3p

Előfordult már Önnel, hogy egy cég munkatársa jogos panasz esetén is csak mismásolt, vagy másra hárította a felelősséget? Pedig a vásárlói reklamációk megfelelő kezelése a vállalatnak is érdeke - például a vevők megtartása és a vonzó imázs kialakítása érdekében. Az mfor.hu marketingsorozata ezúttal arra ad tippeket, hogyan kezelje a cég a panaszkodó ügyfeleket.

Ügyfélriasztó gesztusok

Reklamálás esetén - cégünk szempontjából - sokkal jobb, ha értelmünket vesszük elő érzelmeink helyett. Mit nyerünk azzal, ha megtartjuk vásárlónkat, és ez mennyibe kerül nekünk? Sokszor megdöbbentő apróságokon múlik az ügyfélmegtartás. Egy ismerősömnek például csak a boltvezetői jóindulata és egy speciális bútorhoz szükséges (pót)csavar kellett hozzá…

Milyen az ideális problémakezelés?

Fontos, hogy mindig köszönjünk meg minden észrevételt. Ezt követően kérjünk elnézést a panaszost ért kellemetlenségért, attól függetlenül, hogy ki követte el a hibát (vagy hogy volt-e hiba egyáltalán). Tegyünk ígéretet a probléma megoldására és a visszacsatolásra.

Ha jegyzőkönyvet, adatlapot kell kitölteni, csakis a legszükségesebb adatokat kérjük el. Adjunk lehetőséget az ügyfélszolgálatosnak bizonyos hibák azonnali megoldására. Kedvező fogadtatásra talál, ha ellenőrizzük, elégedett volt-e a vásárló a megoldással. Ha ezt tesszük, akkor ezen legtöbbször annyira meglepődik, hogy nemcsak hálás lesz, de még egy jó pár ismerősnek is elmeséli az esetet.

Hogyan használhatjuk fel a panaszügyeket?

Gyakran előfordul, hogy a cégvezetés nem fordít kellő figyelmet az ügyfélkezelésre. Pedig ez az egyik olyan terület, ahol a vevő közvetlenül a cég képviselőjével találkozik. Ezért viselkedése, megértése, szakértelme a cég imázsát is befolyásolja. Egy jó ügyfélkezelés nagymértékben hozzájárulhat az ingadozó fogyasztók megtartásához, ami jelentősen növelheti a cég jövedelmezőségét (lásd: vevőszerzés vs. vevőmegtartás költsége).

A céghez befutó panaszok feldolgozása az egyik fontos forrása lehet a termék- és szolgáltatásfejlesztésnek, s így a vevőelégedettség növelésének. Tekinthetjük úgy, mint egy közvetlen, speciális piackutatás, ahol az ügyfél önként segíti munkánk minőségének javítását.

Ráadásul abban is segíthet, hogy hatékonyabbá tegyük kommunikációnkat. Hiszen egy-egy ügyfélpanasz ösztönözte fejlesztésnél hivatkozhatunk arra, hogy az a fogyasztók észrevételei alapján történt. Ez pedig tovább növelheti e vevők bizalmát.

Az ügyfélszolgálat komoly megkülönböztető tényező lehet versenyhelyzetben, erősítheti a cég marketing- és/vagy PR-kommunikációját. Növelheti a cég hitelességét, ha összhang van a reklámok üzenete és az ügyfélszolgálatnál szerzett tapasztalatok között. Egy mondás szerint a profikat az különbözteti meg az amatőröktől, hogy a legapróbb részletekre is odafigyelnek…

A következő részben azt nézzük meg, hogyan és mikor lehet hatásos a PR, s hogyan lehet felhasználni cégünk érdekében.

Keszténé Kiss Jolán

Marketingpraktikak.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!