3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarország Nyugat-Európába irányuló ipari exportjának mind növekedési üteme, mind szerkezete kimagaslóan jó a kelet-közép-európai térségben -- állapítja meg a bécsi WIIW kutatóintézet.

A magyar exporttermékek áraikat tekintve is felzárkóztak az unióbeli versenytársakéihoz, ami szintén azt jelzi: immár nem az olcsó, hanem a minőségi termelés a jellemző.

A kilencvenes évek második felében 135,7 százalékkal emelkedett az EU-tagországokba irányuló magyar feldolgozóipari kivitel értéke. Ez közel kétszerese annak a növekedési ütemnek, amit a régió egésze elkönyvelhetett -- derül ki a bécsi intézet elemzéséből. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy 1999-re a magyar feldolgozóipar exportjának értéke a térség valamennyi más országáét meghaladta.

Peter Havlik, a WIIW igazgatóhelyettese a jelentést kommentálva lapunknak kijelentette: Magyarország jelentős sikereket ért el az exportszerkezet átalakítása terén, így az ezredfordulón már a technológiavezérelt iparágak -- például az autógyártás és az elektronika -- adták a feldolgozóipari kivitel közel felét.

Ez a mutató az EU-ban megszokottnak, Kelet-Közép-Európában ugyanakkor példátlanul magasnak számít, hiszen az élboly többi tagja -- Csehország, Szlovákia és Szlovénia -- mindössze 20-30 százalékos arányt ért el. Ezzel egy időben a magyar kivitelben a legkisebb, a kilencvenes évek második felében folyamatosan csökkent a munkaintenzív termékek részesedése.

A magyar és szlovén exporttermékek árai a vizsgált időszakban fokozatosan felzárkóztak az EU-ban tapasztalt szinthez -- teszi hozzá a WIIW. Peter Havlik azonban ezt nem tartja az exportdinamikát veszélyeztető tényezőnek: inkább annak a bizonyítékaként értékeli, hogy az uniós piacon nem csupán az alacsony árakkal, hanem a minőséggel is lehet versenyezni.

A magyar, cseh, szlovák és észt feldolgozóipar nemzetközi versenyképessége összességében javult az 1995 és 1999 közötti időszakban, a lengyel, szlovén, lett, litván, román és bolgár iparé ugyanakkor romlott -- vélekednek a bécsi szakértők. A munkaintenzív ágazatok részaránya különösen a lett, litván és román ipari kivitelben magas, ráadásul Magyarországon kívül az összes többi vizsgált országban emelkedik vagy stagnál.

A tíz vizsgált reformország az elmúlt évtized második felében 9,53-ról 11,4 százalékra tudta emelni a tizenötök feldolgozóipari behozatalából való részesedését. Magyarország 1999-re pontosan egy százalékpontot tudott rátenni az 1995-ös 1,65 százalékra; a többi ország is többé-kevésbé folyamatosan növelte részesedését, mindössze Szlovénia exportjának súlya esett vissza évről évre. Abszolút értelemben ugyanakkor a szlovén ipari kivitel is emelkedett, jóllehet a térség átlagának mindössze harmadát kitevő, 24,8 százalékos mértékben.

A térség országainak kereskedelmi partnerei sorában az EU egyre jelentősebb szerepet játszik. A feldolgozóipari kivitelben a tizenötök részesedése 1998-ban 73 és 38 százalék között mozgott (Magyarország, illetve Litvánia képviselte a két "végletet").

A nyugat-európai exportra termelő magyar feldolgozóipar által a kilencvenes évek második felében végrehajtott szerkezetváltáshoz hasonló folyamatok Peter Havlik szerint Csehországban és Szlovákiában is megfigyelhetők bizonyos mértékben. Lengyelországban ugyanakkor továbbra is nagy a belföldi piac súlya, az ipar exportoffenzívája így a régió kisebb gazdaságaihoz viszonyítva szerényebb sikereket tud felmutatni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!