3p

A GfK Hungária Piackutató Intézet komplex Fogyasztói Bizalom Indexe a Fogyasztói Várakozások Indexével együtt emelkedett a második negyedévben, ugyanakkor a Vásárlási Hajlandóság Index csökkenő tendenciát mutat, és 2002 óta a második legalacsonyabb szinten áll.

Enyhén - 4,3 ponttal - emelkedett a GfK komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) az előző negyedévhez képest. Az FBI jelenlegi értéke 147,1 pont, ám ezzel még mindig alacsony szinten áll.

A GfK szerint a javuláshoz az ország elkövetkező 12 hónapban és öt évben várható gazdasági helyzetének kedvezőbb megítélése járult hozzá. Előbbi 15, utóbbi hét százalékpontot javult az előző negyedévben mért értékekhez képest. A tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási hajlandóság csökkent; a háztartások saját pénzügyi-anyagi helyzetének megítélése pedig nem változott jelentős mértékben.

A GfK Hungária Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) az előző negyedévhez képest jelentős - 11,2 pontos - javulást mutat, 162,5 ponton áll, ezzel szemben a Vásárlási Hajlandóság Indexe (VHI) csökkent, mindössze 129,9 pont, ami a második legalacsonyabb érték 2002 óta. A VHI értéke 2008 márciusában 133,3 pont volt.

A munkanélküliségre vonatkozó várakozások az előző negyedévhez képest nem változtak: továbbra is a megkérdezettek 51 százaléka számít a munkanélküliség növekedésére.

A GfK szerint az inflációs várakozások nem mutatnak kedvező képet. Az előző negyedévhez, azaz 2008 márciusához képest hat százalékponttal emelkedett azok aránya, akik növekvő árakra számítanak: ez a csoport most 93 százalékos arányt képvisel, megközelíti a 2006 júniusi mélypontot, amikor is 95 százalék volt. A megkérdezettek átlagosan 10,8 százalékos inflációval számolnak.

A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások az előző negyedévhez képest negatív irányba fejlődtek. A válaszadók 59 százaléka vallotta, hogy a következő 1-2 évben az inflációtól elmaradó mértékben fog nőni a jövedelme, 24 százalék szerint az inflációval megegyező, hét százalék szerint pedig az inflációnál nagyobb mértékben fog emelkedni a fizetése.

A válaszadók fele saját bevallása szerint soha nem venne fel hitelt, az arány csekély növekedést mutat a korábban több időszakon keresztül stagnáló értékhez (53 százalék) képest. A hitelfelvételhez az időpontot nem tartja megfelelőnek a válaszadók 36 százaléka. A megkérdezettek 54 százaléka számít növekvő hitelkamatokra a következő 12 hónapban.

A megkérdezettek továbbra is 23 százaléka nem rendelkezik semmiféle megtakarítással, 49 százalék szerint pedig nem megfelelő az időpont a megtakarítások felhasználására.

A tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv csökkent: a márciusban mért 55 százalékkal szemben most 51 százalék gondolja úgy, hogy alkalmas az időpont háztartási eszköz vásárlására. A csökkenő vásárlási kedvet a válaszadók főként a magas árakkal indokolják.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!