4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A 2008-as 158 ezer után tavaly körülbelül 60 ezer új autót adtak el Magyarországon, de a használt gépjárművek piacán sem sokkal jobb a helyzet. A rekordgyenge év után a rendszerváltás körüli szintre esett vissza a hazánkban eladott autók száma, ráadásul komoly javulásra idén sem számíthatnak a kereskedők. Ennek ellenére tavasszal akár emelkedhet is a néhány éves használt autók ára, ugyanis egyre többen keresik ezeket, viszont évről-évre kevesebb van belőlük. Mfor.hu-háttér.

2009-ben havonta lehetett arról olvasni, hogy éppen mennyivel zuhant a magyar autópiac, az év végére nagyjából a húsz évvel ezelőtti szintre estek vissza az értékesítések. Jelentős javulásra 2010-ben sem számíthatnak a kereskedők, mégis lassan hiány lehet a néhány éves használt gépkocsikból.

Ott tartunk, ahol húsz éve

"A piaci szereplők többsége most abban bízik, hogy még egy ilyen rossz év nem jöhet, mint a tavalyi, azonban egyelőre nem látszanak a pozitív változások előszelei" - mondta el az mfor.hu kérdésére Fojt Attila, a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.

2009-ben körülbelül 60 ezer új autót adtak el hazánkban, azaz a kilencvenes évek első felének szintjére estek vissza az értékesítések. A használt autók piacán sem sokkal jobb a helyzet: utoljára körülbelül húsz éve hoztak be ilyen kevés használt autót az országba, mint tavaly.

"A csúcs 2002-2003-ban volt, amikor nagyjából 200 ezer új autót adtak el, mellette körülbelül 100 ezret importáltak. 2004-től aztán a regisztrációs adó bevezetése miatt drasztikusan visszaesett a behozott használt gépkocsik száma" - emeli ki a szakember.

2010-ben Fojt Attila szerint reális lehet egy 5-10 százalékos növekedés az új autók piacán, azaz körülbelül 70 ezer gépkocsit adhatnak el, azonban ez még mindig messze elmarad a korábbi évek számaitól. A teljes talpra álláshoz várhatóan még hosszú évekre lesz majd szükség a piacon.

Nem lesz hitel

Az autópiac számára az egyik legnagyobb kihívás idén az lehet, hogy a tervek szerint márciustól tovább szigorodik a hitelfelvétel, ami miatt a devizahiteles vásárlók szinte teljesen eltűnhetnek a piacról.

A kormány a tavalyi utolsó ülésén döntött arról, hogy szigorítja a hitelezést, a svájci frank alapú kölcsönök esetében például legalább 55 százalékos önerő kell majd annak, aki autót akar venni, de még a forinthiteleknél is 25 százalékot le kell majd tenni egy összegben. Ráadásul a hitelek futamidejét is hét évben maximálják. "Ha ezek a változások valóban hatályba lépnek, akkor idén is nehéz év elé nézünk" - vázolta fel Fojt Attila. 

Az MGOE elnöke szerint az még elfogadható volt, amikor tavaly év elején 20 százalékos önrészt írtak elő és eltörölték a tízéves futamidejű hiteleket, azonban a jelenlegi változtatásokat már túlzónak érzi. "A világon mindenhol tartós fogyasztási cikknek minősül az autó, ritka a készpénzes vásárlás. Éppen ezért érintheti érzékenyen a piacot a szigorítás" - véli a szakember.

A márciustól tervezett szigorítások nem titkolt célja a kormány részéről, hogy a forinthitelek felé terelje a lakosságot, azonban a szakmai szervezet elnöke szerint ez sem minden esetben jó megoldás. "A forint kamata továbbra is viszonylag magas, így a forintalapú hitelek esetében is magasak a kamatterhek" - vélekedik.

Fojt Attila szerint az autópiac visszaesésének egyik alapvető oka a lakossági bizalom csökkenése, a munkahelyek bizonytalansága és a forintárfolyam ingadozása sokakat elrettentett a vásárlástól. Ezen a téren talán várható némi pozitív változás idén, de ebben nagy szerepe lesz a politikának is, hogy a választások után az új kormány milyen programot hajt majd végre.

Drágulhatnak a használt autók

"Már tavaly megkezdődött egy átrendeződés a piacon, egyre többen kereik a viszonylag keveset futott, néhány éves használt autókat" - vázolta fel kérdésünkre az MGOE elnöke. Ugyanakkor hozzátette: használt autók csak új autókból lehetnek, már most is problémát okoz, hogy egyre kevesebb ilyen újszerű gépjármű van a piacon.

Ráadásul a regisztrációs adó továbbra is irreálisan magas, így Nyugat-Európából sem érkezik elegendő használt autó - teszi hozzá Fojt Attila. A fentiek miatt szerinte tavasszal akár áremelkedésre is lehet számítani a használt autók piacán, ha megnő a kereslet.

Tavaly a becslések szerint 25-30 százalékkal esett vissza a használt autók piaca 2008-hoz képest, azonban már a bázisév is viszonylag gyenge volt – mondta a szakember.

"Az új autók piacán sem lehet komoly akciókra számítani 2010-ben, a legtöbb kereskedő már nem tud tovább engedni az árrésből. Több száz kereskedés már tönkre ment tavaly, ez a tendencia idén is folytatódhat" - vélekedik az MGOE elnöke.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!