3p

Miközben hazánkban stagnál a kiskereskedelmi forgalom, egyre keresettebbé válnak a diszkont üzletek a bevásárlások során. Vagyis fokozódik a magyar háztartások árérzékenysége. Mfor.hu-háttér.

A KSH legutóbbi jelentése szerint szeptemberben 689,5 milliárd forintot tett ki a magyar kiskereskedelem, ami nagyjából 20 milliárddal kevesebb, mint az előző havi érték. Az év eddigi három negyedévében a boltokban hagyott összesen 5677,9 milliárd forint 0,1 százalékkal kevesebb az előző évi értéknél. Ennek fényében megállapítható, hogy a hazai háztartások költése stagnál. A jelenlegi gazdasági helyzetben és a kiszámíthatatlan jövő miatt egyre nagyobb hangsúly helyeződik a takarékos megoldásokra, az olcsóbb beszerzési források megtalálására. A történet főszereplőjévé a diszkont üzletláncok, mint például az Aldi, vagy a Lidl válik.

15 százalékkal olcsóbbak

A GfK Hungária legújabb, Diszkontok 2011 című tanulmányából kiderül, hogy a magyar háztartások 85,7 százaléka vásárolt a diszkont üzletek valamelyikében az év során. Ehhez nemcsak az üzletláncok marketingtevékenysége járult hozzá, hanem az is, hogy az elhúzódó válság hatására felértékelődik az olcsóbb beszerzési források szerepe. Az azonban kiderül a felmérésből is, hogy az alaptermékeknek számító tej, vagy épp a sós snackek körében csak elenyésző az előnye ezeknek az üzleteknek, más termékkategóriákban azonban jellemző a 15 százalékkal alacsonyabb ár. Ezzel szemben azonban találni olyan termékeket is, melyek a piaci átlagárnál drágábbak is lehetnek, ilyenek például a zöldségek-gyümölcsök termékköre.

Így elmondható az, hogy az árelőny csak akkor érvényesülhet, ha a fogyasztó tudatosan vásárol, és törekszik az ezekben az üzletekben olcsóbb termékek megvásárlására, a drágábbakat viszont máshonnan szerzi be. "Viszont, ha kevésbé tudatosan vásárol, illetve minden termékkategóriát a diszkont csatornában kíván megvásárolni, akkor ez az árelőny már nem olyan egyértelmű" - derül ki a felmérésből.

Itt is előnyben vannak az akciók

Diszkont üzletekről lévén szó a felmérés megcáfolta azt az elképzelést, hogy az eleve alacsonyabb árak miatt itt az akciókat kisebb érdeklődés övezi. "Ennek épp az ellenkezője igaz, mivel a vásárlók árérzékenységét eleve meghatározza az abba vetett hitük, hogy olcsóbban tudnak vásárolni, az akciók vadászata fokozottabban jelenik meg, mint a napi fogyasztási cikkek piacán". Összességében talán meglepő módon a diszkont áruházakban akciókban, promóciókban vásárolt termékek aránya meghaladja az országos arányt, ami 25 százalék.

Nincs összefüggés a jövedelemviszonyokkal

Az általános elképzelésnek - miszerint az alacsonyabb jövedelműek részesítik előnyben a diszkont áruházakban történő vásárlást - ellentmond a felmérés. A helyzet ugyanis az, hogy ezeknek a családoknak az elvárásai, illetve árérzékenysége is hozzáidomul a diszkontok által kínált előnyökhöz. Megfigyelhető még az is, hogy ők is kiemelt figyelmet fordítanak a jobb, akciós ajánlatokra.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!