4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A válság többek között az ingatlanpiacot érintette elsőként: mind a fejlesztések, mind a vásárlások száma látványosan megcsappant. Az ingatlanértékesítők ördögi körbe kerültek: akkor kell visszafogni a marketingbüdzsét, amikor a legnagyobb szükség lenne a nagyszabású kommunikációra. Ekkor lép életbe a B-terv, a kreatív kommunikáció. Eközben a piaci sajátosságokra is figyelni kell, hiszen nem minden külföldi módszer válik be itthon... Mfor.hu háttér.

Világos, itt mindig süt a nap... (Mfor-montázs)

Szinte minden ingatlanfejlesztő marketingbüdzséjének visszafogására kényszerült az utóbbi fél évben. Eladni azonban muszáj, sőt még sürgetőbb, mint eddig, hiszen a hiteltörlesztés kötelezettsége ezeket a cégeket is terheli, a vevők pedig még megfontoltabbak, mint eddig.

Ebben a kiszolgáltatott helyzetben a kreatív megoldások lehetnek nyerők az ingatlanosok számára. Mint Demetrovits Petrától, a Sasad Resort értékesítési és marketingvezetőjétől megtudtuk, a marketingköltések nagy részét ők is átcsoportosították. Elsődleges szempont lett az ár-érték arány: manapság senki nem engedheti meg magának a vakvilágba lövöldözést vagy a hosszas brandépítést - a marketingkommunikáció eredménycentrikusabbá vált, mint valaha. Ez meglátszik az újságok oldalszámainak csökkenésén is, hiszen a szakember szerint az online költések könnyebben nyomon követhetőek.

Már nem csak az árra ugranak a vevők

Ezen kívül a kreativitás is fő szempont lett: a Sasad Resort válságra adott válasza például a testreszabás. Míg régebben az árakciókkal lehetett versenyképesnek maradni, ma már a stratégiai előny annál van, aki szélesebb körű akciókkal cserkészi be vevőit, és személyre szabja azokat.

2006-ban például sikerrel futott egy olyan akció a Sasad Resortnál, melynek keretén belül hetente nőtt az értékesítendő ingatlanok négyzetméter ára. Egyedi, figyelemkeltő húzás volt, és mivel az időtényező volt a kampány kulcsa, hamar el is keltek az eladásra szánt lakások. Ma már mások a szempontok: egyeseknek a berendezésben, másoknak a garázsvásárlásban vagy éppen a hitel egy részének átvállalásában segítünk, igény szerint – magyarázta az mfor.hu-nak Demetrovits Petra.

Szili Balázs, a Neocity Group hazai divíziójának vezetője egyetért azzal, hogy a külföldön használt trükkökre eddig itthon nem volt szükség, manapság viszont már sokkal szofisztikáltabb módszerekhez kell folyamodniuk az értékesítések során – mondta a szakember.

A hagyományos módszerektől eltérően most nagy a nyomás az alternatív kedvezmények biztosítására is: ide tartoznak az eladott lakás visszabérlésére feljogosító akciók, vagy éppen a vevő hiteltörlesztésének segítése a legváltozatosabb módokon.

Lassú a döntéshozatali tempónk

A világon sokféle ingatlaneladási marketingötlet van használatban, de ezeknek csak egy része hasznosítható itthon az eltérő piaci szokásokból adódóan.

Érdekesség, hogy Nyugat-Európában az új építésű ingatlanoknál bevett szokás "foglalói rendezvény" szervezése. Ennek keretén belül a potenciális vevők megtekinthetik a lakásokat, meghallgatják a prezentációt, és ott helyben - még a piaci ár alatt – lefoglalhatják a kiszemelt lakást. Ez a módszer még Romániában is bevett szokás – tudtuk meg Demetrovits Petrától. Itthon azonban nem érdemes az ennyire gyors döntésekre alapozni a marketingstratégiát, tekintve, hogy a magyarok "döntési tempója" ennél visszafogottabb.

Nincs új a nap alatt: pesszimisták vagyunk

A hazánkban beruházó izraeli ingatlanfejlesztők szerint a magyarok sokkal pesszimistábban látják a világpiaci válság kimenetelét, mint az izraeliek. Így Izraelben nem csökkent a lakások vásárlásának és építésének üteme akkora mértékben, mint itthon – nyilatkozta Shachaf Alexander, a Neocity Group magyarországi képviselője. Ezzel szemben a cég egy másik vezetője úgy véli: a magyarok többsége nem pesszimista, csak nem mer hitelt felvenni.

Néhány külföldi fejlesztő szerint az is megfigyelhető itthon, hogy a magyarok kevésbé szeretnek olyan dolgokért fizetni, amelyekért más országokban egyértelműen a pénztárcánkba kell nyúlni. Ide tartozik például az erkély, amelyet minden országban beleszámolnak (mérettől függően 50 százaléktól 10 százalékos áron) a négyzetméterárba. Budapesten az emberek inkább nem veszik meg a lakáshoz tartozó garázst, ha azért fizetni kell. A földszinti lakás mellé vásárolható kert árát sem lehet itthon megkérni, hiszen sokak szerint az "jár" a lakáshoz.

Míg külföldön a kertkapcsolatos lakásokat viszonylag magas áron lehet eladni, itthon több lakópark fejlesztője arra kényszerül, hogy szinte ingyen adja oda a kertet a vevőnek. Jó példa erre a Reviczky Liget is, ahol a földszinti lakásokat már így próbálják eladni – nyilatkozta Verbai Rita, a cég értékesítési munkatársa.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!