Az RTL Klub ilyen gödörben talán még soha sem volt


Az első héten az RTL Klub nézői látványosan megfogyatkoztak, és olyan történt, amire az elmúlt 15 évben nem volt példa.

A kereskedelmi tévék indulását követően az 90-es évek végén eleinte ugyan a TV2 ért el nagyobb nézettséget, ám a versenyben viszonylag gyorsan átvette a vezetést az RTL Klub, amely az utóbbi 18 évben csak elvétve szenvedett vereséget a 18-49 éves korosztályban főműsoridőben. A 2018-as év első hete viszont meglepő fordulatot hozott.

Az RTL dominanciájára mi sem jellemzőbb, mint a csatorna néhány nappal ezelőtt megjelent közleménye, amelyben a tavalyi év számait ecsetelték. Eszerint „a kereskedelmi célcsoportot vizsgálva a 19 és 23 óra közötti sávban 327 estét nyert a piacvezető csatorna (RTL Klub –szerk.), míg fő versenytársa (TV2 – szerk.) mindössze 28 alkalommal. Kitértek a közleményben a legnézettebb műsorokra is, erről a következőket írták. "A tavalyi év három legnézettebb műsorszáma is RTL Klubos produkció lett: a dobogó tetején az X-Faktor szeptember 23-i adása áll (38,6% SHR), a második helyen szintén az X-Faktor a 2017. szeptember 9-i adással (37,2% SHR), míg a bronzérmet A mi kis falunk című sorozat február 2-i epizódja szerezte meg (35,9% SHR). Összességében a top50 legnézettebb műsorszám közül 33 volt RTL Klubos a kiemelt korcsoportban."

Természetesen a csatorna sajtóanyaga azt is megemlítette, hogy a főműsoridőt felvezető hírműsorok versenyében a kereskedelmileg fontos célcsoportban elsöprő győzelmet aratott az RTL Klub: 2017-ben a tévénézők 331 este választották többen a Híradót, mint a Tényeket.


A fanfárok azonban január első hetében kevés dolognak szólhattak az RTL-nél. Már újév napjának estéjén is meglehetősen kiegyenlített volt a küzdelem, hiszen fél százalékponton belül volt a két csatorna a közönségarányt tekintve. Az év második napjától viszont a hétköznapokon a TV2 sebességet váltott, és a vetélytárs legnagyobb erősségének számító 18-49 éves korcsoportban is maga mögé utasította a konkurensét.

Ha a megváltozott viszonyok mögötti okokat keressük, akkor a TV2 új műsora, a Piramis éppen úgy megemlíthető, mint az, hogy az RTL Klub tavaly szisztematikusan építette le korábbi két aduász műsorát. A Barátok közt és az Éjjel-nappal Budapest is komolyan megsínylette, hogy a csatorna folyamatosan változtatta a kezdési időpontokat, ráadásul a Berényi klán története ősszel elkerült a 10 óra utáni idősávba, ami a nézők jelentős részének már túl késői. Így a meggyengült sorozatok nem tudták felvenni a TV2 vetélkedőivel a versenyt, a Stohl András vezette – és annak idején lopással vádolt formátumú – Piramis ugyanis eléggé bejött a nézőknek. A nézettségi versenyben így olyan történt, amire az utóbbi 7-8 évben biztos nem volt példa, a TV2 négy egymást követő hétköznapon is felülmúlt a főműsoridőszakban a vetélytársát.

Nagyot ment Stohl Andrással a PiramisNagyot ment Stohl Andrással a Piramis

A logikus válasz az RTL Klub részéről az lenne, hogy a Piamis ellenében elindítják a Fal című vetélkedőt, ám erre most nem kerül sor. Ehelyett kissé abszurd módon az RTL Klub más döntést hozott, új időpontra teszi a Barátok közt című szappanoperát. A csatorna a nézői igényekhez való alkalmazkodással magyarázza a lépést, amit addig, amíg a Konyhafőnök vagy a Celeb vagyok hozta a számokat kevésbé hallottak meg. A lényeg persze az, hogy január 8-tól új időpontban látható a Barátok közt, a sorozata hétfőtől már 19 óra 40 perctől várja a nézőket drámai fordulatokkal, közönségkedvenc és vadonatúj szereplőkkel. Az Éjjel-nappal Budapestet pedig hétköznaponként 20 óra 20 perctől követhetik nyomon a rajongók.

Nagy kérdés persze, hogy miután a nézők elkapcsoltak az RTL-ről, egy ilyen lépéssel sikerülhet-e visszaédesgetni őket. A TV2 vetélkedői iránti fokozott érdeklődést az is jelzi, hogy csütörtökön hiába indult el az első két évadával komoly sikereket elérő Válótársak című sorozat harmadik szezonja, az nem tudta megnyerni az idősávját a Pénzt vagy éveket vetélkedővel szemben.

Az RTL számára a hétvége jelentett szépségtapaszt, szombaton már „normál számokat” értek el, ezen a napon a csatorna a legmagasabb közönségarányát érte el. Ekkor még a TV2 is értékelhető számokat hozott, nem úgy, mint vasárnap, ami totálisan lenullázták magukat, csupán a készülékek előtt ülők 4,6 százaléka nézte a csatornát. Ennél nem csak az RTL Klub és saját kábeltévéjük a Super TV2 hozott maasabb számokat a Sztárban sztár + 1 kicsinek köszönhetően, hanem a Cool és a F+ is megelőzte őket. Az RTL Klub hétköznapi vereségeihez ez talán nem mérhető, de (a rendelkezésünkre álló adatok alapján) arra sem volt még példa, hogy a TV2 ne kerüljön be főműsoridőben a legjobb négy csatorna közé.

2018 első hetének számait összegezve a kereskedelmi célcsoportban főműsoridős sávokat (19-23 óra között) vizsgálva négy estét nyert meg a TV2, három pedig az RTL Klubnak jutott. A gyengécske vasárnapi eredménye miatt a TV2 (11,8% SHR) átlagos közönségaránya mégis lemaradt az RTL Klub (12,5% SHR) eredményétől. A F+ (6,4% SHR) továbbra is erősen teljesít, és némileg a Cool (4,4% SHR) is erősödni tudott. A számokat nézve visszacsúszott ugyanakkor a Viasat3 (1,9% SHR) és a Duna TV (1,5% SHR) is.

mfor.hu


Olvasta már?



hirdetés
Brutális adócsökkentésre készül a kormányBrutális adócsökkentésre készül a kormány

De csak a következő évtized elején lesz rá pénz.

.
hirdetés
elrejt
 
.