5p

A reklámversenyeken elnyert díjak legtöbbször az ügynökségek tárgyalóiban landolnak, ügyelve arra, hogy az ügyfél szeme előtt legyenek tárgyalás vagy várakozás közben. Sokan emailjeiket is ezek felsorolásával zárják, mások névjegykártyájukon, bélyegzőjükön is megjelenítik az elismeréseket. Presztízskérdés, kinek hány díja van, hiszen ezek jól jöhetnek az ügyfelekért vívott harcban. Ugyanakkor utóbbiak sokszor olyan munkákat fogadnak el, melyek nem is állják meg a helyüket egy rangosabb versenyen. Ördögi kör. Mfor.hu háttér.

Fontos a megerősítés

Milos Gazdić, a Grey Worldwide Reklámügynökség kreatív igazgatója két dolog miatt tartja fontosnak a versenyeket: egyrészt presztízskérdés, ki indul és mit nyer, másrészt a személyes kapcsolatok kiépítése céljából is fontos jelen lenni ezeken a fórumokon. Sajnos azonban a személyes kapcsolatok néha az eredménybe is beleszámítanak, hiszen a szakma egymást jutalmazza.

Trükkök

A másik hátulütője a reklámversenyeknek, hogy sokszor indítanak az ügynökségek úgynevezett scameket - olyan hirdetéseket, melyek valójában nem futottak kampány formájában, hanem kizárólag a verseny kedvéért készítették el őket. Ezek maximum egyszer jelentek meg egy újságban, vagy alig néhány plakát készült belőlük. A legtöbb esetben sosem jön rá senki, mi az igazság, és az ügyfelek is örömmel bólintanak rá egy, a nevüket viselő scamre, ha azzal hírnévre tehetnek szert. Ez mindenütt a világon így van.

Ezzel együtt fontosak az elért eredmények. Egy komoly ügynökség nem is engedheti meg magának, hogy ne vegyen részt ezeken a versenyeken, és minden kreatívnak, minden munka elkészítésénél ott kellene, hogy legyen a gondolatai között a versenyen való indulás is, mint cél. Ezáltal jobb munkák születnének, bár a "jobb" egy vitatható kategória. Ugyanis gyakran a közönség, a zsűri, és a szakma három teljesen eltérő véleményt fogalmaz meg egy-egy reklám kapcsán.

Egymást díjazza a szakma

Az "egymást díjazza a szakma" felvetés szinte mindenki szájából elhangzik, aki a reklámversenyek többségéről beszél. Ezzel együtt hihetetlen presztízskérdésnek számít egy díj. Olyan ez, mint egy cég logója, irodájának berendezése, az ott dolgozók megjelenése, stílusa. Tehát a cég imázsához tartozik, részt vesz-e versenyeken, majd utána hogyan kommunikálja a megnyert díjakat.

A reklámszakmában pedig különösen fontos az imázs, ezért is büszkélkednek elért eredményeikkel a reklámügynökségek minden szakmánál jobban. Kérdés, hogy az ügyfelek, akiknek szól az egész, mennyire veszik ezt figyelembe.

Simon Zsolt, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) elnöke szerint a tendereken gyakran külön pontként kérik a megrendelők a díjak felsorolását. Sas István reklámszakember nem vitatja, hogy az alkotók számára óriási jelentőséggel bír minden elismerés, a hirdetők azonban jobban is odafigyelhetnének arra, mely alkotás milyen díjat nyert. Nem mindegy például, hogy a közönség vagy a zsűri adta az adott díjat.

A zsűri egy másik szituációban nézi a munkákat, szakmaibb szemmel figyel, ezzel szemben a közönség, akinek készül a reklám, már természetes környezetében, elvárások, háttértudás nélkül értékeli azt.

"Éppen ezért felelőtlenségnek tartom, ha egy komoly hirdető nem vesz részt egy olyan eseményen, mint például a Reklámzabálók Éjszakája. Ott pontosan lehet érezni, mely típusú reklámokra vevő a közönség” – mondta kérdésünkre a szakember.

Farkaséhesek a fiatalok 

Díjat mindenhol kell osztani, olyan versenyeken is, ahol alacsony színvonalú a hozott anyag. Sajnos itthon inkább ez a jellemzőbb, így egy-egy elismerés hamis képhez vezethet. A lehetőség azonban megvan az alkotókban, ez az Ifjú Penge beérkezett anyagaiból is látszik.

"A jelentkezők igen nagy számából nehéz nem észrevenni, hogy a reklámszakma utánpótlása milyen "farkaséhes" a kreatív megmérettetésre és a siker ízére. Ebből részesednie a valódi életben belátható időn belül még esélye sincs” – vélekedik Sas István.

Az evolúciót a versenyek is követik

Simon Zsolt szerint noha egyre több verseny jelent meg a piacon, értékük megmaradt, és hűen követik a szakma változásait. A keretek átalakulását jelzi például, hogy a MAKSZ szervezésében minden évben megtartott Arany Penge versenyen a hagyományos kategóriák - televízió, sajtó, közterület - helyett már mint globális megoldásokat veszi figyelembe a zsűri a munkákat, hiszen kezdenek elmosódni a határvonalak. Egymásra reagálnak a hirdetések, és már a gerilla műfaj is számottevő, ami túlmutat egy hagyományos óriásplakáton.

Ugyanerre a változásra reagált az mfor.hu által meghirdetett Reklámmustra verseny is, ahol új kategóriaként jelent meg a gerillamarketing. Úgy gondoljuk, hogy egyre több cég fedezi fel az igényt a szórakoztató, figyelemfelkeltő, adott esetben megbotránkoztató reklámozásra, ennek pedig legjobb módja a gerillamarketing.

Mivel mi is úgy látjuk, hogy nem csak nő az ilyen formájú hirdetések sora, hanem azok színvonalukban is egyre jobbak, érdemes külön kategóriaként indítani a gerillamarketinget. Ezen kívül a szakmai versenyek mellett fontosnak tartjuk a közönség szondáztatását is, így a Reklámmustra mind a közönség, mind a szakmai zsűri véleményét figyelembe veszi, fele-fele arányban súlyozva a pontszámokat.

Azok a munkák, melyek mindkét platformon győztesként kerülnek ki, valóban büszkén állíthatják magukról: úgy lettek közönségkedvencek, hogy a szakmai elvárásokat is teljesíteni tudták.

Gábor Fanni

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!