3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Heteken belül döntés születhet arról, melyik cég üzemeltethet akár 150 új buszt a fővárosban. A tenderen még három vállalat van versenyben, a nyertes akár 40 milliárdos üzletet is köthet a fővárosi közlekedési társasággal. A három még versenyben lévő buszos cég közül azonban ketten is panaszt nyújtottak be harmadik vetélytársuk, az Orangeways ellen. Mfor.hu-háttér.

Október óta húzódik

Még 2011 októberében írt ki a BKK és a BKV pályázatot 25 plusz opcionálisan 50 szóló és ugyanennyi csuklós busz beszerzésére és üzemeltetésére. A tender mostanra eljutott a tárgyalásos szakaszba, három cég maradt versenyben: a VT-Transman, az Orangeways és a Color Tours - értesült az index.hu. A BKV honlapján található dokumentáció szerint eredetileg hat cég adott be pályázatot, ezt a kört szűkítették mostanra a felére. A három kiesett vállalat a Volánbusz Zrt., a Nógrád Volán Zrt. és a T&J Busz Projekt Kft.

A nyertes pályázó tehát összesen 50-150 új busz beszerzését és üzemeltetését végezheti nyolc éven keresztül. A buszokhoz a sofőröket is a cégnek kell biztosítania, de nem lesznek külön "kiszervezett vonalak", az új buszok a meglévőkkel együtt vegyesen szétszórva járják majd Budapest utcáit. Az index.hu becslései szerint ha a BKV az opciót is lehívja, akkor a 150 jármű beszerzése és üzemeltetése akár 42 milliárd forintos üzlet is lehet a boldog pályázónak nyolc éven keresztül.

"A buszüzemeltetésben megszűnik a BKV monopóliuma, a verseny eredményeként alacsonyabb költségek, új buszok és hatékonyabb üzemeltetés lehet az eredmény. Az új modell London, Stockholm, Varsó mintájára kerül bevezetésre Budapesten" - írta még októberben közleményében a BKK.

Szüksége is van Budapestnek az új buszokra, hiszen már 2009 végén is az állományban lévő 1377 busz 69 százaléka (949 darab) selejtérett, öt százaléka (66 darab) pedig túlfuttatott volt, azóta pedig eltelt további két év komolyabb beszerzés nélkül. Tavaly novemberben a közlekedési vállalat flottájában még mindig az Ikarusok voltak túlsúlyban néhány korszerűbb modell mellett.

Jó magyar szokás szerint beindult egymás fúrása is

A tender becsült összegét látva talán nem meglepő, hogy a három még állva maradt cég között már a döntés előtt kitört a harc. A VT-Transman és a Color Tours ugyanis egyaránt bepanaszolta az Orangeways-t, úgynevezett előzetes vitarendezést kezdeményeztek, mivel szerintük vetélytársuk pályázata hiányos. Ezek után nem lenne meglepő, ha az eljárás lezárultával valamelyik vesztes bíróságon támadná meg a döntést, főleg akkor, ha az Orangeways lesz a nyertes. Ez pedig ismét hónapokig eltolhatja a buszok forgalomba állítását.

Mivel a benyújtott pályázatok nem nyilvánosak, ezért egyelőre nem lehet tudni, hogy a cégek milyen típusú buszokkal közlekednének. Akár magyar gyártmányok is szóba jöhetnek, az index.hu információi szerint a győri székhelyű Kravtex az üzemeltetésre is pályázott volna, de egy formai hibán elbukott a cég. A cég újra beadta a pályázatot, de ezzel a jelenlegi kiírásról már lecsúsznak, ha az előminősítésen másodjára átmennek, akkor is csak a későbbi közbeszerzéseken indulhatnak önállóan. Persze ez nem zárja ki, hogy a majdani győztes pályázó Kravtex-buszokkal képzeli el a jövő Budapestjét.

A másik lehetséges magyar befutó a kaposvári NABI lehet, mely elsősorban az amerikai piacra gyárt buszokat, de azok itthon nem felelnének meg. Az index.hu azonban úgy értesült, hogy a cég előrehaladott tárgyalásokat folytat a német MAN-nal, az új típust pedig a már állami tulajdonban lévő Rábával közösen gyártanák.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!