5p

A törvény értelmében minden párt 386 millió forintot fordíthat választási kampányra az áprilisi voksolást megelőzően. Ebből a keretből egyelőre egyik párt sem futott ki, a hajrá előtt még mindig az MSZP vezeti a legtöbbet költők listáját a képmutatás.hu oldal adatai alapján. Két párt - az LMP és az MDF - honlapján folyamatosan közli kampánykiadásait. Mfor.hu-háttér.

A hat parlamentbe igyekvő párt összesen már több mint 400 millió forintot költött el kampányra - derül ki a képmutatás.hu legfrissebb adataiból. Közülük az SZDSZ-t nyugodtan kivehetjük, a liberális párt ugyanis eddig mindössze 30 ezer forintot fordított kampányra.

MSZP: a második forduló után hozzák nyilvánosságra

Megkeresésünkre az MSZP sajtóosztályán nem tudtak pontos összeget mondani, hogy mennyibe került eddig a kampány, azonban azt leszögezték, hogy eddig maradéktalanul megfeleltek a hatályos törvényeknek. "A választásra fordított pénzekről, az anyagi támogatások összegéről, forrásáról és felhasználásának módjáról a párt minden esetben a választás második fordulóját követő 60 napon belül nyilvánosságra hozza a Magyar Közlönyben a szükséges információkat" - közölték kérdésünkre.

"Mostanáig nem érkezett semmilyen kifogás arra vonatkozólag, hogy a párt vagy bármelyik jelölőszervezete megsértett volna bármilyen jogszabályi előírást, esetleg túllépte volna a rendelkezésére álló költségvetési keretet" - teszik hozzá a kormánypártnál.

A képmutatás.hu adatai szerint eddig a szocialisták költötték el a legtöbb pénzt, 161 millió forintot a kampány során. Ebben továbbra is  a köztéri hirdetések szerepelnek a legnagyobb súllyal, 67,2 millió forint ment el erre a reklámozási formára eddig. Ez azonban még csak a januári adat, az oldal készítői ugyanis még nem kapták meg a februári adatokat a TNS Media Intelligence-től.

Fidesz: szórólapon támadnak


A költésben eddig ezüstérmes a Fidesz, ahol 110 millió forint ment el a kampányra. Ennek a felét, 55 millió forintot szórólapokra, kiadványokra fordította az ellenzéki párt, köztéri hirdetéseknél viszont mindössze 9,2 millió forint szerepel a neve mellett.

A párt a múlt héten hirdetett programot, a sajtóosztálynak eljuttatott kérdéseinkre nem kaptunk választ azzal kapcsolatban, hogy az ő számításaik szerint mennyibe került eddig a kampányuk. Pedig érdekes lett volna megtudni például, hogy a március 15-én a Tabánban tartott nagygyűlésnek mennyi volt a rendezési költsége, ez ugyanis egyelőre nem szerepel a képmutatás.hu adatbázisában.

A párt az online adatbázis szerint eddig 13,77 millió forint értékben vett hirdetéseket napilapokban, azonban az átfutási idő miatt valószínűleg ez is csak januári adat. Promóciós tárgyakra, illetve a kampánystáb egyenruhájára eddig 20 milliót költöttek el, a becslések szerint ugyanennyiba kerültek a Jobbik és az MSZP egyenruhái.

MDF: bele akarnak férni a keretbe

Az MDF tájékoztatása szerint eddig közel 90 millió forintot költöttek el a választási kampány során, a párt ígérete szerint napokon belül közzéteszik a legfrissebb számokat a honlapjukon. A képmutatás.hu számlálója egyelőre 67,4 millió forinton áll az MDF neve mellett, azaz a párt több kiadást vallott be, mint amennyit a civilek összesítettek.

Az MDF Sajóosztálya kérdésünkre elmondta: a vidéki kampányok finanszírozásához a megyei szervezeteknek és a választókerületeknek is hozzá kell járulniuk, ezek eddig mintegy 10 millió forintot tettek ki. A párt saját bevallása szerint a helyi jelenlétre koncentrál, Bokros Lajos folyamatosan járja az országot és kampányol a párt és a helyi jelöltek mellett.

A parlamentbe jutásért küzdő pártnál mindenképpen bele akarnak férni a törvény által biztosított keretekbe. Azt elismerik, hogy nehéz nyomon követni, melyik jelöltjük pontosan mennyit költött eddig kampányra, ugyanakkor igyekeznek mindenkit egyesével számon tartani.

Jobbik: még 50 millió sem ment el

A Jobbik sajtóosztálya szintén nem válaszolt kérdéseinkre péntek délutánig, így kénytelenek vagyunk a képmutatás.hu adatbázisát használni. A civil szervezetek becslései szerint a radikális változást hirdető párt eddig 49,5 millió forint értékben kampányolt. Ebben két jeletős tétel van: 20 millióba kerültek a már említett promóciós tárgyak és egyenruhák a becslések szerint, illetve 19,5 milliót fordított szórólapokra, kiadványokra a parlamenten kívüli párt.

Emellett a Jobbik politikusai rengeteg lakossági fórumon vettek részt az önkéntesek adatai szerint, azonban ezek általában pár tízezer forinból kihozhatók, így összesen is mindössze 6,2 milliót vittek el. Arra nézve szintén nincs adatunk, hogy például a nemzeti ünnepen megtartott tömeggyűlés mennyi pénzébe került a pártnak.

LMP: az üvegzsebre esküsznek

Az MDF mellett az LMP a másik párt, amely nyilvános kampányszámlát vezet honlapján, azonban az ott közölt 9,3 millió forinttal szemben a képmutatás.hu adatai szerint eddig 25,4 millióba került a kampányuk. Ebben persze az is közrejátszhat, hogy a civil szervezetek a hirdetéseket listaáron számolják el, míg a pártok gyakran akár 50 százalékos kedvezményt is kialkudhatnak maguknak.

A képmutatás.hu szerint közéri reklámokra eddig 11 millió forintja ment el a kis pártnak, emellett ötmilliót költöttek el promóciós tárgyakra és egyenruhákra a becslések szerint, a weboldaluk gyártási költsége pedig 1,6 millió forint volt. Szórólapokra és egyéb kiadványokra 6,17 millió forintot fordított az aktivisták szerint az LMP, a lakossági fórumok pedig 620 ezer forintot vittek el összesen.

Beke Károly

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!