4p

Az országgyűlés hétfőn fogadta el azt a javaslatot, amely szerint blokkolható lesz a jövőben az Uber oldala és applikációja is. A vállalat magyarországi operatív vezetője szerint nem előremutató az új technológiák betiltása, blokkolása, "pusztán azért, mert azokat nem lehet beleerőszakolni az elavult szabályozás keretei közé".

Az Országgyűlés hétfőn elfogadta az engedély nélkül, személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményekről szóló kormányzati törvényjavaslatot, amely blokkolhatóvá tette a jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínáló oldalakat.

Az Országgyűlés által elfogadott javaslat alapján nemcsak a honlap, hanem az applikáció blokkolására is lehetőség van. A blokkolásra azon elektronikus adatok esetében van lehetőség, amelyek olyan személyszállítási szolgáltatást közvetítő vagy szervező szolgáltatás igénybevételét biztosítják (applikáció), vagy az igénybevételéhez szükséges lépések bemutatásával közvetlenül népszerűsítik, elősegítik azt (honlap), amelyek nem felelnek meg a kormány rendeletében meghatározott diszpécserszolgálati vagy önálló diszpécserszolgálati tevékenységre vonatkozóan megállapított követelményeknek.

A magukat vezető autók váltják majd a taxikat

A tiltás akkor rendelhető el, ha a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő nem felel meg a kormányrendeletben meghatározott diszpécserszolgálati követelményeknek és ezen engedély hiánya miatt a hatóság bírságot szabott ki, a megbírságolt pedig tovább folytatja ezt a tevékenységet.

A diszpécserszolgálati tevékenységről rendelkező kormányrendelet szerint önálló diszpécserszolgálati tevékenységet vállalkozás a közlekedési hatóság által kiadott engedély birtokában végezhet. A közlekedési hatóság annak a vállalkozásnak adja ki a diszpécserszolgálati tevékenységre az engedélyt, amelynek szakmai irányítója igazolja a személyes megbízhatóságát, szakmai alkalmasságát, megfelelő pénzügyi teljesítő képességét.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pedig sajtótájékoztatón bejelentette, hogy tárcaközi bizottság jött létre a jogellenesen működő taxiszolgáltatások hatékonyabb kiszűrésére. A fejlesztési tárca a terület szabályozásának átfogó felülvizsgálatát is tervezi, amelyhez várják az érdekképviseletek és szakmai szervezetek észrevételeit.

Az Uber az MTI kérdésére közölte, hogy a cég minden előírásnak meg akar felelni. Jelenleg azonban egy, a 80-as évekből eredő szabályozás van érvényben, amely nem az okostelefonok, a fuvarmegosztás, az online térképes útvonalkövetés, a visszajelzéseken alapuló közösségi rendszerek nyújtotta minőségbiztosítás, és a hasonló 21. századi megoldások korára íródott.

Ez olyan, mintha "valaki úgy akarná megakadályozni az elektromos autók terjedését, hogy előírná, mekkora benzintartály kötelező minden autóban". "Lehet azt hajtogatni, hogy a szabály az szabály", de az Uber szerint inkább a magyar fogyasztók és az államkassza érdekeit, valamint a sharing economy (közösségi gazdaság) nyújtotta gazdasági lehetőségeket kéne szem előtt tartani - írták.

Az Uber MTI-hez eljuttatott korábbi közleményében leszögezte, a cég Magyarországon továbbra is kitart álláspontja mellett, ezt véleménye szerint megerősíti az Európai Bizottság iránymutatása is, amely felhívja a tagállamok figyelmét, hogy ne a betiltást, hanem az ésszerű szabályozást válasszák a megosztáson alapuló gazdaság szereplői esetében.

Az Uber eddig is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy megfeleljen a szabályoknak: az autós partnerek kiváltották a személyszállítói engedélyeket és a magyar jogszabályoknak megfelelő számlát adnak - írták. Az Uber továbbra is keresi a párbeszéd lehetőségét a döntéshozókkal annak reményében, hogy a jelenlegi, "idejétmúlt szabályozást" felváltsa egy modern, az új technológiákra szabott szabályozás, amely a fogyasztók érdekeit helyezi a középpontba. Az Uber továbbra is elkötelezett 150 ezer magyarországi felhasználója és 1200 autóspartnere iránt, és folytatja működését - olvasható a cég közleményében.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!