5p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2009-es recesszió komoly visszaesést hozott, az idei év pedig átrendeződést vetít előre a fogyasztásban. Az európai trendek szerint a bio- és a "méltányos" termékek erősödnek, míg itthon a "fapados" és a használt cikkek felé fordulhatnak a vásárlók.

A 2009-es év gazdasági folyamatait meghatározó válság minden bizonnyal nyomokat fog hagyni maga után. A Cetelem Körkép 2010 tanulmány eredményei szerint a piacokon észlelhető folyamatokkal kölcsönhatásban maga az európai fogyasztó is átalakuláson megy keresztül. A nagy európai piacokon tapasztalható forgalomcsökkenés óvatosságra, illetve kiadásaik terén választásokra készteti a fogyasztókat.

A bank által készített tanulmány szerint az európai barométer kutatás az európai fogyasztók óvatos bizakodását mutatja: a 2009-es, mélypontot jelentő 4,2-es értékről (1-től 10-ig terjedő skálán) 2010-re 4,5-re emelkedett az általános közérzet-index. A vizsgált országok körében Magyarország az egyetlen, ahol – a visszafogott növekedés ellenére – ez az érték nem éri el a három pontot. Más régiós, illetve európai államokkal összevetve is jelentős Magyarország elmaradása.

A válság az eddigi attitűdöket is megváltoztatta, sokkal óvatosabbak lettek a fogyasztók, és jelentősen nőtt a megtakarítási hajlandóság. A megtakarítási szándék tíz év óta először kerekedik felül a fogyasztási szándékon néhány nyugat-európai országban. Tizenkét ország átlagát tekintve azonban a mérleg nyelve továbbra is a fogyasztás felé billen, a közép-európai országoknak köszönhetően. Ebben – az elmúlt évekhez hasonló módon - különösen nagy szerepe van Magyarországnak, a fogyasztási szándék még mindig nálunk haladja meg a legnagyobb mértékben a megtakarításra irányuló terveket. A Cetelem kiemelte, hogy a válság pozitív hatásának tekinthető a növekvő fogyasztói tudatosság jelensége. 2010-ben előtérbe kerül az ésszerűség, mely jelentősen befolyásolja a fogyasztói viselkedést.

Bio és fapados

A felmérés eredményei szerint a fogyasztók többsége úgy véli, a változás nem csupán átmeneti lesz, így célszerűnek tűnik megválogatni, hogy mit és hogyan fogyasztunk.

A környezetbarát gondolkodás beépül a mindennapokba, az európaiak 40 százaléka végzett már hatékonyabb energiafelhasználást biztosító átalakítást lakásában, és 63 százalék azok aránya, akik gyakran vásárolnak újrahasznosított papírból készült termékeket. Terjedőben a bio termékek fogyasztása, és – a bio fogyasztáshoz képest egyelőre szerény mértékben – érzékelhetővé válik a méltányos kereskedelem (fair trade) jelenléte: 38 százalék gyakran vásárol bio terméket, 10 százalék pedig méltányos terméket.

A fogyasztók árérzékenysége ugyanakkor továbbra is megmarad. Ennek következtében a low-cost szellemisége tovább hódít: az európai fogyasztók az alacsonyabb ár érdekében hajlamosak számos, a termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos körülményről lemondani (a minőségből nem engedve), 81 százalékuk például egyszerűbb termékcsomagolással is kiegyezne.

Meghatározó trendnek mutatkozik a másodkézből származó termékek forgalmának növekedése, az európaiak készek használt árukkal kereskedni: a használtcikk piacok segítenek takarékoskodni. Hasonló mozgatórugók állnak a növekvő online vásárlási szándék mögött, az internet a termékkategóriák egyre szélesebb skáláján válthatja fel a bolti vásárlást. Igaz ez utóbbi csatorna használata inkább a nyugat-európai országokban terjed rohamosan, a magyarországi szándék minden kategóriában jelentősen az európai átlag alatt marad.

Az árengedményekre mozdulunk

A felmérés szerint az árengedmény még mindig fontos hívószó, ahogy az európai, úgy a magyar vásárlókat is ezzel a legkönnyebb vásárlásra csábítani. Az összevetés alapján hazánk polgárai azok, akikre az árengedmények leginkább hatnak, derült ki Lendvai Jánosnak, a Cetelem igazgatóságának elnökének előadásából.

Európa-szerte a recesszió, illetve a gazdasági válság jellemezte a 2009-es év fogyasztását, tehát nem meglepő, hogy számos piac forgalma visszaesett. A tanulmány Európai piacok elemzése szerint a vizsgált országokban a legnagyobb visszaesést mutató területek: a bútor (átlagosan 7,3%), a szórakoztató elektronikai (6,4%) és az informatikai (8,2%) cikkek piaca. A magyarországi változásokról általánosságban elmondható, hogy a csökkenés nagyobb mértékű az európai átlagnál – ez alól kivételt csak a sportáruk, és a barkácsáruk piaca jelent. A legszembetűnőbb eltérés az új autók kategóriájában tapasztalható: az európai 6,5 százalékos növekedéssel szemben (mely több országban a roncsprémium hatása) a hazai piac 62 százalékos visszaesést könyvelhetett el 2008-hoz képest.

Figyelemre méltó, hogy míg több termékkategóriát tekintve az európai fogyasztók egy része már számottevő vásárlási hajlandóságot jelzett, a magyarok továbbra is nagyon óvatossak. A Cetelem felmérése szerint a 2010. évi vásárlási szándék minden termékcsoportban nálunk a legalacsonyabb.

Napi kiadásra költöttük a hiteleket

A Cetelem által vizsgált 8 országban a fogyasztási hitelek enyhe visszaesést mutattak. A magyar piacon a bank becslése szerint - azonos árfolyamon számolva - stagnálást mutatott. Euróban meglévő fogyasztási hitelek állománya (12,26 milliárdról 10,96 milliárdra) számottevően csökkent.

Miközben az új kihelyezések jelentősen visszaestek, a folyószámla, illetve a hitelkártya állomány növekedést mutatott. Lendvai János szerint ebből arra lehet következtetni, hogy a napi kiadásokat finanszírozták az emberek. Fontos változás volt, hogy míg korábban a svájci frank egyeduralkodó volt a hitelkihelyezéseknél, addig az utóbbi időben a forinthitelek lettek a legnépszerűbbek.

Mint Lendvai János elmondta, válság hatása tavaly a Cetelemet sem kerülte el. A hitelkihelyezések 25-30 százalékkal visszaestek 2009-ben az előző évhez képest - mérséklődött az eredmény is - az idén azonban már kismértékű növekedésre számítanak. A hitelkihelyezések várható növekedése következtében eredményüket előreláthatóan sikerül majd szinten tartani 2010-ben az előző évhez viszonyítva.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!