Délutánra helyreáll a vasút, pótbuszokat indítanak a Volánok


Miután a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) tegnap éjféli hatállyal felfüggesztette a kilenc napja tartó vasutassztrájkot, ma délutánra az egész országban nagyrészt helyreállhat a vasúti közlekedés. A Volánbusz Zrt. az alapszolgáltatáson túl ma is száz mentesítő távolsági járatot indít a pályaudvarokon feltorlódott tömeg elszállítására.

A MÁV reményei szerint a teljes menetrend 24 órán belül, a december 24-i hajnali üzemkezdetre állhat helyre, de kedd délutánra a belföldi vonatok mintegy nyolcvan százaléka már menetrend szerint tud közlekedni. Kedd reggel mindenhol van vasúti közlekedés, közölte az mfor.hu-val közleményben Kavalecz Imre. Igaz, még ebben az időszakban is számítani kell járatkimaradásokra, késésekre.

Elsőbbség az IC-knek

A MÁV Zrt. sajtófőnöke szerint hétfőről keddre virradó éjszaka a szerelvények többségét arra az állomásra vitték, ahonnan menetrend szerint a reggeli, délelőtti órákban el kell indulniuk. Ezt követően folyamatosan és fokozatosan fog beindulni a forgalom. Először az InterCity járatok, majd a távolsági gyorsvonatok, végül pedig a személyvonatok indulnak el. Az elővárosi közlekedés beindulását már a délelőtti órákban érzékelni lehet majd, tette hozzá Kavalecz Imre, aki egyben azt kéri az utazni szándékozóktól, hogy indulás előtt érdeklődjenek a pályaudvarokon, illetve a MÁV információs vonalán.  

A nemzetközi vonatközlekedés helyreállításához várhatóan némileg hosszabb idő szükséges, mivel a nemzetközi vonalakon futó személyvagonok zömmel külföldön rekedtek; a sztrájk miatt a nemzeti vasúttársaságok nem indították el budapesti járataikat. A nemzetközi járatok érkezését és indulását a délutáni órákra lehet várni, például Münchenből már Magyarországra tart a Kálmán Imre nemzetközi vonat, illetve a Wiener Walzer. A közlekedés helyreállításáról a MÁV értesítette az érintett országok vasúttársaságait a munkabeszüntetés felfüggesztése után, tette hozzá Kavalecz Imre.   

A MÁV Csoport szakembereinek azon is dolgozniuk kell, hogy a sztrájk miatt, a mozdonyoknál és a személykocsiknál szokásos műszaki vizsgálatok is megtörténjenek.

Volán: plusz száz busz

A végül lefújt sztrájk miatt kialakult jelentős forgalomra tekintettel a Volánbusz Zrt. – tegnaphoz hasonlóan – a mai csúcsidőszakban az alapszolgáltatáson túl száz mentesítő távolsági járatot indít, közölte a társaság hétfőn. A cég feloldotta autóbusz-pályaudvarain a kötelező jegyelővételt, így a jegyek a járművezetőknél is megvásárolhatók. A Volánbusz arra kéri utasait, hogy a telefonvonalak túlterheltsége miatt a www.volanbusz.hu honlapon tájékozódjanak a távolsági és nemzetközi járatok közlekedéséről. A nagy forgalomra való tekintettel december 23-ig a belföldi és a nemzetközi pénztárak este nyolc óráig tartanak nyitva.

A Volánbusz közleménye szerint a rendkívüli csúcsidőszakban 160-170 távolsági járat indult naponta, amely kétszerese az alapmenetrendi közlekedésnek. Egyes városokba - például Győrbe, Gyulára, Szegedre - háromszor annyi autóbusz állt az utasok rendelkezésére, mint korábban tervezték. Menetrendi indulásonként az átlagos utasszám mintegy 160 fő volt.

Nem mondanak le a követelésekről

Mint ismert, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfő kora este jelentette be, hogy hétfő éjféltől határozatlan időre felfüggeszti a vasutassztrájkot. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke egyúttal jelezte: a tárgyalásokat folytatni kívánják, nem mondanak le követeléseikről. A szakszervezet ragaszkodik ahhoz, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, valamint hogy a MÁV-társaságokból kiszervezett dolgozók részesüljenek tíz százalékos többlet-bérfejlesztésben. A munkabeszüntetés folytatásáról a sztrájkbizottság dönt, amennyiben "elérkezettnek látja az időt" - fűzte hozzá.

A MÁV-társaságok továbbra is jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények öt százaléka erejéig. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy a MÁV-nak mintegy 20-22 milliárd forintba kerülne a VDSZSZ összes, anyagi vonzatú követelésének kielégítése.

A MÁV Csoport vezetése egyúttal üdvözölte a VDSZSZ hétfő esti döntését, szerintük így a vonatok "legalább az ünnepek idején" szállíthatják az utasokat, akik a karácsony előtti utolsó pillanatokban vasúton is elérhetik úti céljaikat. A MÁV és a VDSZSZ egyeztetése kedden 17 órakor folytatódik.

A VDSZSZ december 14-én – a már év elején elkezdett gördülő sztrájk folytatásaként - hirdetett ismét munkabeszüntetést, amelynek nyomán a vonatközlekedés kilenc napig az egész országban teljesen kiszámíthatatlanná vált. A MÁV szerint az összvasutasság mintegy tíz százaléka csatlakozott a sztrájkhoz, ezzel együtt a vasúti közlekedés sok helyen megbénult. Most vasárnap például csak 1200-1300 vonat közlekedett a 3200 járatból – ráadásul kiszámíthatatlan menetrendben.

Menedzsment Fórum


Olvasta már?



hirdetés
Nyakunkon a jövő

Kulcskérdés a digitális érettség

A digitális érettség egyre több vállalkozás esetében létkérdés. A Microsoft ennek mérésére dolgozott ki egy mutatót.

.
hirdetés
elrejt
 
.