3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szakértők szerint a logisztika a következő évtized egyik kulcságázata lesz, a globalizáció és a növekvő verseny következtében ennek hatékonyabbá tételével javulhat a társaságok eredményessége. A Menedzsment Fórum számára készült körkérdésben megszólaló három iparági szakember egyetért abban, hogy a jelenleginél aktívabb kormányzati támogatásra van szükség Magyarország logisztikai központtá válásához.

Szegedi Zoltán: hiányzik a régiós kezdeményező szerep

Dr. Szegedi Zoltán, a Magyar Tudományos Akadémia Logisztikai Bizottságának tagja, a Szent István egyetem címzetes egyetemi tanára

A kérdés azért csavaros, mert nem önmagához, hanem a világtendenciákhoz kell viszonyítani hazánkat. A világ gazdasága - és benne Magyarország - megérkezett a 10 éve még elég távolinak tűnő világfaluba. Ez logisztikai teljesítmény-robbanással jár együtt. (Az elmúlt öt évben például a konténerhajózási teljesítmények többszörösükre nőttek, a díjak pedig megduplázódtak, főként Kína miatt.)

A mostani évtized a logisztika évtizede hazánkban, két, a köztudatban még nem kellően elkülönült szempontból (is):

  • Kis fáziskéséssel bár, de a logisztika bekerült a kormányzat által stratégiailag kiemelten fejlesztendő ágazatok közé. A kormányzat ezalatt az infrastruktúrafejlesztést (autópálya- és kiemelt logisztikai csomópontépítést), a makrologisztikát érti.
  • Ugyanakkor a cégek a saját vevőiknek nyújtott idő- és hely-hasznosságot értik logisztika alatt. A készletezési-raktározási-szállítási költségeik folyamatosan nőnek, hiszen - egymással versenyezve - a túlzott marketinglogisztikai vevői igényeknek is meg kívánnak felelni. Exponenciálisan nő a termékskála, irreális követelményeket szab az idő. Ez a mikrologisztikai kihívás azonban más forrásokat és más fejlesztést igényel.

A közeljövőt tekintve nagyrészt optimista vagyok: lesz forrás és fejlesztés, megmarad a kulcságazat-szerep. A kormányzat - a megszorító csomag ellenére, helyesen - nem hagy fel az autópályaépítéssel, és a vállalatok is eltökéltek a logisztikai fejlesztéseiket, illetve a logisztikai szolgáltatói teljesítmények igénybevételét illetően.

Hiányolom azonban a régiós kezdeményező szerepet: még mindig nem vettük észre, hogy a következő évtized a partnerkapcsolatok, az ellátási láncok és hálózatok évtizede lesz. Ellentmondásnak tűnik, de nem az: ne csak a szlovákok és az osztrákok "ellen", hanem velük együttműködve is próbáljuk ezt a szerepet biztosítani magunknak. És ehhez kellene igazítani stratégiánkat, kormányzati és vállalati szinten egyaránt!

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!