4p

Visszavonta ajánlatát az európai EADS konzorcium partnere, a Northrop Grumman a Pentagon történetének egyik legjelentősebb tenderén, így valószínűleg a versenytárs Boeingé lesz a mintegy 6,8 billió (!) forint összértékű, utántöltő repülőgépek szállítására szóló megbízás. Az EADS szerint a pályázat a Boeingre lett szabva, az amerikai védelmi minisztérium tagadja a vádakat. Az ügy újabb transzatlanti kereskedelmi háború kirobbanásával fenyeget.

Elesett a nemzetközi sajtóban az évszázad üzleteként aposztrofált, 179 darab légi üzemanyag-utántöltő repülőgép szállításáról szóló megbízástól az EADS európai hadiipari óriáscég, mivel amerikai partnere, a Northrop Grumman a hét elején visszavonta közös pályázatukat.

Maguk felé hajlott az amerikaiak keze?

A Northrop döntését a verseny szerinte tisztességtelen körülményeivel indokolta. A vállalat az EADS vezetőivel összhangban azt állítja, hogy a pályázatot teljes egészében a nagy konkurens amerikai Boeingre szabták.

KC-45 - ezzel pályázott az Airbus

Az amerikai-európai páros meg van győződve arról, hogy a jelenlegi körülmények között nincs esélye a győzelemre, bármennyire is jó az ajánlata, idézi az APA hírügynökség Thomas Enderst. Az EADS-hez tartozó Airbus repülőgépgyártó cég vezére emlékeztetett arra, hogy a tenderre nevezett KC-45 típusú utántöltő gépük eddig minden pályázaton legyőzte a Boeing  KC-767-esét, és ezt az amerikai légierő döntéshozói is tudják.  

Az amerikai védelmi minisztérium visszautasította a vádakat. "Biztosak vagyunk abban, hogy a jelenlegi verseny fair, és hogy mindkét vállalat számára adott a lehetőség a megmérettetésre" - mondta William Lynn helyettes védelmi miniszter.

Az üzlet elúszása annál is inkább fájdalmas az EADS-nek, mivel 2008. februárban már győztesnek hirdették ki a céget. A Boeing azonban sikerrel fellebbezett a döntés ellen, így 2008 nyarán ismét megnyitották a pályázatot.

Horribilis méretű üzlet

Amerikai híradások szerint ez a Pentagon történetének egyik legjelentősebb tendere, amelynek célja, hogy korszerűsítse a részben még a múlt század 60-as éveiből származó légiflottát. A megbízás összértéke 35 milliárd dollár, azaz átszámítva 6,8 billió forint.  

Mindezt figyelembe véve nem véletlen, hogy az ügy már a legfelsőbb politikai színtéren is vihart kavar. Karel De Gucht uniós kereskedelmi biztos szerint az Európai Bizottság nagyon aggasztónak tartaná, ha kiderülne, hogy valóban nem volt tiszta a verseny. Hozzátette: nagyon sajnálatos, ha az egyik ajánlattévő úgy érzi, nincs értelme tovább harcolni egy ilyen küzdelemben.     

Ennél is keményebben fogalmazott szerdán Pierre Lellouche, Franciaország uniós ügyekért felelős minisztere. Szerinte a történteknek "következményei lesznek, az ügy még abszolút nincs lezárva.” Úgy véli, ez az eljárás nem egyeztethető össze a hatályos joggal.

Egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy Nicolas Sarkozy francia elnök megfelelő időpontban be fog avatkozni az ügybe. Szakértők szerint a történtek újabb transzatlanti kereskedelmi háború kirobbanásával fenyegetnek.  

Súlyos veszteségek

Az EADS-re amúgy is rájár a rúd - a nyugat-európai konzorciumnak tavaly súlyos veszteséget kellett elkönyvelnie az A380-as szupergép, az A440-as katonai szállító költségeinek megugrása, illetve az árfolyamváltozások negatív hatásai miatt.

A Boeing után a világ második legnagyobb repülőgépipari csoportjának 763 millió euró volt a vesztesége adózás után, üzemi vesztesége 322 millió dollárt tett ki, míg egy évvel korábban 1,57 milliárd euró volt a profitja, és 2,8 milliárd az üzemi eredménye. A bevétel 43,3 milliárd euróról 42,8 milliárd euróra csökkent. Igaz, idén üzemi szinten már egymilliárd eurós nyereséget vár a társaság.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!