4p

A Fővárosi Közgyűlés felkérte Tarlós Istvánt az engedélyezési eljárások megindítására.

Tudomásul vette a Csillaghegyi-öblözetben a Duna-parti nyomvonalon megvalósítandó árvízvédelmi létesítményről adott tájékoztatást szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés, amely egyben felkérte Tarlós István főpolgármestert, hogy gondoskodjon az árvízvédelmi létesítmény megvalósításához szükséges engedélyezési eljárások megindításáról.

A testület erről 18 igennel, 4 nem szavazat ellenében és 2 tartózkodás mellett döntött.

Több ellenzéki fővárosi képviselő a vitában arról beszélt, hogy a hiányos dokumentumok miatt, bizonyos tervek ismerete nélkül nem lehet a kérdésben felelősségteljes döntést hozni.

Tarlós István kiemelte: a védmű ügyében már 5-6 szakvélemény készült, és már "nincs idő várni", mielőbbi megoldásra van szükség.

A főpolgármester felhívta a figyelmet arra is, hogy a civilek sem egységesek a kérdésben, vannak ellenzői és támogatói is a mobilgátnak. Az ülésteremben a vita során a mobil árvízvédelmi falat támogató aktivisták - a többi között - olyan transzparenst tartottak fel, amelyre az volt írva: "Árvízvédelem = Élhető Római-part". Az ülés elején pedig a mobilgátat ellenző aktivisták demonstráltak.

Több kormánypárti fővárosi képviselő, Karsay Ferenc, a XXII. kerület, Bácskai János, a IX. kerület, valamint Wintermantel Zsolt IV. kerület polgármestere arról beszélt, hogy az általuk vezetett kerületek nagyon örülnének egy olyan árvízvédelmi lehetőségnek, mint a Római-partra tervezett mobilgát.

Wintermantel Zsolt meglepőnek nevezte, hogy ellenzéki képviselők azon vitatkoznak, hogy hazudnak-e a mérnökök, tervezők a közgyűlésnek.

A védműről és környezetéről a tervezők képviseletében Szabó Gábor és Nagy Dénes tartott prezentációt. Elhangzott, hogy az új védvonal 8169 méter hosszú lesz, valamint beszéltek az engedélyezési tervről, a tájépítészeti koncepcióról, valamint környezetrendezési tervekről.

A tájékoztató előterjesztés szerint a tervezési területen belül a római-parti védvonalszakasz a Pünkösdfürdői-töltés déli végétől halad a Duna partján az Aranyhegyi-patak bal parti töltéséig.

Mint írták, a Római-part jelentős részére tervezett minta-keresztszelvény esetében a mentett oldali telekhatároktól 8 méterre a terepszintet a Vígadó téri vízmérce szerinti 727 centiméter vízállásnak megfelelő szintre kell magasítani, ha a jelenlegi terep ezt a magasságot nem éri el. Ez a legtöbb esetben csupán 30-40 centiméter feltöltést jelent, jelentős, 1 métert meghaladó feltöltésre csak a szakasz északi végén van szükség.

A rendezett terepszint fölött általában fél méter látszómagassággal vasbeton ülőfal készül. Egyes részszakaszon 1,1 méter magas fix vasbeton parapetfal valósul meg. A vasbeton fal felső síkjába építik be 3 méterenként a mobil árvízvédelmi fal tartóoszlopainak fogadóelemeit, talplemezeit.

A mobilfal szükséges magassága - a mértékadó árvízszint plusz 1,3 méter szint eléréshez - 2,8 méter. A teljes hosszon mobilfal felállítására így csak 777 centimétert megközelítő, illetve ezt a vízállást meghaladó árhullám előrejelzése esetén van szükség, a megfelelő biztonság figyelembevételével - írták, hozzátéve, hogy a kulisszanyílások elzárására ugyanakkor alacsonyabb tetőzés esetén is szükség van.

A fakivágás és favédelem kapcsán a dokumentumban kitértek arra is, hogy tervezés során fontos szempont volt a környezet, a természeti értékek védelme, megtartása, valamint a Római-part természetes jellegének fenntartása.

Ezen szempont szem előtt tartásával, a körültekintő tervezés eredményeként a kivágandó fák száma jelentős mértékben csökkent az előzetesen becsült számhoz képest - mutattak rá.

A tervek szerint a területen a korábbi 600-900 kivágandó fa helyett jelenleg tervezetten 480 fát vágnának ki. Ezek közül körülbelül 40 olyan, amely korhad, szárad vagy egyéb betegsége miatt kivágandó. Azok a fák, amelyek jellemző törzsátmérője 10 és 20 centiméter között van - a területen 78 fa - átültetésre alkalmasak - írták.

A partrendezési tervek szerint a parti nyomvonal megvalósításával egyidejűleg rendezik majd a part menti sávot.

A többi között a gát vízoldalán "élményúthálózat" létesül, amely "vadregényes, a dunai ártéri, vízparti hangulatot visszaadó elemekkel gazdagítva kerül kiépítésre, annak érdekében, hogy az ember-víz kapcsolatot a lakosok maximálisan megteremthessék, megélhessék" - fogalmaztak.

A dokumentum szerint a nyomvonalon több helyen játszótereket építenek, pihenőterületeket alakítanak ki, a büfék épületei egységes arculatot kapnak, és azokban közösségi mosdók is lesznek.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!