6p

A hibáktól hemzsegő e-jegy rendszer eddigi rövid története sem volt mentes – időnként pozitív, máskor vérlázító – fordulatoktól, úgy tűnik az ügynek lehet folytatása.

Az mfor.hu információja szerint a német T-Systems-nél ugyan tudtak róla, hogy a magyar leányvállalatnak problémái akadtak a BKV-nál bevezetésre került elektronikus jegyekkel (e-jegy), ám ennek ellenére hidegzuhanyként érte a Facebook oldalukra özönlő magyar kommentek áradata, amelyek meglehetősen egyirányba mutattak, és finoman szólva is negatív felhanggal íródtak. Úgy értesültünk, hogy ezt követően az anyavállalat vezetése mind a szakmai (tehát az e-jegy informatikai fejlesztése), mind a helyzet kommunikációja kapcsán erős kritikával illette a helyi vezetést.
 
Értesülésünk szerint ez is hozzájárult ahhoz, hogy a magyarországi vállalat vezetője Canossa járásba kezdett, és a korábbinál sokkal önkritikusabb nyilatkozatott tett közzé. Ráadásul "lekerült a polcról" a vállalat kríziskommunikáció stratégiája, és annak szellemében próbálták orvosolni az erősen eszkalálódott helyzetet. Az állami szereplők, ahogy sajnos megszokhattuk meglehetősen visszafogottak, ha hibáznak, többnyire szimplán letagadják a dolgot. Kezdetben ezt tette a BKK vezetése, majd amikor tarthatatlanná vált a helyzet, akkor a bocsánatkérésük erős maszatolás lett.       

Mi fán terem a kríziskommunikáció?
A vállalati kommunikáció során számos olyan előre nem várható (negatív) helyzet adódik, amikor egy komoly probléma, céges szempontból válsághelyzet merül fel. A kríziskommunikáció szakértői szerint a szervezet reputációja sokszor a legfontosabb értéke. Ha tehát ezt a reputációt támadás éri, megvédése kell hogy kapja a legfőbb prioritást. A szakértők azt hangsúlyozzák, hogy a hatásos kríziskommunikáció kellő időben történik, igazat mond (mindig vállalja a felelősséget), konzisztens és koordinált. A konkrét esetben ugyan az első pontot a közlekedési vállalat illetékesei rúgták fel, amikor a rendszer alapvető hibáit megpróbálták elkenni, vagy éppen hazugságokkal reagáltak, ám ennek ellenére a rendszer fejlesztését végző cégnek nem volt kötelező besétálni ebbe a zsákutcába.

Adatvédelmi kérdések is felmerülnek

A sajtóban megjelent információk alapján tájékoztatást kért Péterfalvi Attila a BKK-tól az online jegyvásárlási rendszerét ért támadásról – erről a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke tájékoztatta a Zoom.hu-t. Péterfalvi elmondta: a vizsgálatot a jövő május 25-től hatályba lépő egységes európai adatvédelmi törvény gyakorlati próbájának tekinti.
2018. május 25. után ugyanis mindenkinek, akik mások személyes vagy más adatait kezelik és a törvény szerint adatkezelőnek minősülnek, 72 órán belül be kell majd jelentenie az adatvédelmi hatóságnál a rendszerét érintő valamennyi incidenst. Értékelniük kell a személyes adatokat érintő illetéktelen behatolás súlyosságát, mennyi személyes adat volt veszélyben, került esetleg illetéktelen kezekbe.
 
Nem kímélték a mémek a BKK-t 
Az adatvédelmi hatóság – Magyarországon ez a Péterfalvi Attila vezette NAIH – a bejelentést követően maga is ellenőrzi az adatkezelőt. Egyfelől, hogy az adatkezelő teljes körűen feltárta-e az incidenst lehetővé tévő okokat, másfelől, hogy megtette-e a szükséges intézkedéseket a hasonló esetek megelőzése és eleget tett-e a törvényben előírt tájékoztatási kötelezettségének.

A Zoom.hu írása szerint az adatvédelmi hatóságnál nemcsak a megtámadott fél tehet bejelentést, hanem bárki más is, így akár a rendszert sikeresen támadó hacker is. A NAIH akkot is kivizsgálja az esetet, ha feljelentést tesznek és a rendőrség nyomozást indít az elkövető ellen. A BKK mostani feljelentése és az NNI intézkedése nagy valószínűséggel arra fogja sarkallni a hazai hackereket, és mindenki mást is, aki hibát észlel a közszolgáltatók rendszereiben, hogy a jövőben ne az adatkezelőnek, hanem a hatóságnak jelentsék be tapasztalataikat. Így viszont a hatósági vizsgálat, és – amennyiben a hatóság is lyukat talál a rendszerben – a bírság elkerülhetetlen lesz. 
 
 
A BKK számára könnyebbséget jelent, hogy ugyan a jövőre életbe lépő szabályozás az adatvédelmi bírság összege akár 20 millió euró, mintegy 6 milliárd forint is lehet, jelenleg ennek töredéke a felső limit.

A politika számára sem jött jól az ügy

Ugyan a kormány illetékesei nem szólaltak meg az ügyben, és a botrány miatt aligha akarnak majd a Fidesz vezetői a média elé állni. Ha fel is merül a kérdés, valószínűleg ismét a fővárosra fognak mutogatni, ahogy azt a BKV-val kapcsolatos problémák során az elmúlt időszakban megszokhattuk.
 
Ennek ellenére a színfalak mögött nem lehetetlen, hogy a fővárosi vezetés (vagy maga Tarlós István), a BKK, de akár a Telekom és a fejlesztésben ludas T-Systems kapott komolyan veendő figyelmeztetést. Már csak azért is, mert az ügy több szempontból is kellemetlen. Egyrészt az ellenzék által kezdeményezett népszavazáshoz - mely az állami cégek vezetőinek javadalmazását limitálná - adhat muníciót az ügy, hiszen újabb példa lesz arra, hogy a BKK/BKV vezetése a magas fizetések ellenére sem igazolja a rátermettségét. Ráadásul még a népszavazáshoz nem csatlakozó Momentum is kap egy magas labdát, hiszen ismét hangoztathatják, hogy a politikai alapon kinevezett vállalati vezetőket hatalomra kerülésük esetén leváltják.
 
A T-Systems is kapott hideget-meleget                        
 
A rendőrségi vizsgálat alá volt fiatalemberért szimpátia tüntetéseket is elkezdtek szervezni, amelyre végképp semmi szüksége Orbán Viktoréknak, azt követően, hogy a nyári szünettel kifulladt a május-júniusi elejei tiltakozó hullám. Arról nem is beszélve, hogy a vizes-vb miatt az országra irányuló nagyobb nemzetközi médiafigyelem esetleg ezt az ügyet is felkaphatja. 

Az e-jegyek egyik hibáját feltáró és a BKK tudomására jutó fiatalember rabosítása, illetve az erre fellángoló népharag egybe esett a miniszterelnök kedvenc nyári fórumával, a Tusványosi Szabadegyetemmel. A politikai uborkaszezonban évek óta itt tesz Orbán Viktor olyan kijelentéseket, amelyek jó időre tematizálják a közbeszédet. A jövő évi választások előtt most is próbálta megadni az alaphangot, ezúttal azonban a BKK-botrány elhomályosította a nyilakozatát, ami miatt könnyen neheztelhet a politikai vezetés.
 
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!