3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar állam hajlandó tulajdoni részt szerezni a Malévban, és a finanszírozásban szerepet vállalni a jövőben - mondta Oszkó Péter pénzügyminiszter a szerdai kormányszóvivői tájékoztatón, újságírói kérdésre válaszolva.

A tulajdoni rész szerzése nem jelent szükségszerűen részesedés vásárlást, ugyanis a magyar államnak jelentős követelései vannak a Malévvel szemben - tette hozzá a pénzügyminiszter. Hosszabb távon nem zárkózunk el többségi tulajdontól sem - jelezte Oszkó Péter.

A tulajdonszerzés megvalósulhat olyan módon, hogy a meglévő követelések alakulnak át állami részesedéssé. Arról nincs szó, hogy a magyar állam visszavásárolja a privatizáció során korábban eladott tulajdonrészt - jelezte Oszkó Péter, nyomatékosítva: a kormány egyetlen további adófizetői forintot sem kíván Malév- tulajdonszerzésre fordítani.

Hosszabb távon nem zárkózunk el többségi tulajdontól sem - mondta Oszkó Péter, aki nem tud arról, hogy az orosz fél végleg kiszállna a Malévból.

"Ugyanakkor az állam fontosnak tartja a Malév helyzetének konszolidálását, lehetőség szerint a jelenlegi tulajdonos részvételével, vagy a magyar állam tulajdonosi szerepének megjelenésével" - rögzítette a pénzügyminiszter. Hangsúlyozta azt is, hogy a Malév - amely üzemi szinten, európai összevetésben nem működik rosszul - olyan terheket visz, amelynek nagyobb része korábbi adósságokból származik, s ezeket az adósságokat szükséges konszolidálni ahhoz, hogy versenyképes légitársasággá váljon.

Kérdésre válaszolva elmondta: segítené a Malév pozícióját, jövőbeni lehetőségeit és üzleti hatékonyságát, ha stratégiai befektető érdeklődne a Malév iránt.

Amint azt korábban az MTI közölte, a Malév a 2008-as évet 15,1 milliárd forint konszolidált veszteséggel zárta. A május végén jóváhagyott idei üzleti tervében 2009-re 6,3 milliárd forint üzemi veszteséggel számolt a Malév, szemben a 2008. évi 7,9 milliárd forinttal.

Valószínűleg a pénzügyminiszter határozatára 2009 augusztusában felfüggesztették az orosz Vnyesekonombanknál a Malév privatizációjakor vállalt és még meglévő 32 millió euró garancia behajtását. A lépést a Malév tőkehelyzetének rendezéséről folyó magyar-orosz kormányközi tárgyalásokkal indokolták.

Az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. 2009 májusában próbálta lehívni a 32 millió euró bankgaranciát azt követően, hogy az orosz bank a Malév tartozásai fejében 2009 februárjában lekért négymillió eurót nem fizette meg.

A Malév 2007 elején történt eladásakor a Vnyesekonombank nyújtott bankgaranciát az akkori vevőnek, Borisz Abramovics orosz üzletember kisebbségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt.-nek. A garancia az AirBridge Zrt. által a Malév privatizációs szerződésében vállalt kötelezettségeinek teljesítésére szólt. A garantőr bank azóta a Malév közvetett kisebbségi tulajdonosa lett, miután a Malév közel 100 százalékát birtokló AirBridge Zrt.-ben az orosz bank megvette Borisz Abramovics 49 százaléknyi részvényét. Az AirBridge többségi tulajdonosa Költő Magdolna magyar magánszemély. A magyar-orosz cég a Malév részvényeinek 97,46 százalékát birtokolja, 2,54 százalék a dolgozók kezében van és egyetlen Malév-részvénnyel a magyar állam rendelkezik.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!