétoldalú szerződések tárgyalása, értelmezése és alkalmazása során.

A szervezet szakbizottsága tavaly márciusban tette közzé vitaindító anyagát az MTC-ben szereplő állandó telephely-fogalom elektronikus kereskedelemre való alkalmazása kapcsán. Arról viszonylag hamar egyetértésre jutottak az érintett felek, hogy az internetes honlap, illetve a harmadik félként belépő hálózati szolgáltató nem tekinthető állandó telephelynek, ám a szerverek megítélésében nehezebb volt közös nevezőre jutni.

Az OECD illetékesei az idei évtől további, az elektronikus kereskedelem adóztatását érintő kérdésekben várnak előrelépést. Ezek közé tartozik például a nemzetközi on-line forgalomra alkalmazandó fogyasztási adók gyakorlati megvalósítása, továbbá az adóadminisztráció gyakorlatának javítása.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!