4p

A jelenlegi gazdasági helyzetben különösen felértékelődik egy-egy hagyományosan eredményes szezonidőszak. Ilyen az iskolakezdés is. Az ősszel kezdődő tanév komoly üzleti potenciált jelent a kereskedőknek, amit tisztán jelez, hogy bizonyos termékek iránt fokozott érdeklődést tanúsítanak a vásárlók. Ami a kereskedőknek az előbbiek miatt életbevágóan fontos, az a szülőknek és diákoknak egy elég nagy fejtörést okozó és költséges időszak - olvasható a GfK felmérésében.

Még szűk két hét van hátra, és újra elkezdődik a tanítás. Bizonyos termékekből a családoknak újat kell vásárolni, hiszen új füzetekre, írószerekre mindenképpen szükség van. Ebből a piaci potenciálból ma már nemcsak a hagyományos írószer (szak)üzletek veszik ki részüket, mint egykor. A boltok polcain ilyenkor több ezer árucikk jelenik meg, melyek felölelik az iskolakezdéshez kapcsolódó valamennyi termékkört, a papír-írószertől a ruházaton át egészen a bútorokig.

Mint sok más termék esetében az akciók, leárazások az iskolaszerek piacán is kiemelt szerepet kapnak. Az utóbbi időben megfigyelhető, hogy a július végén-augusztus elején megjelenő akciós szórólapok érvényessége egy-másfél hónapig tart gondolva azokra is, akik az utolsó pillanatra halasztják a beszerzést. Az ilyen akciókban számos terméket jelentős kedvezményekkel vagy az átlagosnál jobb felszereltséggel (pl. nagyobb memóriával vagy erősebb processzorral rendelkező notebook-ot olcsóbb széria áráért) lehet megvásárolni.

Növekvő kereslet

Az elmúlt évek adatai alapján augusztusban a hipermarketek és irodaszerboltok eladása várhatóan idén is többszörös növekedést fog mutatni az írószerek piacán az előző hónapokhoz képest. Az értékesítési számok alapján a golyóstollak, a színes ceruzák, a radírgumik, a grafit ceruzák és a tolltartók magasan kiemelkednek a keresett írószerek termékkategóriáján belül. Az átlagárakról a tapasztalatok alapján elmondható, hogy egy hagyományos golyóstollat az üzletek 70-100 forintért értékesítenek, míg egy tolltartó átlagosan 1000-1400 forintjába kerül a vásárlóknak.

A jegyzet-, illetve „normál” leckefüzet értékesítése az augusztusi hónapban a teljes éves értékesítés közel 60 százalékát teszi ki. Egy füzet méretétől függően átlagosan 60-250 forintért elérhető és az eladások döntő hányadát a hagyományos kisalakú füzetek adják. A hagyományos stílusú iskolaszerek mellett az idei július-augusztusi szezonban is megjelennek az aktuális filmtrendből vett figurák a fiataloknak szánt füzeteken és tolltartókon, de ezek piacrésze viszonylag alacsonynak mondható.

Az iskolakezdés másik elengedhetetlen kelléke az iskolatáska, amelyből a teljes éves értékesítés mintegy 67 százaléka az augusztusi hónapban kerül eladásra. A szülők választhatnak az egyszerűbb és hagyományosabb felépítésű, átlagosan 3000-4000 forintért beszerezhető, valamint a drágább árkategóriába tartozó - átlagosan 7000-9000 forintért kapható -, a gyermekek gerincét védő, úgynevezett ergonómiai táskák közül.

Augusztusban fogy a legtöbb sportcipő

A multinacionális sportláncok is kiveszik részüket az iskolakezdés körüli kampányból. Július végén kezdődik a fellendülés, de az abszolút csúcsidőszak az augusztus. Az iskolakezdési akcióik elsősorban a hátizsákokra és sportcipőkre vonatkoznak. Mind a sportcipőknél, mind a hátizsákoknál/sporttáskáknál az augusztusi periódus a legerősebb az értékesítési forgalmat tekintve. A forgalmuk több mint 80 százalékát sporttermékek értékesítéséből realizáló és kínálatukban különféle sportok űzéséhez szükséges sportruházatot, felszerelést és kiegészítőket, illetve sportcipőket felvonultató multisport láncok a 2010. évben augusztusban adták el a sportcipők 13,5 százalékát, ami júliusról augusztusra 63 százalékos növekedést jelent. Az átlagárak mindig jelentősen lecsökkennek ebben a periódusban egyrészt az akcióknak köszönhetően, másrészt azért, mert az olcsóbb sajátmárkás termékek fogynak jobban.

50 százalékkal több notebook fogyott

Másik fontos kellék a személyi asztali, illetve hordozható számítógép (notebook). Az asztali számítógép már nem tartozik a kiemelten fontos és növekvő termékkörök közé, a notebook annál inkább. A GfK adatai alapján a notebook-ok értékesítése augusztus első felében mintegy 50 százalékkal haladta meg a megelőző időszak (július vége) értékesítési számait, ami egyértelműen arra utal, hogy a vásárlók ennek az időszaknak és a vonatkozó akcióknak kiemelt figyelmet szentelnek.

Míg júliusban egy 15,4 collos notebook-ot átlagosan 119.000 forintért értékesítettek, addig a szezont jelentő augusztusi időszakban már 7 százalékkal alacsonyabb áron, azaz átlagosan 111.000 forintért keltek el e készülékek.

mfor.hu

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!