4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rengeteg konfliktust elkerülhetnének a vezetők, ha foglalkoznának kommunikációjuk fejlesztésével. Erre több módszer is létezik, ezek közül egyre többen hisznek a shadow coachingban, amikor is árnyékként követi az illetőt a kirendelt coach egy napon keresztül, hogy megfigyelje, miként bánik a dolgozókkal.

A közvetlen munkatársi viszonyban a kommunikáció hatékonysága jelentősen befolyásolja az olyan területeket, mint a motiváció, a visszajelzés, a csapatszellem kialakítása, az értékek és a jövőkép kialakítása, de közvetett hatása van a munkavégzés hatékonyságára is. A kommunikáció egy olyan képesség, ami tanulható, és gyakorlás által fejleszthető. Alapvetően két dolgot kell megtanulni: hatékonyan beszélni és figyelmesen hallgatni.

A coaching abban tud segíteni, hogy az interperszonális kommunikáció alapszabályait elsajátítsa a vezető. A cél, hogy azok alkalmazásával még érthetőbb legyen, és még jobban használni tudja kapcsolati tőkéjét, aminek fontossága az üzleti élet világában már nem kérdőjeleződik meg.

A legtöbb probléma a nem megfelelő kommunikációból adódik. Lehet, hogy csak nem jól fogalmaztunk meg valamit? Vagy nem vettük észre, hogy beosztottunk bal lábbal kelt fel? Mit lehet ilyenkor tenni?

Alapvető szabályok:

  • Fogalmazzunk egyszerűen, és ne legyünk mérgesek, ha elsőre nem értik meg, amit mondunk, hiszen mondandónknak az első alkalommal általában ötven százaléka érkezik el a befogadóhoz. Amikor egy vezető utasítást ad egy feladat elvégzésre, amellett, hogy rendelkeznie kell megfelelő szakmai tudással, ugyanolyan fontos az is, hogy miként kommunikál és milyenek a kapcsolatteremtési készségei.
  •  Tudjuk, hogy kinek címezzük üzenetünket, ugyanis azt a másik félhez kell „hangolni”. Tegyük fel magunknak a kérdést: figyel ránk a másik fél? Alkalmasak a körülmények, hogy a másik fél befogadja az üzenetet?
  • Győződjünk meg arról, hogy az üzenet valóban eljutott-e a másik félhez, és az ért-e célba, amit valóban el akartunk juttatni!

Miben segíthet a coaching? 

Coachinggal fejleszthető a vezetői kommunikáció, jelentős javulás érhető el az alábbi területeken: önbizalom, érzelmi intelligencia, társas intelligencia, empátia, saját energia szint - ez a motiválásban fontos-, dicsérni tudás, kritikaadás, figyelmi szintek, aktív figyelés, bizalom kiépítése, kérdezéstechnika, személyes kommunikáció, írásbeli (elektronikus) kommunikáció módja, telefonos kommunikáció.

A kommunikáció fejlesztésének folyamata:

1. Helyzetfelmérés

Először célszerű felmérni, hogy milyen az adott helyzet a vezetőnél: milyen a kommunikációja a munkatársaival, hogyan látja magát és hogyan látják őt. 360 fokos elemzések, mélyinterjú, shadow coaching: ezekkel a módszerekkel olyan finomságokat is megfigyelhetünk, hogy ránéz-e a vezető a beosztottra, amikor beszél vele, tartalmaz-e mást is a kommunikációjuk, mint pusztán egy feladat teljesítésének a megbeszélését.

Az első nagy lépés a kommunikáció fejlesztése terén, amikor beismeri valaki, hogy szüksége van fejlesztésre, és van még mit tanulnia, ami azt is jelenti, hogy a hibáival tisztába kell jönnie.

A megfigyelést végzik…

  • minden irányban : hogyan kommunikál felettesével, vele egy szinten lévő kollegáival, illetve beosztottaival és a kívülállókkal (például beszállítókkal, ügyféllel).
  • minden vertikumban: írásos anyagaiban (e-mailekben), telefonbeszélgetésekkor, személyes találkozásokkor.
  • minden eszközét: verbálisakat és nem verbálisakat egyaránt.

2. Mi az, amit meg kell tanulnia egy vezetőnek?

  • empátia, a dolgozók gondolatainak megértése, 
  • aktív hallgatás,
  • a mondandó tartalmának kialakítása attól függően, hogy kinek mondja,
  • non-verbális kommunikáció ismerete.

3. Végül, de nem utolsó sorban alkalmazni és gyakorolni kell a tanultakat és visszajelzést kell kérni a fejlődésről.

A shadow coaching előnyei

A shadow coachingot azért érdemes alkalmazni, mert ezzel kívülállóként nagyon jól meg lehet figyelni a vezető kommunikációját minden irányban. Egy vezető, aki ezt a módszert alkalmazta, például egyáltalán nem volt tudatában annak, hogy míg feletteseivel, kollegáival nagyon professzionálisan kommunikál, addig beosztottainál igencsak előjön cinikus, ironikus stílusa, aminek nem örülnek az alatta dolgozók.

A coach rákérdezett erre a vezetőnél, aki elgondolkozott és visszakérdezett: lehet, hogy ezért nem mernek őszinték lenni hozzám a beosztottjaim? Ha nem is varázsütésre, de a felismerést követően rövid időn belül tudatosan figyelt a vezető erre, és pár hét alatt változtatott rajta, így a coachingnak nem csak egy nyertese, a vezető lett, de az egész csapata hálás volt érte.  

Oborni Katalin - Komócsin Laura 

Business Coach

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!