5p

A tervezőgrafikusok, a tipográfusok és az MDF is hangos nemtetszését fejezte ki a Magyar Rádió (MR) megújulásával kapcsolatban. Előbbi szakmailag gyengének tartja az anyagot, a megvalósítás körülményeit pedig morálisan aggályosnak nevezte, míg az MDF az új műsorstruktúra miatt emeli fel hangját.

"A nemzetközi színvonalú márkaépítés világában nehezen értelmezhetőek" azok a kifogások, amelyeket a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társasága (MATT) fogalmazott meg a közszolgálati médium új adólogói kapcsán – áll a Magyar Rádió (MR) kommunikációs vezetőjének az MTI-hez eljuttatott közleményében. A kiadásra azok után került sor, hogy a szervezet nyílt levelet intézett a médiumhoz, amelyben néhány, általa aggályosnak tartott kérdésben várt választ.

A MATT számára nem világos, milyen szempontok alapján döntöttek „a láthatóan messze nem professzionális teljesítményt” nyújtó külföldi győztes mellett, miközben „a hazai – nemzetközi tapasztalatokkal is bíró – alkotók vagy kvalifikált alkotókat egyesítő grafikai stúdiók között bőven akad olyan, aki hasonló feladatokat magas szinten képes megoldani”.

Érvek és ellenérvek

Az alig egy esztendeje alakult szervezet sorra vette az arculatváltás minden elemét kifogásai megfogalmazásakor. Úgy vélik, „általános optikai strukturálatlanság jellemzi a próbálkozást, amely méltatlan egy, a Magyar Rádió jelentőségű médium vizuális kommunikációjához”, a logotípia „súlyos fekete foltja” hagyományosan negatív asszociációkat ébreszt. Ellenben Borbély-Urquhart Julianna, kommunikációs vezető érvelése szerint pusztán arról van szó, hogy a MATT "nem képes elfogadni az Európai Unióban tevékenykedő nemzetközi műhelyek megjelenését a hazai marketingkommunikációs piacon".

 



A kommunikációs vezető azt is sajnálatosnak nevezte, hogy a bírálat "szemlélete a grafikai arculat, mint szervezettől, üzleti- és közszolgálati feladatoktól és céloktól független szépészeti jelenség felfogását tükrözi".

Az MR megújult arculatát a világ egyik legtekintélyesebb szakmai lapja, a Design Week augusztus végén a BBC arculatváltásához hasonlította, és a modern, a digitális világra felkészülő közszolgálati médiumok egyik jó példájaként mutatta be. Az MR új márkáját elsőrangú, Európában is elismert szakemberekből álló nemzetközi csapat dolgozta ki", amely referenciaként egyebek mellett a 2012-es londoni olimpia pályázati- és márkaanyagainak elkészítését, az angol királyi operaház márkájának és az angol állami sportügynökség egységes arculatának kidolgozását mutathatta fel – jegyezte meg a kommunikációs vezető.

A MATT kritikai bírálatára, amely szerint „a formai megoldás nélkülözi az optikai izgalmat”, illetve „átlagos jellegtelensége és a tartalomra utaló vizuális karakterek hiánya miatt nem feltűnő” a logotípia Ron Cregan, az új arculati elemeket tervező Navyblue igazgatója reagált. A szakember egyebek mellett azt emelte ki, hogy "az izgalom nem volt elvárt érték az MR vállalati identitásának kialakításakor", a három emblémát pedig "arra tervezték, hogy segítse és támogassa az adók márkaidentitását", nem pedig arra, hogy azok kiáltó módon "feltűnjenek".

A logók egységét hiányoló felvetésre azt közölte, "nem úgy tervezték őket, hogy egypetéjű ikreknek, hanem hogy különböző személyiséggel rendelkező, de egy szülőtől származó testvéreknek tűnjenek". Míg az idézőjelek használatát magyartalannak tartó felvetésre annyit közölt, "ez a megjegyzés igaz lehet, azonban ez nem nyelvtani lecke, hanem csatornaidentitás".

Megújulás százmilliókból?

A MATT elnöke, Lelkes László tudomása szerint az MR megbízása százmillió forint feletti volt, így a Munkácsy-díjas grafikusművész úgy véli, jogi és etikai problémák is felmerülnek. Ugyan az MR közleményében az anyagiakról nem esik szó, az Mfor.hu tudomása szerint az arculatváltás és a teljes kampányköltség sem érte el az ötvenmillió forintot, a grafikai munkálatokért pedig tízmilliós nagyságrendben fizettek. A többmilliós verzió korábban az RTL Klub Heti Hetes műsorában is elhangzott, ezzel kapcsolatban a hétvégi adásban került sor helyreigazításra, ahol szintén lapunk információit erősítették meg.

A szakmai perpatvarba a Magyar Demokrata Fórum (MDF) is bekapcsolódott, amely szerint az új műsorstruktúra sérti a médiatörvény előírásait és a versenyjogot. A párt úgy véli, megújulása óta az MR2-Petőfi Rádió olyan, mint egy kereskedelmi rádió. Mindez az MDF szerint azért aggályos, mert a Magyar Rádió kedvezményezett helyzetben van. A médiatörvény külön említi, mint közszolgáltatást nyújtó műsorszolgáltatót, így amellett, hogy állami támogatást kap, nem kell fizetnie a műsorszolgáltatásért, a műsorok terjesztéséért. Szemben a több mint száz kereskedelmi adóval, melyek koncessziós és műsorszolgáltatási díjként évente milliárdokkal járulnak hozzá a költségvetéshez.

„Az MDF az Országos Rádió és Televízió Testülethez (ORTT) fordul, hogy a médiahatóság folytasson vizsgálatot a Magyar Rádió nyár óta kialakított műsorstruktúrája ügyében, elősegítve, hogy a rádió visszatérjen a közszolgálatiság útjára” – mondta a párt elnökhelyettese, Hock János. A múlt hét pénteken elhangzottakat Such György, a Magyar Rádió elnöke nem kívánta kommentálni.

Menedzsment Fórum / MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!