4p

A kiskereskedelemben valószínűleg úgy hívnák őket: hard diszkont. Bár az ingyenjegyek millióival villogó Ryanair alig egy hete tette be lábát a magyar piacra, idővel teljesen átrajzolhatja a hazai légiközlekedés térképét. Az mfor.hu információi szerint ugyanis amilyen hirtelen, olyan elsöprő erővel támadhat majd a botrányos ügyektől sem mentes, extrém ír légitársaság.

Törölt járatok, partra vetett utasok. Tekintse meg sármelléki galériánkat!

Törölt járatok, partra vetett utasok

A minimálisra leszorított áraknak és költségeknek azonban megvan a hátulütője is, legalábbis ezt látszanak bizonyítani a társaság szolgáltatásainak anomáliáiról rendszeresen napvilágot látó hírek. Idén tavasszal például egy norvég fogyasztóvédelmi szervezet 63 ezer eurós büntetés megfizetésére kötelezte a céget, mivel az megsértette az utasok jogait. A vádak szerint a Ryanair túlzottan magas illetéket rótt ki a le nem utazott jegyek visszafizetésekor, illetve nem tájékoztatta megfelelően utasait a késésekről, valamint a sérült vagy elveszett csomagok sorsáról.

Nem ápolta a vállalat hírnevét az a még tavaly májusban történt eset sem, amikor egy London és Olaszország között közlekedő járatról közvetlenül felszállás előtt tessékelték le a látáskorlátozott utasokat. A hivatalos indoklás szerint erre azért volt szükség, mert számuk meghaladta az előírt limitet, s így vészhelyzetben a személyzet nem tudott volna mindegyikük biztonságáról gondoskodni. A panaszosok szerint azonban előzetesen nem figyelmeztették őket erre, s néhányuknak végül a repülőtéren kellett éjszakázni. Nem lehet büszke a cég arra az estre sem, amikor 2004-ben egy mozgássérült utastól plusz 18 fontot követelt a tolószék szállításáért. Emiatt végül 1300 fontos büntetést szabtak ki a társaságra.

Ráadásul olykor a menetrend megbízhatóságával is komoly problémák adódnak. A vállalat tavaly októberben például tömeges járattörlést jelentett be az új Boeing-gépek leszállításának csúszása miatt a 2006. január és március közötti időszakra, ami mintegy 300 ezer utast érintett. (Hivatalosan egyébként ezzel indokolták, hogy a sármelléki járat február helyett csak májusban indult el.) Szintén foltott ejtett az imázson az a múlt hónapban történt eset, amely során a cég gépe eltévesztette a célpontot, s az észak-írországi Londonderry helyett a brit királyi légierő egyik támaszpontján landolt. A meglepett utasok a seregnyi katona láttán először nem hittek a szemüknek, majd kínjukban harsány kacajra fakadtak...

Mindezek ellenére tény, hogy a tőzsdén is jegyzett vállalat hosszú évek óta nyereséges, utasforgalma átlagosan 20 százalékkal növekszik egy esztendőben, s így - Kulakowski tájékoztatása szerint - mind az utasok számát, mind a nettó profitot tekintve Európa legnagyobb diszkont légitársaságának számít.

Ennek tudatában a Ryanair menedzsere rendíthetetlen magabiztossággal néz a jövőbe: "Nekünk a Malév és a British Airways az igazi vetélytárs. Két-három éven belül mi leszünk a legnagyobb szállítók Nagy-Britannia és Magyarország között." Példaként ismét Lengyelországot hozza fel: "Az ottani nemzeti légitársaság, a LOT tavaly 4 millió utast szállított összesen. Mi ebben az évben 2 millió utasra számítunk Lengyelországban, két éven belül pedig megelőzzük őket. Higgye el, ugyanez a sztori játszódik majd le Magyarországon is."

Hogy ehhez a hagyományos légitársaságok mellett a hazai piac jelenlegi vezető diszkontjainak is lesz egy-két szava? Kulakowski közbevág, és mosolyogva, ámde ellentmondást nem tűrő hangon közli: "Á, a Wizz Air vagy a SkyEurope nekünk nem vetélytárs! Lássa be, hogy nagy fapados csak egy van: a Ryanair..."

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum Kapcsolódó anyagok:
Megérkezett Magyarországra a legnagyobb európai fapados Dupla vagy semmire játszanak a fapadosok Vidék helyett Ferihegyen növekedne a Germanwings SkyEurope kontra WizzAir: egynek buknia kell? SkyEurope: csak egy fapados marad állva térségünkben

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!