2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az üzemanyagárak emelkedése miatt a légitársaságok összesített nyeresége az egy évvel korábbi 2,88 milliárd dollárról 1,04 milliárdra csökken az idei második negyedévben a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) szerdán közölt becslése szerint.

A drágulás elsősorban az ázsiai légi fuvarozók profitját veti vissza, míg az európaiak eredményei javulhatnak, de csak a bázishatás miatt, ami abból adódik, hogy egy évvel korábban az izlandi vulkánkitörést követő légtérzárak miatt jelentősen visszaesett a forgalom.

A légi utasforgalom éves szinten 4-5 százalékkal nőhet, ez azonban nem elég a hordónként 130 dollár fölé emelkedett üzemanyagárak okozta költségnövekedés ellentételezésére. Visszahúzó hatás az is, hogy a teherforgalom stagnál, az üzleti bizalom pedig jelentősen romlott az utóbbi hónapokban, egyebek mellett az euróövezeti államadósság-válság újbóli fellángolása miatt. Ez utóbbi tényező a legnagyobb növekedést ígérő területen, a prémium kategóriában - az üzleti utazások területén - okozhat visszaesést - áll az előzetes becsléseken alapuló elemzésében.

A második negyedévről még csak szórványosan állnak rendelkezésre adatok, a végleges következtetésekkel ezért várni kell. Az azonban már látszik, hogy az utaskilométerenként fizetett átlagos jegyár alapján számolt bevétel növekedése lassul, holott még nem is érte el a válság előtti szintet - mutatott rá az IATA, hozzátéve, hogy az ágazat kilátásait övező aggodalmak miatt az idén eddig 15 százalékkal gyengültek a légitársaságok részvényei.

A szervezet egy korábbi, júniusi elemzésében azt írta, hogy az üzemanyag drágulása 27 milliárd dollár extra, előre nem tervezett kiadást jelenhet. A szövetséghez tartozó mintegy 230 légitársaság kerozinszámlája így 133 milliárd dollárról 160 milliárdra emelkedhet. Ennek döntő részét a társaságoknak ki kell gazdálkodniuk, az utasokra csak 25 százalék hárítható át a megemelkedett költségekből jegyáremelés formájában.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!