2p

Számos amerikai tanulmány szerint a vezetők sztárolása nem tesz jót a vállalatoknak.

Egyre inkább felismerik a cégek, hogy a hangzatos nevek nem mindig társulnak vezetői hozzáértéssel. Az utóbbi időben számos nagy név esett áldozatul, gondoljunk csak Dennis Kozlowskira (Tyco) vagy Jacques Nasser-re (Ford). Helyüket megbízható, nagy munkabírású emberek vették át, akiknek talán neve nem cseng ismerősen, a vállalat jövője azonban biztosabb kezekbe kerül általuk.

Számos kutatás kételkedni látszik a karizmatikus vezető értékeiben. A Harvard Business Review most megjelent számában úgy érvvel, hogy a karizmatikus vezetői választás mögött egyszerű vállalati meggyőződés áll. A cég teljesítményére – noha ezt figyelemre méltó bizonyíték gyakran nem támasztja alá - „misztikus” hatást gyakorolhat egy karizmatikus vezető. Valójában a tanulmányok jelentős része szerint a teljesítmény alakulása mögött 10-20%-ban a gazdaság, míg 30-45%-ban az adott ipar helyzete áll. (Így is marad egy nem elhanyagolható 35-60%!)

A vállalatok gyakran a vezetővel fizettetik meg a tévedéseket. a távozó helyett gyakran karizmatikus külső személy kerül az irányítói posztra, bízva az illető képességeiben. 37%-ban azonban a vezetői cserékért az elbocsátások tehetők felelőssé. Azok a vállalatok, ahol menesztésre kényszerülnek háromszor kisebb arányban választanak új főnököt a cég falain kívülről. A kaliforniai egyetem kutatásai szerint semmivel sem jobbak az új irányítók, mint előző kollégáik voltak. Az újonnan érkezettek a bevételt, s a részvények árát is csekély mértékben befolyásolják.

Csak egyetlen területen tapasztalható egyértelműen a karizma kifizetődése: a floridai egyetem 59 nagyvállalatnál végzett felmérést amiben arra próbáltak választ találni, valóban van-e kapcsolat karizma és vállalati eredmény között. Habár ezt nem sikerült eredményekkel alátámasztani meglepő következtetésre jutottak a fizetéseket vizsgálva. Jóval magasabb díjakkal jutalmazzák a hangzatos nevek viselőit, mint szerényebb kollégáikat. Összegfoglalóul megállapították, hogy legalább annyira hasznos a vezetőknek a jól csengő név, mint amilyen káros a részvénytulajdonosok számára.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!