4p

Bár év elején több logisztikai szolgáltató is úgy nyilatkozott, hogy a csökkenő kereslet miatt komoly áresés tapasztalható a piacon, számos ügyfél ebből eddig nem sokat érzett meg. Sőt, van olyan szektor, ahol áprilistól már díjemelésre lehet számítani, hangzott el a DHL szerdai szakmai konferenciáján.

Fel is út, le is út - szelekció előtt a piac (Mfor-montázs)

Egyetértő bólogatással és spontán felcsendülő tapssal reagált a DHL "Földön, vízen, levegőben" elnevezésű konferenciájának közönsége az Audi Hungária Kft. egyik reprezentánsának azon kijelentésére, hogy miközben minden logisztikai szolgáltató a válság miatti hatalmas áresésről, újabb és újabb kedvezményekről beszél, addig az ügyfelek ebből mindeddig nem sokat vettek észre. Tehát - mint arra több hozzászóló is burkoltan vagy kevésbé burkoltan utalt - az árak inkább csak a szólamok szintjén csökkennek, nem pedig a valóságban.

"Tonnák mennek el a vasútról"

Hogy valóban így van-e, azzal kapcsolatban a konferencia előadói is eltérő tapasztalatokról számoltak be – területüktől függően. Vernes András, a Rail Cargo Austria (RCA) által privatizált MÁV Cargo Zrt. kereskedelmi igazgatója szerint a válság nyomán "egyelőre tonnák mennek el a vasútról" - a cégnek egyes esetekben önköltség alá kellene mennie annak érdekében, hogy megtartson egy-egy fuvart. Ez természetesen nem érdeke a vállalatnak, de bizonyos relációkat tekintve az árak csökkentése elengedhetetlen, tette hozzá.

Hasonló véleményt fogalmazott meg egyébként február közepén Friedrich Macher. Az RCA és a MÁV Cargo Zrt. igazgatósági tagja szerint a krízis miatt a közúti fuvarozásban az elmúlt hónapokban szabadesésben vannak az árak, ezért a MÁV Cargónak is be kell szállnia az árversenybe. Mindketten utaltak arra, hogy a vállalat rövidebb ideig hajlandó alacsonyabb árat kínálni partnereinek, cserébe azonban hosszú távú elköteleződést vár el.

Bár a "vasútról eltűnő tonnák" a konferencia előadói szerint egyelőre nem jelentek meg a közúti fuvarozásban, utóbbi ágazat egy kis levegőhöz jutott az elmúlt hetekben. A benzin ára ugyanis relatív alacsony szinten van, a gyenge forint pedig kifejezetten kedvező a külföldre szállító speditőröknek, mondta el Dejcző László.  

A kamionok fele eltűnhet

A DHL Freight ügyvezető igazgatója azonban összességében meglehetősen borúsan látja a közúti fuvarozás helyzetét. Szerinte most tíztől harminc százalékig terjedő visszaesés tapasztalható a piacon, és amennyiben ismét emelkedni kezdenek a költségek, akkor a magyarországi 30 ezres kamionállomány mintegy fele meg fog szűnni.

Saját területe helyzetét kedvezőbbnek, a válság szektorra gyakorolt hatását pedig lényegesen kisebbnek látja Póti Miklós - legalábbis az előtte szólókhoz képest. A DHL regionális tengeri szállítmányozási igazgatója szerint egyrészt a tengeri fuvardíjak - a megrendelések visszaesése nyomán - már 2007 karácsonyától elkezdtek csökkenni, másrészt a visszaesés mértéke kisebb húsz százaléknál.

Arra is felhívta a figyelmet, hogy mintegy másfél-két hónapja megtört a negatív trend. Azóta stagnál a tengeri szállítmányozási piac, év végétől pedig ismét növekedhet majd a szállított áruk mennyisége. Ezzel párhuzamosan április elsejétől az árak is emelkedni fognak ebben a szegmensben, tette hozzá.                   

Év végére már kilábalást várnak           

Az árpolitikával összefüggésben a szolgáltatók és az ügyfelek közötti feszültségre hívta fel a figyelmet Paulicska Gyöngyi. Az Air France-KLM Cargo hazai kereskedelmi vezetője szerint míg a piac továbbra is árcsökkenést kíván, addig a légitársaság bizonyos desztinációk esetében áremelést tervez. A cég jelenleg mintegy húsz százalékos kapacitáscsökkenéssel számol, ennek negatív hatását azonban rugalmassággal ellensúlyozni lehet.

Még ha a válság mélységét és területükre gyakorolt hatását eltérően is ítélték meg a konferencia előadói, abban nagyjából egyetértettek, hogy év vége felé remélhetőleg már a logisztikai piac is megkezdheti a kilábalást a krízisből.               

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!