3p

Bár évente jelentős mennyiségű digitális fotó készül Magyarországon, a fényképezőgépek piaca mégis leszálló ágban van már évek óta, derül ki a GfK kutatásából. Az ok: manapság már szinte mindenki a telefonjával fotóz.

A különböző életesemények fényképen való megörökítése jellegzetes fogyasztói szokás, viszont az eszközhasználat ezen a téren az elmúlt években jelentősen átalakult. Egy a fotószektorban érdekelt vállalat nemrégiben publikált kutatási eredményei szerint Magyarországon évente több mint 4 milliárd digitális fotó készül. Ezzel egyidejűleg azonban az újonnan eladott digitális fényképezőgépek piaca évek óta leszálló ágban van. A jelenség egy világszintű trend következménye: a lakosság egyre növekvő része manapság már mobiltelefonjával fényképez, így a telefonok kezdik kiszorítani a klasszikus fényképezőgépeket a digitális fényképkészítés piacáról.


Az elmúlt évekre visszatekintve kijelenthető, hogy az újonnan értékesített kompakt fényképezőgépek piaca lényegében eltűnt, helyüket egyre inkább az okostelefonok vették át. Gyártói oldalról is megfigyelhető az átalakulás: egyre kevesebb fényképezőgép-gyártó van jelen az olcsó, belépő szintű kompakt fényképezőgép osztályban. Pár évvel ezelőtt még csak belépő szinten történt meg ez a váltás, viszont az elmúlt egy-két évben képrögzítés-technológiailag már annyit fejlődtek az okostelefonok, hogy a középső tudástartományban (bridge kompaktok) is beleharaptak a digitális fényképezési piacba. A fenti ábrán látható, hogy a fényképezőgép-piac miként lett a mobiltelefon-forradalom áldozata.

Sokáig úgy tűnt, hogy a cserélhető lencsés kompaktok (MILC) leválthatják a digitális tükörreflexes (DLSR) fényképezőgépeket, ám az idő bizonyította, hogy jól megférnek egymás mellett. Ugyanis nem könnyű a váltás egyik kategóriáról a másikra, mert jelentős beruházást igényel, másrészt a MILC fényképezőgép-kategóriának is vannak korlátai. Mivel a MILC- és DSLR-kategóriás gépeknek az eladási átlagára jelentősen magasabb (95.000 Ft) mint a fix kompaktoké (51.000 Ft), darabszámban e két kategória nem összemérhető a 2016-ban még mindig több eladást produkáló klasszikus kompakttal. Az alábbi ábrán látható, hogy a MILC a többi szegmenssel való összevetésben mindössze 1 százalék alatti piacrészt szerez. 2017 első negyedévében a trend folytatódni látszik: az okostelefonok már az értékesítési összforgalom 97 százalékát adják, a fényképezőgépeknek mindössze 3 százaléknyi tér maradt.

A fényképezés végeredményét nagyban befolyásolja a használt készülékek tudása. Érdekességképp érdemes megvizsgálni, hogy az egyes készülékek képérzékelő-szenzorának felbontóképessége szempontjából hogyan tagozódik a készülékpiac.

Az okostelefonok 2016-ban valamennyi megapixel-tartományt egyértelműen uralják. A cserélhető lencsés készülékek használata 12 megapixelen és afölött jellemző. Mindazonáltal a belépő szintű kompaktok a 12-14 megapixeles szenzortartományban fel tudják venni a versenyt az okostelefonokkal, ezen a téren tehát még az okostelefonoknak kell fejlődniük.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!