4p

Míg tavaly folyamatosan jelentettek be kisebb-nagyobb felvásárlási ügyleteket a hazai internetes piac szereplői, addig idén egyelőre várat magára az akvizíciós roham. Kisebb üzleteket már kötöttek, de a nagyobb dobások még a levegőben lógnak. Mfor.hu háttér.

Van, aki már elkelt (Mfor.hu-montázs)

A tavalyi esztendő őszén újabb internetes boomot prognosztizáltak a szakértők, amelyben - az akkori jóslatok szerint - már valódi üzleti modellek csaptak volna össze. A fogyasztókért folyó verseny erősödése mellett az Iwiw és a Habostorta tranzakciója alapján vélelmeztük, hogy újabb nagy üzletek is tető alá kerülhetnek a közeljövőben.

A mega-ügyletek azonban - úgy tűnik - még váratnak magukra: a Videobomb ugyan gazdát cserélt, de a tavalyihoz hasonló nagy volumenű felvásárlásra idén még nem került sor.

Megbomlik-e a status quo?

Ennek elsősorban az az oka, hogy a legnagyobb szereplők (T-Online, Sanoma, Nobilis-birodalom) portfoliója már igen széles, így folyamatosan csökken a betöltendő űr.

A nagyok komoly összegeket fordítanak fejlesztésekre, s a felvásárlás általában csak akkor kerül szóba, ha az kifizetődőbb számukra, mint a saját házon belüli kivitelezés, magyarázta az mfor.hu kérdésére Novák Péter, a Kirowski Zrt. ügyvezetője.

Az internetes piac jövője szempontjából nagy kérdés, tovább folytatódik-e a koncentráció, ahogy azt például a tavalyi Internet Hungary konferencián több, az iparágban érdekelt szereplő előrevetítette, vagy a "három nagy" mellé fel tud-e (vagy fel akar-e) zárkózni más.

Miközben néhány ígéretes hazai kezdeményezésnek sikerült számottevő piaci pozíciót elérnie (mint például a Myvipet és a Mellesleg Networköt üzemeltető cégeknek), a piacvezetők fél szemmel kifele is tekintenek. Eddig ugyan a globális nagyágyúk számára (Google, Microsoft, Yahoo) a közép-európai piac "méreten aluli" volt, ám rendszeresen felröppennek pletykák, hogy valamelyikük magyar nyelvű tartalmat fog indítani.

Az új szereplők megjelenése mellett a már jelenlevők stratégiaváltása hozhat élénkülést, így a hvg, az Axel Springer vagy a Ringier-csoport aktívabb online piaci ténykedése. Amennyiben a jelenleg kialakult "status quo"-t akár a piacvezetők, akár valamely kihívó megbontaná, akkor egyrészt a reklámpiacon jól értékesíthető, másrészt a jelentős számú egyedi felhasználót elérő oldalak iránt élénkülhet meg a kereslet.


Az e-kereskedelemben lehet potenciál

Novák Péter még a mostani "felállás" mellett is lát betöltetlen szolgáltatási területeket az online médiumok piacán, ami nem egységesen fejlett a legnagyobb szereplőknél. Véleménye szerint az elektronikus kereskedelemben és a vásárlást előkészítő szolgáltatásokban van fejlődési potenciál.

Azt a vezető is elismerte, hogy jelenleg még kevesen vásárolnak online, viszont a fogyasztók mind nagyobb hányada hozza meg a vásárláshoz szükséges döntéseket az internet segítségével. Ezért a kiegészítő funkciók fejlesztésére nagy szükség lenne. A szakértő szerint nem feltétlenül szükséges a felvásárlás a portfolió bővítéséhez, sok esetben a kapcsolatok szorosabbra fűzése is elegendő lehet.

Az akvizíciókkal kapcsolatban Novák Péter úgy vélekedett, hogy a hazai helyzetet nem lehet piaci sablonok alapján megítélni. Az ügyletek mögött általában az áll, hogy azáltal jobb pozícióba kerül egy vállalat, mintha fejlesztést hajtana végre. S ugyan főként a nagyobb tranzakciók kerülnek a nyilvánosság elé, a kisebb vállalatok között is folyamatos az adás-vétel.

A HáziPatika.com Kft. például az idei év óta üzemelteti és adja ki a Jatek-city.hu-t. Hasonlóan érdekes lépés volt a PrintXBudavár Zrt.-től, hogy június elején felvásárolta a Babanet.hu-t. Míg az első esetben nyilvánvaló, hogy lesznek szinergiák, a PrintXBudavár Zrt. online portfoliójával, a Hullámvadásszal és a kiadó gondozásában megjelenő magazinok weboldalaival már nehezebben egyeztethető össze a babaoldal. Novák szerint utóbbinál elsősorban nem is az online-online szinergiák kiszolgálása, hanem a bővülés volt a cél.

Istvánko Viktória

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Új magyar médiabirodalom épül Újra itt az internetes lufi? A Nobilis-ajánlat számokban Új tulajdonoshoz került a Babanet.hu Újabb nagyhal jelent meg a hazai online médiapiacon Az iwiwes alkalmazások lehetnek a hirdetők kedvencei

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!