3p

A MÁV megtette az előkészületeket az átalakításról várható kormánydöntés végrehajtására - mondta Andrási Miklós, MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az előkészületi lépések a személyszállításra és a vasúti infrastruktúra fókuszálnak, a kormányzati döntés megelőlegezése nélkül megpróbálnak üzleti terveket, variációkat készíteni ezekre a területekre.

Átal László, a MÁV Zrt. portfólió-kezelési általános vezérigazgató-helyettese kiemelte: 2009-ben a MÁV pénzügyi helyzete rendezett, 2010-ben azonban sok bizonytalansági tényező van, de ha a közszolgáltatási szerződést időben meg lehet kötni, akkor nem lesz gond.

Andrási Miklós utalt arra, hogy kedden egyeztetett a szakszervezetekkel. A vasutas érdekképviseletek október 20-áig tájékoztatást kapnak az átalakításról, a mellékvonalakkal kapcsolatos elképzelésekről, és a kormány a szakszervezetekkel történt konzultációt követően október végéig meghozza a döntést. Az elnök-vezérigazgató kitért arra, hogy egyeztetnek a vasutasok menetdíj-kedvezményéről is. A 2010-re vonatkozó kedvezményről a kormányzati döntés várhatóan november végén lesz meg.

Átal László a MÁV pénzügyi helyzetével kapcsolatban elmondta, hogy 2009-ben a MÁV-START Zrt.-vel az év közepén kötötte meg az állam a közszolgáltatási szerződést, júliustól kezdett a céghez beérkezni a megrendelt szolgáltatás után a költségtérítés. Az év első felében a MÁV Zrt. finanszírozta a személyszállító leányvállalata működését a MÁV Cargo privatizációjából befolyt bevétel egy részéből.

A vezérigazgató-helyettes kitért arra, hogy a pályavasút működtetésére jelenleg nincs közszolgáltatási szerződés, de 2010 után már várható. A jelenleg a MÁV Zrt.-hez tartozó pályavasút az idén 389 millió forint költségtérítést kap a költségvetésből, és ez, valamint a befolyó pályahasználati díj nem elegendő a fenntartásra, fejlesztésre, 45-50 milliárd forintot "nem fizet meg senki" a pályahasználatért.  Elhangzott, hogy a MÁV Zrt.-nél az idén 64 milliárd forint veszteség várható.

Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humán erőforrás igazgatója megerősítette a társaság korábbi közlését, hogy a vezetői végkielégítések, a távozáskor kapott juttatások a jogszabályok szerint történtek.

Andrási Miklós elmondta, hogy a MÁV Zrt. felügyelőbizottsága már korábban belső vizsgálatot kért a jelenlegi vezetői szerződésekről, és ezt a közlekedési miniszter terjesztette ki a korábbi évek kifizetéseire is. Arra a kérdésre, hogy visszamenőleg meddig és mikorra kérte a miniszter a belső vizsgálat lezárását a kifizetésekről, elhangzott: még nem érkezett meg a társasághoz az erről szóló levél. A belső vizsgálat befejezését követően az eredményről tájékoztatást adnak.

Kérdésre válaszolva elhangzott, hogy a 2010. évi költségvetés elfogadását követően derül majd ki, hogy a tervezett 40 milliárd forint elvonás a közösségi közlekedésből miként érinti a vasúti céget. Ha a döntés végleges lesz, akkor ezt a hiányt egyéb forrásból pótolni kell.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!